Boreal Design Inukshuk vs Epsilon P200

En vindsurfandeoch wakeboardande jolleseglare som nyligen börjat paddla kajak söker råd

Har hyrt en BD Inukshuk vilken kändes helt ok för mig som är 175 cm lång och består av 74 kg muskler. Har också provar på en Current Design Storm GT men den kändes lite trög och ngt tråkig.

Finns det någon med erfarenhet av Boreal Design Inukshuk och Epsilon P200? Vad är skillnaden mellan de två? P200 ser ju ngt lägre ut vilket borde medföra mindre vindfång vid sidvind?

Hälsningar Tommy
 
Ställer om frågan med hopp om svar:

Finns någon som har eller har haft en Boreal Design Epsilon P200? Omdöme?

Finns det ngn liknande plastkajak som Inukshuk/Epsilon av annat märke värd att testa?

MVH Tomo
 
Skulle gå på Epsilon alla gånger. Med din vikt så skulle jag rekommendera dej att även titta på Epsilon 100.

Skillnaden skriver du dels själv men Epsilon är överlag en betydligt modernare och smidigare kajak. Den är lättdriven men ändå ganska följsam. Epsilon har bättre packutrymmen och luckor...som ett plus så är den även lättrollad (speciellt 100).
 
Jag har haft en Epsilon 200 och är 185/90kg och tyckte den var stor..testa 100-varianten!

PS. testa att paddla epsilon med rodret uppfällt, den var väldigt beroende av att rodret fungerar som jag minns det. annars väldigt bra båt i sjön!
 
Skulle gå på Epsilon alla gånger. Med din vikt så skulle jag rekommendera dej att även titta på Epsilon 100.

Skillnaden skriver du dels själv men Epsilon är överlag en betydligt modernare och smidigare kajak. Den är lättdriven men ändå ganska följsam. Epsilon har bättre packutrymmen och luckor...som ett plus så är den även lättrollad (speciellt 100).

Tack för svar:
Var helt inne på att endast testa P200:an med tanke på " Rek. vikt paddlare: 64-102 kg" men får ta och testa bägge två även om jag hittar följande ang. vikt för P100 "Re. vikt paddlare: 41-73 kg".

( Nu är jag ju nybörjare när det gäller kajak så man kanske inte brukar lägga alltför stor vikt vid den rekommenderade vikten på paddlaren?)

MVH Tommy
 
Jag har haft en Epsilon 200 och är 185/90kg och tyckte den var stor..testa 100-varianten!

PS. testa att paddla epsilon med rodret uppfällt, den var väldigt beroende av att rodret fungerar som jag minns det. annars väldigt bra båt i sjön!

Hej.

När jag läser att du som är 185 cm.ö.h och har 15kg muskler mer än mig tycker P200:an var stor så kommer jag absolut att testa P100:an också. Ska bli kul att jämföra de två :)

Tack för svar och vänliga hälsningar: Tommy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.