Börja med forsrännning.. Kostnad?

Jag kommer att erhålla endel pengar pga en bestående knäskada. Jag komemr att lägga pengarna på div saker, har funderat runt.. laptop, lätt mc (jag fyller 16 i jul och får pengarna nästa vår) forskajak osv osv.

Då funderar jag.. Vad kostar det att börja? Kan man hoppa in på forskajak direkt eller bör man ha paddlat annat före?

Med kostnad menar jag för kajak, kapell, paddel, hjälm och annat man behöver och bör ha. Ett lagomt paket, för någon som är 16, är runt 175 lång och väger runt 70 kg, som inte har paddlat mer än enstaka gånger tidigare. Kurser eller annat man behöver göra.. vad är det? Vad kostar det?

Mvh / Tomas


[Ändrat av lleberg 2003-07-08 kl 23:57]
 
Klubb

Gå med i någon klubb.

Där finns det folk som hjälper dig och du kan oftast låna grejor innan du eventuellt köper egna.

Kontakta Svenska kanotförbundet där kan du få hjälp med att hitta närmaste klubb

Ett annat bra ställe är annars Kajakaktiv dom har kurser

Hans Friedel
 
Runt 6-7000 + kajak om du vill ha nya grejer

Tjena Tomas,

Det är en jäklit bra idé att gå med i en klubb och börja med att låna kajak tills du vet precis vilken modell du vill ha. Det har hänt en hel del inom produktutvecklingen av forskajaker de senaste tio åren, och nu måste man vara på det klara med vilken typ av forspaddling (slalom, freestyle, turpaddling, creeking) man tänker syssla med innan man köper sin utrustning.

Det som kan vara skönt att ha privat redan i början är framför allt jacka, skor, hjälm och paddel + våtdräkt eller torrbyxor om du ska paddla i kallt vatten.

Räkna med ca 4-5000 för den utrustningen om du inte handlar beggat (kolla http://www.forspaddling.com under köp/sälj). Sedan tillkommer kostnader för kajak och neoprenkapell (som måste passa till den kajak du köper). Kajaken kan kosta allt från 3000 begagnad till ca 11500 nypris för årets modeller.

Nybörjarkurser kostar omkring 2000 kr för två dagar och rekommenderas om du vill komma igång snabbt med träningen. En av de viktigaste sakerna att lära sig är en säker eskimåsväng.

I Stockholmsområdet finns Kanotklubben Strömstararna (klubb), Kanotcenter Svima sport (återförsäljare) och Wawkee Kajakträning (kurser i STHLM och Dalarna).

Ha det! /tobias
 
Tack

Min knäskada är inte så att det är stelopererat och morfin varje dag, den uppkom vid ett slagstrax under knäskålen när knät är mycket böjt.. med massor av lraft bakom.. åkte bräda, kom på mage (isigt som fan), glad med fötterna först, böjde på benen, och åkte ner i en grop med vertikal bakkant, med hela kroppen bakom.

Det innebär nedsatt känsel runt knät, konstant smärta som tilltar vid belastning, särskillt med böjt knä.

En jag har pratat med.. Han körde bil i 90 km/h, utan säkerhetsbälte, krockade, flög över ratten och slog höger knäskål i kolven där nyckeln sitter. Knäskålen gick i 3 delar, efter operation hade han liknande skador som jag har nu, och han fick 90 000 kr för det, engångsbelopp.

Jag var och röntgade det i maj, men läkaren har inte kommit med ordentligt svar än.

Jag börjar nv med snowboard som specialidrott till hösten, får se vad knät säger om det.
 
Det här...

...låter inte helt bra tycker jag! Naturligtvis är det trist att skada knät så som du har gjort. Det jag reagerar på är att du i dina insändare mest verkar tänka på din ekonomiska ersättning och vad du ska kunna skaffa för utrustning för dessa pengar. Låter även konstigt med den bekanta som fick så mycket pengar, fast han kunde ha undvikit skadan om han använt bilbälte som det är lag på? Förutom det så nämner du aktiviteter som helt klart inte är bra för en knäskada. Jag reagerar kanske extra eftersom jag möter många med den här sortens skador i mitt yrke.
Tänk mer på ditt knä och inte på hur mycket pengar du ska få! Så var det sagt...
 
Jag har inte sagt att jag vet hur mycket pengar jag kommer att få, om jag får pengar.

Sen så är det en olycksfallsförsäkring.
Som att någon som är ute och vandrar bryter benet, är det han som ska betala allt, trots att han är försäkrad?

Sen är det så att man får ersättning för att man klassas som delvis invalid (om man har kvar skador/besvär 2 år efter olycksfallet), inte för hur skadan uppkom.

Jag kan tilllägga att jag bor i Umeå.. om nån undrar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.