Jag skulle vilja börja paddla

Jag har en tid funderat på att det skulle vara kul att börja padda kajak. Jag har i princip aldrig paddlat förut.

Hur svårt är det? Behöver jag gå en kurs innan eller skulle jag kunna skaffa en nybörjarkajak och sen bara sätta igång?

Behöver jag lära mig eskimosväng innan jag sätter igång? Det ser ju himla krångligt ut.

Jag väger en bit över 100 kilo. Behöver jag skaffa mig någon speciell typ av kajak som klarar min vikt?

Nu under OS har SVT gjort flera reportage där journalisterna får testa på olika sporter. De lät Johan Ejeborg testa på kajak och han kunde inte ta ett enda paddeltag innan han druttade i vattnet. Det såg sjukt svårt ut. Nästan omöjligt. Är det så eller är han bara extremt kass samt fick testa en ruskigt svår kajak?

Jag köpte ett par kajaktidningar för nån månad sen när de hade nybörjarspecial och där fick jag bra tips på vilken typ av kajak jag borde skaffa (havskajak) och tips på vad jag behöver veta när jag ska köpa en kajak. Men jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller hur svårt det är...

Jag bor i Stockholm nära en kajakklubb som verkar vara riktigt bra så jag är sugen på att gå med där...
 
Hur svårt är det? Behöver jag gå en kurs innan eller skulle jag kunna skaffa en nybörjarkajak och sen bara sätta igång?

Utan att vara expert på området - men det är kanske bara en fördel i det här fallet så skulle jag säga att bara du har flytväst och kan simma så är det inga problem att pröva på kajakpaddling bara du ser till att ni är minst två för säkerhets skull. Det svåraste momentet är att komma i och ur kajaken...

Det är nog ingen nackdel att ta en kortare kurs (några timmar) för att lära dig tekniken om du aldrig har suttit i en kajak förut.

Behöver jag lära mig eskimosväng innan jag sätter igång? Det ser ju himla krångligt ut.
Enligt mig behöver du absolut inte det, men det är ett bra sätt att slippa simma...

Jag väger en bit över 100 kilo. Behöver jag skaffa mig någon speciell typ av kajak som klarar min vikt?
Kan tyvärr inte svara på det. Någon annan?

Är det så eller är han bara extremt kass samt fick testa en ruskigt svår kajak?
Har inte sett avsnittet, men antagligen. Jag var ut med svärfar som aldrig hade paddlat tidigare för några veckor sedan och han hade inga problem att hålla sig på rät köl...

Jag bor i Stockholm nära en kajakklubb som verkar vara riktigt bra så jag är sugen på att gå med där...
Varför tvekar du? Det är kul att paddla kajak!

Några vana paddlare (till skillnad från mig) som har andra åsikter?
 
En tävlingskajak och en rekreations/motionskajak är milsvida ifrån varandra när det gäller stabilitet.
100kg;du må prova en tillräckligt stor kajak...
Det kan vara vingligt och svårt i början,men mycket snart går det bättre...med kajakkurs eller på egen hand
 
lite snabbsvar

Att stiga i och ur kajaken brukar vara det svåraste, en stor sittbrunnsöpningen kan underlätta, vissa sittbrunnar är ganska små och blir lite obekväma om man är stor, sedan finns det lite olika tekniker för själva istigningen .

Dom provade en ganska omöjlig kajak i OS sändningen, tror många vana paddlare skulle ha problem med en sådan, dessutom blir kajaken mkt stabilare när man får ite fart på den, ungefär som på en cykel, En snabb men rank kajak är rundbottnad, den blir stabilare om delar av bottnen är ganska plan.


Tips - Låna en kajakbok på närmsta bibliotek, har kommit flera stycken de senste åren, lite mer täckande än tidningar

Hyr några olika kajaker, olika material-botten-sittbrunn, finns ju flera hyrställen i Sthlm. Håll dig intill strandlinjen, flytväst givetvis, akta dig för Riddarfjärden med sin båttrafik och kajstudsande osymetriska vågor jag har badat ofrivilligt 1 gång när jag skulle gå ur Kajaken och foten försvann i en dyig botten utanför Waxholm. Såhär års avslutar jag kajakturen ibland med provocerad vältning och ett svalkande bad, min ena kajak är faktiskt riktigt svår att välta, bred och flatbottnad och stor sittbrunn, skulle den ha last tror jag knappt det går utan hjälp fr tex vågor.
 
Prova-på-tur

Det finns många kakakuthyrare i Stockholm som erbjuder prova-på-paddlingar och introduktionskurser, gör en sån på några timmar så rätar du ut flera av dina frågetecken och du får chansen att prova lite i oftast väldigt stabila och snälla kajaker, och kommer till insikt om det här med paddling är något för dig eller inte. Då kan du oxå passa på att pumpa instruktören på alla dina frågor kring kajak och teknik.
 
Jag har en tid funderat på att det skulle vara kul att börja padda kajak. Jag har i princip aldrig paddlat förut.

Hur svårt är det? Behöver jag gå en kurs innan eller skulle jag kunna skaffa en nybörjarkajak och sen bara sätta igång?

Behöver jag lära mig eskimosväng innan jag sätter igång? Det ser ju himla krångligt ut.

Jag väger en bit över 100 kilo. Behöver jag skaffa mig någon speciell typ av kajak som klarar min vikt?

Nu under OS har SVT gjort flera reportage där journalisterna får testa på olika sporter. De lät Johan Ejeborg testa på kajak och han kunde inte ta ett enda paddeltag innan han druttade i vattnet. Det såg sjukt svårt ut. Nästan omöjligt. Är det så eller är han bara extremt kass samt fick testa en ruskigt svår kajak?

Jag köpte ett par kajaktidningar för nån månad sen när de hade nybörjarspecial och där fick jag bra tips på vilken typ av kajak jag borde skaffa (havskajak) och tips på vad jag behöver veta när jag ska köpa en kajak. Men jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller hur svårt det är...

Jag bor i Stockholm nära en kajakklubb som verkar vara riktigt bra så jag är sugen på att gå med där...

Som nämnts, tävlingskajak och turistkajak är inte samma sak. Så låt dig inte avskräckas för vad du sett på OS. Nej, du behöver inte gå kurs. Men paddling är en teknikgren. När du lär dig att få med hela kroppen i paddlingen öppnas en ny värld. Ta hjälp av någon som kan visa dig och din väg in i paddlingens värld blir roligare. Varför inte fråga kajakklubben om de har några nybörjar-prova-på-dagar. Eller någon som kan tänka sig att ge dig en eftermiddag. Bra att lära sig säker i och urstigning. För att paddla i skyddade vatten med någon annan behöver du inte kunna eskimåsväng eller avancerade kamraträddningar, men när du så småningom tänker ge dig bortom simavstånd från land är åtminstone kamraträddning ett måste. Gå kurs, lär av någon som kan eller öva med en kamrat utifrån beskrivning. Det ger en trygghet när du paddlar överfarter.
I ditt fall ska du nog prova på lite större kajaker. Inte lågvolymare. Låna/hyr i början tills du vet om detta verkligen är din grej. Då får du också lite känsla för vad du vill ha.

Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.