Hur snabbt kan jag paddla DKM?

Det är ju givetvis helt omöjligt för dig att svara på, men det jag undrar är hur mycket påverkar kajaken slutresultatet på ett långlopp, typ DKM.
Jag paddlade runt loppet på strax under 8 timmar i min havskajak (Tahe Reval), hur mycket kan man förbättra tiden genom att byta till snabbare kajak?
Och vilken typ av kajak skall jag satsa på om jag vill förbättra tiden så mycket som möjligt?

Det är nu 361 dagar till nästa lopp så lite tid finns det ju att träna på att hantera en rankare kajak.

/Mattias
 
Jättesvårt svara på såklart men säg att du paddlar 10% fortare med nån lätt snabb motionskajak+det går fortare vid lyften med mindre än 1/2vikten att släpa på!
Tror oxå du kommer att träna bättre får vettigare paddelisätt/teknik osv så minst en timme tror jag du kommer att kapa!

/Janne
 
Jag misstänker att det borde gå att kapa minst en timme. Vid lyftet i Skåpafors så blev det kö innan ilägget så om man slipper det så går det att kapa 20 minuter där.

Jag klarade att hålla strax under 8 km/h i snittfart när jag paddlade, vilken snittfart kan en glad motionär räkna med att kunna hålla i en motionskajak eller havsracer?
 
Jag tror som Stuvarn att 1 timma borde du kunna kapa bara genom att använda en ca 15 kg kajak. De långa lyften borde slita ganska hårt på kroppen och även sno tid.
Utan mer regelbunden träning tror jag inte att du kommer se en så stor skillnad i fart. Det brukar sägas att 3 pass i veckan är på gränsen till att förbättringar skall ses.
Det finns en heldel skrivet här på utsidan om träning och val av motionskajaker.

En träningsblogg med sikte på DKM är http://lekajak.blogspot.com/ intressant att följa hur en motionär går över från havskajak till motionskajak och sätter nya mål.
 
Jag har paddlat två gånger och första gången hade jag en bärbar kanot (16 kg). Då var problemet balans så jag kunde inte dricka effektivt ute på sjön och tappade massor av tid pga dålig ork sista milen. Två år senare kom jag tillbaka med en lite stadigare (26 kg) så jag hade med vagn. Om det tar 1 minut att lasta på och en minut att lasta av så blir det totalt 6 minuter på 7 timmars paddling. Inte mycket att fundera på alltså. Viktigare var att jag andra gången var helt trygg i sitsen och drack massor under hela loppet. Trots vagnen var jag 30 minuter snabbare andra gången!

Ta gärna en snabb kanot - men inte för snabb...
 
Jag vet naturligtvis inte din bakgrund, men om du aldrig gått någon paddelskola kan det finnas en hel del att göra på tekniken. Att få en fin teknik är förstås inte något man lär sig i en handvändning, men det kan gå hyfsat snabbt att gå från att paddla mest med armarna (vanligt bland icke-skolade), till att paddla mest med bålen, gärna med vingpaddel då. På så vis kan man vinna uthållighet och hålla en högre genomsnittsfart, utan att ha bättre fysisk status.

Jag tror man har att vinna på att lära sig en motionskanot som är inredd och utformad som tävlingskajak (med undantag för bred akter för ökad stabilitet). Fördelarna är två - den väldigt smala och låga fören tillåter en tät paddelisättning nära mittlinjen (mer effektivt), och sätet utan ryggstöd gör det möjligt att rotera även med höften.

I en typisk snabb havskajak är fören bredare och mer ivägen (även på de smala varianterna) så man kan inte göra lika tät isättning, och sätet är ofta av en typ som är svårt att rotera i.

På kortare sträckor tror jag inte motionskanoten kommer gå snabbare än en havskajak. Jag har paddlat Lettmann Speedliner (snabb havskajak) en del och en Nelo Viper 51 (motionskajak standardmått 520x51). Speedlinern är stabilare (ändå mycket rankare än storsäljarhavskajakerna) än Vipern, och ändå kan jag köra samma cruise speed som i Vipern - men på längre pass kommer jag förlora, i Vipern är min paddelteknik effektivare, jag får med arbetet från benen, vilket jag inte får med i Speedlinern. Samt att jag får en tätare isättning.

