Har fått kajakviruset tror jag...

Hej alla Paddlare...

Har precis kommit hem från min andra kajaktur någonsin.
Den första var via kanotkungen i åkers styckebruk. Nu var vi i Malingsbo-kloten och hyrde kajaker från Naturarvskompaniet.

Jag känner att kajak definitivt är något för mig och paddling är nog det bästa sättet att uppleva naturen på tycker jag. Nyss hemkommen börjar jag redan fundera på nästa paddling och nu vill jag gärna ha hjälp av er med mer erfarenhet.

Mina två paddlingar har varit kanon men för mycket öppen sjö. Det jag helst vill uppleva är "smalt" vatten, älv eller å med omväxlande vyer. Helst inte för strömt eller avancerat på annat sätt eftersom vi kommer ha barn med oss. Vi vill även ha vildmarkskänsla utan annan bebyggelse än enstaka sommarstugor.
Vi bor i Stockholm och vill helst resa så kort som möjligt.

Så, vad säger ni? Finns det några fina vattendrag som uppfyller våra önskemål?

Vi har även börjat fundera på att köpa egna kajaker. Nu betalade vi 3600 kr för 2 dubbelkajaker i tre dagar. Om detta blir en vana bör man kanske investera i egna. Vad bör man titta då? Begagnat från uthyrare kanske?

Mvh
Elias

Packa tält och prylar och åk längre! Utgå från käringsjön och paddla genom småsjöarna till rogen, vidare till bredåsjön och tillbaka.. Fantastisk paddling!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Packa tält och prylar och åk längre! Utgå från käringsjön och paddla genom småsjöarna till rogen, vidare till bredåsjön och tillbaka.. Fantastisk paddling!

Kan man komma till bredåsjön utan att lämna kajaken?....såg inte ut som det på kartan...verkar va flera lyft ..

Paddlar man genom småsjöarna är det väldigt korta lyft eller så paddlar man imellan vissa. Upp till bredåsjön går man dra kanoten genom ån.

Båven

Jag har paddlat 2 gånger i Båven (Sörmland) och kan paddla fler gånger i denna vackra sjö. Smala vattenupplevelser finns också, typ Natån.

Sen är Dalsland sjösystem otroligt vackert och dit ska jag igen.

lycka till med viruset

mvh thomas

Var i Båven i sommar, var där för ett par år sen också, men är trött på alla vass som växer längs strandkanterna över hela sjön. Ibland får man leta km-vis innan man kan hitta lämpligt ställe att slå läger på. Kommer inte åka dit igen nu på ett tag.

Marvikarna

har du ju varit vid men det går att förlänga turen ända till Trosa och Trosaån är ju fin.

Sickla med korta lyft /kajakkärra via Dammtorpssjön m fl till Drevviken och vidare till Tyresö är bra.

I Uppland finns en del åar t ex Fyrisån och Helgeån norr om Garnsviken vid Åkersberga.

Skyddade och gyttriga skärgårdar funkar bra med barn. Västra Stendörren öster om Nyköping är lättillgänglig. Skärgården ost Gräsö och St Anna också riktigt fina men längre från Stockholm.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips