Min dyraste plastpåse hittills...

För att åstadkomma ett vattentätt fodral för "kartan" så tog jag en plastmapp av kontorstyp.
Denna förseglades med tejp.

Det fonka jävli't o-fett, om man säger. Det spelade ingen roll hur bred tejp jag använde...

Till sist ger man då upp sin tilltro till den egna förmågan och kastar sej in i kommersens käftar:
Hundraåtti spänn för en sketen plastficka i A-4 format!!
Jorå, den verkar mycket pålitlig. Men det är ju nästan omöjligt att fatta hur man kan ha så höga produktionskostnader att priset hamnar på den nivån i det stackars konsumentledet!
Imponerande, faktiskt.

Strmbrg,
 
För mig funkade det

Jag gjorde en färgkopia av sjökortet över mitt ena hemmavatten och stoppade i en vanlig kontorsplastficka. Tejpade ihop hela kalaset och den höll tätt under c:a 10 turer innan det började läcka in vatten. Mycket billig lösning...

I mitt andra hemmavatten använder jag en något förstorad färgkopia av gröna kartan som jag låtit laminera in på en kopieringsfirma. Det funkar kanonbra och bladet tål att diskas efter turen. Skulle laminatet släppa så gör jag en ny kopia och låter laminera in den med. Det kostar 40 kronor att göra en A3 laminering vilket räcker till hela 4 stycken A4 kartblad. Hyfsat billig lösning det med.

Fast det är klart. Jag har en sådan där kommrsiell 180-spännsvariant också. I den kan man förvara många kartor samtidigt och byta vid behov.


Joakim
 
Jag knallade ner på Åhlens och köpte självahäftande plast och plastade in kartan med, kostade 40:- sammnlagt för att plasta in en hel Gröna Kartan. Kartan blir aldrig blöt och den håller nästan hur länge som helst =)
 
Kartplast?

sajberjohan; sa:
Jag knallade ner på Åhlens och köpte självahäftande plast och plastade in kartan med, kostade 40:- sammnlagt för att plasta in en hel Gröna Kartan. Kartan blir aldrig blöt och den håller nästan hur länge som helst =)

Jag har tidigare använt kartplast under fjällvandringar och där har det funkat hyfsat. Å andra sidan får man sällan lika mycket vatten på kartan under en vandring som under paddling och därför undrar jag om kartplast verkligen håller tillräckligt tätt i samband med paddling.



Joakim Ekendahl
 
Hej

Jag har ett tipps an plastnig av kartor.
Det räcker att plasta enasidan på kartan(framsidan), se till att inte få några veck eller så få och små som möjligt.Använd ett strykjärn på låg temp och "pressa" kartan med en bommulsduk emellan.

Har kartor som är många år som jag använt vid kajakpaddling mm, visst blir pappret blött ibland och det lossar papper på baksidan, men trycket sitter kvar i kartplasten. Kartan blir efter många års användning ganska tunn(endast plast -men trycket är kvar i plasten).

Rekomenderas då man inte behöver en pinfärsk karta(fjällkarta)
 
Kartficka...

Det finns lite billighetsvarianter av plastficka som inte kostar skjortan men ändå är rätt OK. Finns i en del sportaffärer. Jag köpte på http://www.getout.se och gav 40:- för en ficka i A4-storlek. Finns i tre storlekar. Fodralet verkar hålla hyfsat tätt. Nackdelen är att det inte finns ordentliga "fästband", bara ett litet snöre att fästa den med. Själv har jag löst det med kardborreband. Två fästpunkter på kapellet och två fästpunkter precis framför sittbrunnssargen gör att jag alltid har kartan inom bra synhåll. Det är en säker lösning eftersom kardborrefästet lätt lossnar om jag skulle behöva slita loss kapellet om jag skulle gå runt.
Men jag har lite problem med att få det självhäftande kardborrebandet att sitta fast.... ( "kardborreförslutningen" är starkare än klistret => när jag lossar kartan vill "hela kardborrebandet" följa med. )

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.