Jag tror att även om du är en novis på ranka kajaker och börjar paddla med en motionskanot i maj och kör tre-fyra pass i veckan kommer du vara tillräckligt trygg i den i augusti så att du kan klara sjögång med uppåt halvmetern i våghöjd och ändå pumpa på i cruise speed med bibehållen teknik, så länge det inte är rakt från sidan. Jag har dålig koll på hur stora vågor man får räkna med på DKM dock, och hur hög risk för sidvågor är. Det bör man nog kolla upp så man kan göra ett kalkylerat risktagande.

Jag har själv bara paddlat stabila havskajaker upp till denna säsong, då jag paddlat i snitt kanske 3 ggr i veckan med en Nelo Viper 51 i maj (med ett par veckors avbrott pga nervproblem i högerhanden), och stabilitetsmässigt hade jag vågat ställa upp i ovanstående förhållanden. Dessutom tror/inbillar jag mig att jag har lite sämre förmåga att träna upp balansen än många andra gamlingar.

Ett annat trick att förbättra tiden är att lära sig hänga på våg. För att lyckas hänga på våg har jag fått lära mig att det är bra med en kanot som är lätt så man kan accelerera snabbt för att komma ikapp och upp på en våg. Annars är risken att man ligger där bakom och paddlar sig trött på våguppförsbacken innan man hunnit komma till nerförsbacken :). En snabbaccelererad kanot är en lätt kanot, och en lätt kanot är en liten kanot med massa kolfiber i. Det sägs också vara lättare att hänga på våg med en 520-kanot än med en snabb havskajak som oftast är påtagligt längre.

Jag har själv inte tränat våghäng denna säsong, bara provat det lite smått, och insett att det inte är helt enkelt. Att gå in och köra i en grupp och hänga på våg bland folk man inte känner när man tränat dåligt är nog inte att rekommendera, stor risk att de blir förbannade på en där man slänger och far och sladdar in i folks kanoter, och dessutom är för klen att lägga sig och dra :). Dessutom är det som nybörjare ganska svårt att få in den där riktiga toppfarten som krävs för att komma upp på en främlings våg, i alla fall för en sådan som jag som inte har så mycket muskelmassa att förlita mig på.

Om man känner någon annan som har liknande kapacitet som en själv kan man ju samarbeta och turas om och hänga på varandras våg. Mindre risk för sura miner om man klantar sig då, och så behöver man inte samma toppfart för kompisen kan sakta ner lite när man ska lägga sig i position. Man bör nog träna några långpass tillsammans för att se hur det funkar. Om man är jämnstarka - för att det ska ge nåt behöver ju den som ligger längst fram lägga sig på en högre fart än vad man gjort om man varit ensam, så man får paddla 50% av loppet i en högre ansträngning än man annars gjort, och det ska man klara genom att man de andra 50% får ligga på våg och ha en lägre ansträngning, men samma högre fart.
 
Tror inte du måste ha en motionskajak för att paddla DKM snabbare! Har själv en motionskajak å även ett par "snabba" havskajaker å jag har gjort mina bästa snitt i "havskajaken" på mina testrundor!
Du måste bara planera lite mera, kanske ha med nån specialtillverkad vagn som nån räcker dig vid lyften som du mkt snabbt kan spänna på kanoten å även där oxå få lite hjälp med näringsintag!
Att du tex använder vätskepåsar/slang med tex Vitargo i att du gärna har olika smak så du inte tröttnar på smaken å slutar dricka! Du bör få i dig ca 7,5dl vätska per/mil.
Sen som nämnts tränar minst 3ggr i veckan helst året om, kanske gym på vinter med skjut å dragövningar!
Tänk oxå på Eriks tips sitt inte i nåt för rankt det blir då mkt jobbigt när du blir riktigt trött!
Du vinner oxå mkt på att fila på paddeltekniken,ta gärna hjälp av nån som verkligen kan å som kanske kan kolla att du sitter med lämplig paddel. Tänker då på vinge men även att längd vinkel å bladstorlek är det optimala för just dig!

