Har min torrdräkt slutat andas

Var idag ute och tränade rollar. Först varmt, sedan 19 grader i luften, 15-16 grader i vattnet. Inga svettiga övningar, utan mycket träna höftrörelser, stödtag, roll, ... det vill säga jag svettades inte, eller borde inte ha svettats nämvärt. Jag var mycket i vattnet, men mer övningar än roll, så oftast bara med 3/4 av överkroppen i taget (benen var inne i kajaken hela tiden, aldrig i vattnet).

När jag kom tillbaka var benen snustorra, men i princip hela överkroppen var blöt (trots samma NRS rash guard på båda). Jag känner mig ganska (i princip helt) säker på att jag inte hade en läcka, jag har inte känt några punkter där det funnits en vattenkyla eller känslan av sipprande vatten, och det var jämblött på hela tröjan.

Det jag inte vet är om torrdräkten borde ha klarat att andas mycket nog för att hålla även överkroppen torr, eller om kombinationen av sprayskirt som går rätt högt upp och vatten på torrdräkten under stor del av tiden (men ändå, tänker man efter, kanske inte ens en 10-del av tiden)? kan hindra andningen så mycket att det blir blött invändigt?

Har använt torrdräkten väldigt mycket, men alltid sköljt av den efteråt. Noterade efter regnet i lördags att den såg blöt ut på utsidan på många ställen, och tvättade den därför även i maskin, med nikwax tech wash (gore-text torrdräkt från kokatat).

Någon som vet om jag bör tro att andningen inte fungerar som den skall, eller om jag skall tro att det blir så här om man är ofta i vattnet?

--- Mats ---
 
När du är ner i vattnet med överkroppen så blir torrdräkten kall. Då kondenserar den varma luften på insidan. Samma effekt som en glasögonbärare råkar ut för när de kommer in i ett varmt hus med kalla glasögon.

Hoppas att du inte körde centrifug med torrdräkten. Det kan trycka sönder membranet. På min gamla tvättmaskin kan man stänga av centrifugeringen mellan sköljningarna och sen bara köra urpumpning på slutet. Det blir vääääldigt blött på golvet men det är ett billigt pris jämfört med nya prylar ;-)
 
Hej Mats!

Jag tror inte att någon torrdräkt andas speciellt väl under vattnet. Skulle tro att vattnets tryck utifrån förhindrar det mesta av andning då du ligger i vattnet. Det är bra att impregnera med t.ex. Tech Wash då det gör att utsidan inte binder något vatten och dräkten då andas bättre när du befinner dig ovan vattenytan. Sen är det väl så att både kapell, flytväst och "dubbelmidja" gör sitt till för att begränsa andningen.
 
När du är ner i vattnet med överkroppen så blir torrdräkten kall. Då kondenserar den varma luften på insidan. Samma effekt som en glasögonbärare råkar ut för när de kommer in i ett varmt hus med kalla glasögon.

Hoppas att du inte körde centrifug med torrdräkten. Det kan trycka sönder membranet. På min gamla tvättmaskin kan man stänga av centrifugeringen mellan sköljningarna och sen bara köra urpumpning på slutet. Det blir vääääldigt blött på golvet men det är ett billigt pris jämfört med nya prylar ;-)

Tack, mycket bra förklaring, lätt att relatera till.

Nej, jag körde inte centrifug, åtminstone inte på slutet, blir osäker på "mellan sköljningarna", men sjköljstoppet var på, och jag körde urpumpning och sedan mycket torka.

Suck, jag kan ha kört centrifugering mellan sköljningar, vet för lite om tvättmaskinen.

--- Mats ---
 
Hej Mats!

Jag tror inte att någon torrdräkt andas speciellt väl under vattnet. Skulle tro att vattnets tryck utifrån förhindrar det mesta av andning då du ligger i vattnet. Det är bra att impregnera med t.ex. Tech Wash då det gör att utsidan inte binder något vatten och dräkten då andas bättre när du befinner dig ovan vattenytan. Sen är det väl så att både kapell, flytväst och "dubbelmidja" gör sitt till för att begränsa andningen.

Sant, även flytväst och dubbelmidja är med i ekvationen. Det gör mig lite tryggare, frånsett denna gnagande tanke på centrifugering mellan sköljningar.

--- Mats ---
 
En skön fåtölj och en bra bok framför tvättmaskinen...

... alternativet är om du har kvar bruksanvisningen ;-)

:) Det talar om hur tvättmaskinen beter sig. Det är rätt. Och i bruksanvisningen har jag hittat två tvättprogram som verkar klokare val för framtiden.

Men även om det valda programmet sett från en fåtölj skulle ge mig magont genom att se ut att vara styggt, vet jag ju inte om torrdräkten tog skada av det. Kan man kolla det på något pålitligt objektivt sätt?

--- Mats ---
 
:) Det talar om hur tvättmaskinen beter sig. Det är rätt. Och i bruksanvisningen har jag hittat två tvättprogram som verkar klokare val för framtiden.

Men även om det valda programmet sett från en fåtölj skulle ge mig magont genom att se ut att vara styggt, vet jag ju inte om torrdräkten tog skada av det. Kan man kolla det på något pålitligt objektivt sätt?

--- Mats ---

Lägg jackan på golvet med ryggen upp, ställ en plasthink inne i den och tryck ner en del av ryggtyget i hinken. Slå en rem runt hinken som håller kvar jackan och häll en liter vatten i hink/jackan. Låt det stå en timme och sen kollar du om det fuktat igenom. Det blir inga 10.000 mm VP men en första grovkoll.
 
Det kan inför framtiden vara bra att veta vilka programkombinationer som inte innehåller centrifugering. Inte bara belagda plagg utan även ylleplagg brukar trivas dåligt med cetrifugering....
Utan bok ser du vad som sker, 45-75 minuter i taget borde du kunna hålla dig vaken....;-)
 
förstår inte hur ni vågar köra era dyra paddelplagg i maskin... Själv har jag alltid handtvättat i Nikwax eller motsvarande och med tanke på prislappen på plaggen så tycker jag ju det är värt det besväret
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
kmj75 Noen som har erfart SIPRE Millennium Kayak? Paddling allmänt 0
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...