Vill börja! men vikten?

Härliga takter!

Klepper är allmänt sett rymliga, stabila och bärkraftiga. Man behöver inget kajakgarage heller.

Jag tror ärligt talat inte att vikt i sig är det stora hindret för något. På officershögskolan hade jag en kursare som hade vägt 110+ när han ryckte in i lumpen. 15 månader senare vägde han 90+ kg och klarade milen på under 50 min. Han hade helt enkelt bestämt sig och joggade / cyklade nästan varje kväll.

Lycka till med förändringen!


p.s. se upp med knäna, värm upp ordentligt och stretcha efteråt.
 
Caribou

Marstrandskajaker tillverkar en bredare och längre version av Caribou för extra stora paddlare.
 
Mango1 skrev:
Hej! Väger på tok för mycket (100+!!) men har börjat förändra mitt liv. Jag ha en dröm och det är att börja paddla kajak. Har alltid sett vikten som ett problem, eller dålig bortförklaring, för att kunna börja. Vad tror ni?

Är inte kajakare själv, men jag har svårt att se att det här är ett hinder. Har man en rejäl bilring borde det hjälpa både med att täta sittbrunnen och med att göra eskimåvändningen. Borde vara rätt praktiskt.
 
Vikt

Som redan nämts är viktena som anges mer rekomendationer och det finns förstås tolleranser. För en hyffsat normal havskajak med längd över 5meter brukar 10kg mer last ge 5mm mer djupgående

Man skall också vara medveten om att merparten av alla kajaker som säljs inte är "konstruerade" utan mer "as build" (det blev som det blev)

Det stora problemet brukar istället vara att paddla kajaken tom utan last.

Som den store danske kajakkonstruktören Samson samanfattade saken " problemet med k1or är att få ner dom i vattnet och problemet med k2or är att dom inte skall sjunka"

Dom vikter på 300kg som nämts är lite överdrivna rekomenderad vikt för en Trapper Mari är cirka 300kg

Kommer man bara ner i kajaken brukar brukar paddlarens vikt inte vara något problem

gal_photo_08.jpg


"kajaken" på bilden är en squirt boat från Canadensiska Murky Waters

Hans Friedel
 
OT + kommentar.

Tack Hans för att dagen fick börja med något så upplyftande (sic!) och bizarrt som Squirt kajaker. Kort sagt; det där hade jag ingen jävla aning om! :) Tokigt, roligt, tokroligt!

Om ursprungsfrågan: klart killen skall ha en kajak!
 
Beror på var det sitter också!

Hej!
Jag tycker du skall börja så snart som möjligt. Inte minst för att den fantastiska känslan av att få paddla kajak ger dig nu ny motivation till att verkligen gå ner i vikt! Det finns ju massor av grabbar som väger lika mycket som du, men det beror ju på var det sitter. Själv hade jag problem med att hitta en kajak med en sits som inte skar in i det alldeles för rikliga bogfläsket. Sedan dess har jag med stark motivation, "Toppform" och GI-metoden lyckats gå ner 15 kg sedan ett par år tillbaka, och jag har lyckats behålla den vikten. Efter att tidigare ha fått välja kajak bl.a. efter sitsens storlek, har jag nu köpt mig en ny, där andra egenskaper kunnat prioriteras och det känns fantastiskt. Om man är överviktig kommer man kanske också att ha problem med att ta sig i och ur kajaken, eftersom det i många situationer krävs ett visst mått av benstyrka också. Där behövs det ständig träning inför varje säsong. Efter ett tag in på säsongen går det av sig själv!
Kajak är bland det bästa som hänt mig. Glöm sommarstugor och båtar. När säsongen börjar ät det bara att lyfta kajaken i sjön och dra.
Lycka till!

C.
 
Just det ja, paddling företar man sig gärna timtals i sträck, och som nybörjare i måttlig hastighet. Om man bara ser till att ha lite styrfart i alla fall, misstänker jag att det är en aktivitet som är lågintensiv och långvarig, vilket är detsamma som en bra fettförbrännare. Kanske särskilt om man disciplinerat låter bli att vila på paddeln då och då.

Jag är ingen ämnesomsättningsexpert, men kan tänka mig att kanotmetoden är ett riktigt bra sätt att gå ned i vikt.
[Ändrat av Mezzner 2007-06-04 kl 11:10]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.