/Janne
 
Tack för allt synpunkter, jag får se hur jag gör till nästa DKM.
Nu är jag i varje fall anmäld till loppet.

Det blir nog ingen elitsattning, det har jag varken tid eller förmåga att klara. Men det hade hade varit kul att kapa någon timme på tiden.
Förmodligen kommer jag att välja en snabbare havskajak, typ Lettman Speedliner., eller kanske en någorlunda stabil motionskajak. Det finns inte utrymme i ekonomin för inköp av en kajak just nu så jag får hyra något under loppet. Finns det någon uthyrare i Göteborgsområdet som hyr ut "snabbare" kajaker? Det hade varit kul att prova några modeller för o se vilken fart jag kan hålla i dem.

Jag fick ju bryta loppet förra året pga huvudvärk o illamående. Det ville jag inte råka ut för i år så jag har skaffat en vätskepåse med slang. Den hade jag sportdryck i som jag drack av hela tiden. I år led jag inte av vätskebrist snarare tvärt om, jag har pinkat mig runt hela maran, om jag lyckas balansera vätskeintaget lite bättre till nästa år så sparar jag ytterligare några minuter. Men å andra sidan så har pinknödigheten gjort att jag har haft bra tempo hela vägen till lyften.


/Mattias
 
Tanket att lösa problemet så fans i huvudet , jag hade ju länspumpen med i kajaken :) Men jag hade vätskepåsen liggande på botten av kajaken så det kändes inte som en riktigt bra idé. Lite väl nära rundgång i vätskesystemet.
 
Jag har paddlat DKM 3 år med 3 olika båtar. Första året med en Point 65XP, andra året med en Polledo Denia Sprinter ("halvstabil" havsracer). 3:e året med en Nelo Viper 51.

Jag kapade nästan en timme på tiden 2:a året genom bytet från havskajaken till havsracern. Detta trots att Polledon var för rank för mig och inte främjade min paddelteknik nämnvärt. 3:e året paddlade jag Viper51:an (som så många andra) och kapade ytterligare dryga halvtimmen på tiden trots betydligt mindre träning än tidigare år.

Orsakerna till tidsförbättringarna kan förstås inte uteslutande härledas till båttyp, men ganska mycket ändå. DKM är ett långt lopp där vädret hinner skifta mycket. De sista 2 milen är man trött och risken för vågor är störst där. Sidsjö är inte helt ovanligt. Då vill man inte kämpa med en för rank båt. I år var förhållandena optimala och jag satt i en båt där jag kunde koncentrera mig till 100% procent på tekniken. Lyften gick snabbt och effektivt pga låg vikt på båten och ingen nämnvärd trängsel.

Jag tror nog att man hyfsat generellt kan säga att om man går från en havskajak till en motionsbåt som man kan hantera, och förhållandena är vettiga, så kapar man en timme på tiden, pga av snabbare marschfart, energieffektivare paddling, mer givande att ligga på våg, snabbare lyft, mindre krämpor (kanske).

Lycka till nästa år!

Mvh
Jonas Sääv
 
Har også padlet DKM 3 ganger, förste gang i en havskajak (Cobolt Origo) på tiden 7.11, året efter med en Struer spica motionskajak på ca 6.05 og i år med Struer spica på 5.40.

Byte av kajak fra havskajak til motionskajak tror jeg også kan kutte tiden med ca en time, men störst gevinst ligger i trening, teknikk, uthållinghet og styrke. Jeg padlet tidligere mange lange turer med relativ lav intensitet, men padler nå fler korte turer og mye intervall (4x4) som gir en höyere marshfart under loppet. Med enda litt mer trening håper jeg på en tid på ca 5.15 neste år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
grymt_elak Kanske något för er som gillar att paddla snabbt och platt Paddling allmänt 3
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
paddla Hur snabbt paddlar en nybšrjare? Paddling allmänt 5
minken Hur snabbt paddlar man? Paddling allmänt 3
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.