Vill börja! men vikten?

Hej! Väger på tok för mycket (100+!!) men har börjat förändra mitt liv. Jag ha en dröm och det är att börja paddla kajak. Har alltid sett vikten som ett problem, eller dålig bortförklaring, för att kunna börja. Vad tror ni? Finns det kajaker som jag skulle klara av och som skulle klara av mig. Jag promenerar och cyklar för att minska i vikt just nu men önskar så att kunna börja med kajak.

Behöver Hjälp! Berätta allt som kan vara till hjälp.

Tack...
 
Min kompis far vägde 105+ när han skulle i vår Reval Expedition, men det var inga problem.

Det finns kajaker som säkert är smidigare, men vikten är absolut inga problem! En vanlig kajak lastar mellan 250-300 kg!

Ut och låt armarna och magen jobba, det är helt UNDERBART!

// Jocke, som nog ska ta en tur nu..
 
Mango1 skrev:
Hej! Väger på tok för mycket (100+!!) men har börjat förändra mitt liv. Jag ha en dröm och det är att börja paddla kajak. Har alltid sett vikten som ett problem, eller dålig bortförklaring, för att kunna börja. Vad tror ni? Finns det kajaker som jag skulle klara av och som skulle klara av mig. Jag promenerar och cyklar för att minska i vikt just nu men önskar så att kunna börja med kajak.

Behöver Hjälp! Berätta allt som kan vara till hjälp.

Tack...

Mycket dålig undanflykt! :)

Naturkompaniet säljer kajaker med maxvikt på paddlaren 115 kg, de lär väl varken vara de enda eller den mest maxlastande kajaken på marknaden!

Har själv precis tagit upp kajakpaddling så smått, det är grymt härligt!
 
Hejsan. Drygt 100 pannor Christian kommer precis hem från en fin helg i kajaken, Var i gryt, helt underbart. Så kör på.
 
100 kg är väl inget problem vid paddling.

Jag väger själv 105, och har aldrig upplevt att kajaken skulle kännas överlastad. Ok, en gång när frugan (55kg) och jag testade var sin Star 500 PE, som är avsedd för små och mellan stora paddlare, märktes det att jag var i tyngsta laget för kajaken. Frugans kajak gled klart lättare än min, men det var också ända skillnaden.

I min egen Valley Aquila kan jag 50 kg last utan problem, samma sak med QCC 700.

Jag har paddlat ett otal kajakmodeller (Valley Nordkapp, Kajak Sport Artisan och Marlin, Avalon Melanie, Estniska Mari och Reval mf.) med lätt last, typ dagstur, utan att en enda gång ha upplevt att kajaken skulle kännas överlastad.
 
jo vikt och paddling är inget problem det finns till och med tävlingskajaker av de absolut smalaste sorter för 95+
så oavsett vilken typ av paddling du tänkt dig finns kajaker som bär dig med lätthet.
 
Hej
När Du letar efter lämplig kajak, så skall maxlasten vara angiven.
Din egenvikt plus den utrustning som Du behöver ha med dig får inte överstiga det värdet.
Gå till en kunnig handlare så blir det inga problem att hitta kajak.

/Stig
 
Rekommenderad max deplacement ligger vanligen inom 150 - 200 kg för de flesta kajakerna. En del mindre modeller kan det vara ner mot 100 kg och några riktigt stora kan säkert ligga över 200 kg.
Måsen Ocean ligger på 190 kg, Elit på 160 kg och Point XP på 150 kg ... för att nämna några exempel.

Det innebär inte att de sjunker om de lastas mer än så (inom rimliga gränser) men de kan uppföra sig annorlunda.
 
tiddelipom; sa:
Det innebär inte att de sjunker om de lastas mer än så (inom rimliga gränser) men de kan uppföra sig annorlunda.

Xakt. Det finns nog lite "luft" i siffrorna, men havet är ju inte alltid platt. Så man skall nog inte lasta ner kajaken för mycket
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.