Min längd/vikt kontra kajakens

Det beror helt på hur du har tänkt använda kajaken och dina idéer kring hur du vill paddla och utvecklas inom paddlingen.

Kajaken är kort men samtidigt bred och djup = hög volym d.v.s. du ligger ju väl inom det angivna viktspannet. Sitter du sedan bra i den torde den funka som rekreationskajak, om det för dig helt enkelt handlar om att komma ut på vattnet lite korta turer.

Men, om du sedan t.ex. har som idé att använda kajaken för motion eller turpaddling så kommer den nog snart kännas en smula begränsande, kort och bred som den är.
 
Då det är min första egna kajak så tänkte jag lägga nivån på 1-3 dagars paddlingar. Den känder relativt bred när jag satt i den, detta var ju iof bara i butiken. Så nivån är mer att komma ut på sjön, kanske spendera en helg ute.
Som jag sett så är de flesta kajaker kring 5 meter, och tyvärr några tusenlappar dyrare därför blev jag lite nyfiken på denna men också lite fundersam kring måtten.

Lägger upp kajakens mått.
Length 14’ - 427 cm
Beam 24.25’’ – 62 cm
Depth 15.75’’ – 40 cm
Cockpit Width 19.25’’ – 49 cm
Cockpit Length 35.75’’ – 91 cm
Weight 53 lb – 24 kg
Max. Capacity 300 lb – 136 kg
 
Då det är min första egna kajak så tänkte jag lägga nivån på 1-3 dagars paddlingar. Den känder relativt bred när jag satt i den, detta var ju iof bara i butiken. Så nivån är mer att komma ut på sjön, kanske spendera en helg ute.
Som jag sett så är de flesta kajaker kring 5 meter, och tyvärr några tusenlappar dyrare därför blev jag lite nyfiken på denna men också lite fundersam kring måtten.

Lägger upp kajakens mått.
Length 14’ - 427 cm
Beam 24.25’’ – 62 cm
Depth 15.75’’ – 40 cm
Cockpit Width 19.25’’ – 49 cm
Cockpit Length 35.75’’ – 91 cm
Weight 53 lb – 24 kg
Max. Capacity 300 lb – 136 kg

Om du vill komma ut på flerdagarsturer och kanske då även paddla tillsammans med andra som sitter i längre, smalare kajaker är min uppfattning att du i det sammanhanget kommer känna kajaken som begränsande.

Min egen lekkajak/playboat, P&H Delphin är drygt 4,8 m och smalare än den kajak du tittar på. Jag har haft den med på helgturer när vi paddlat ut till något område där vi sätter upp läger och sedan plaskar runt kring lite grynnor och surf. Jag kan ju av egen erfarenhet säga att jag får jobba betydligt hårdare i den för att hålla turtempo än i min "vanliga" havskajak. Trots att Delphin både är längre och smalare än den kajak du tittar på.
 
Så denna kajak jag titar på kan bli lite tyngre att paddla längre streckor än de som är smalare och kring 5 meter?
 
Grovt räknat

så är marschfarten i knop linjärt relaterad till vattenlinjelängden i meter i ett 1 till 1 förhållande.

Så paddlar du tillsamman med en kamrater som har 1 meter längre vattenlinjelängd på sina kajaker så blir du konstant efter. Med en kajak med större våt yta så kostar det mera kraft att uppnå marschfarten. Bredden har viss betydelse men deplachementet och våta ytan har större betydelse. Se Björn Thomassons sidor för mera utvecklat resonemang. http://www.thomassondesign.com/fragor-och-svar

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
knoddvar Vinterpaddling med min inukshuk. Paddling allmänt 9
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
PetNor Lyckades med min 1:a roll idag! Paddling allmänt 64
srpp Min epic-winge är gôrfin... Paddling allmänt 4
martolina Hur underhåller jag min plastkajak? Paddling allmänt 9
canoe Jag och min kajak Paddling allmänt 1
Strmbrg Min dyraste plastpåse hittills... Paddling allmänt 5
Berneflott Vem känner till min kajak? Paddling allmänt 3
hassex Uppdatering av min sida Paddling allmänt 0
Min nya hemsida!! Paddling allmänt 0
Min skädda Paddling allmänt 0
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
thocar Längd på kajak - hur stor skillnad gör 30 cm? Paddling allmänt 19
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
buzztr Längd kontra fart? Paddling allmänt 8
tower Kajak längd Paddling allmänt 7
vid kajakens vikt och längd betydelse sjöegenskaper? Paddling allmänt 8
Tomas i Östersund Längd på paddel Paddling allmänt 1
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Martin på Elsa H Rimlig vikt? Paddling allmänt 2
Stiffan Hur paddla olika starka och vikt Paddling allmänt 6
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
soren_dk Kajakråd - vikt Paddling allmänt 0
harrbäcksand Vikt på person/kajak Paddling allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.