Jag vet naturligtvis inte din bakgrund, men om du aldrig gått någon paddelskola kan det finnas en hel del att göra på tekniken. Att få en fin teknik är förstås inte något man lär sig i en handvändning, men det kan gå hyfsat snabbt att gå från att paddla mest med armarna (vanligt bland icke-skolade), till att paddla mest med bålen, gärna med vingpaddel då. På så vis kan man vinna uthållighet och hålla en högre genomsnittsfart, utan att ha bättre fysisk status.
Jag tror man har att vinna på att lära sig en motionskanot som är inredd och utformad som tävlingskajak (med undantag för bred akter för ökad stabilitet). Fördelarna är två - den väldigt smala och låga fören tillåter en tät paddelisättning nära mittlinjen (mer effektivt), och sätet utan ryggstöd gör det möjligt att rotera även med höften.
I en typisk snabb havskajak är fören bredare och mer ivägen (även på de smala varianterna) så man kan inte göra lika tät isättning, och sätet är ofta av en typ som är svårt att rotera i.
På kortare sträckor tror jag inte motionskanoten kommer gå snabbare än en havskajak. Jag har paddlat Lettmann Speedliner (snabb havskajak) en del och en Nelo Viper 51 (motionskajak standardmått 520x51). Speedlinern är stabilare (ändå mycket rankare än storsäljarhavskajakerna) än Vipern, och ändå kan jag köra samma cruise speed som i Vipern - men på längre pass kommer jag förlora, i Vipern är min paddelteknik effektivare, jag får med arbetet från benen, vilket jag inte får med i Speedlinern. Samt att jag får en tätare isättning.
Jag tror att även om du är en novis på ranka kajaker och börjar paddla med en motionskanot i maj och kör tre-fyra pass i veckan kommer du vara tillräckligt trygg i den i augusti så att du kan klara sjögång med uppåt halvmetern i våghöjd och ändå pumpa på i cruise speed med bibehållen teknik, så länge det inte är rakt från sidan. Jag har dålig koll på hur stora vågor man får räkna med på DKM dock, och hur hög risk för sidvågor är. Det bör man nog kolla upp så man kan göra ett kalkylerat risktagande.
Jag har själv bara paddlat stabila havskajaker upp till denna säsong, då jag paddlat i snitt kanske 3 ggr i veckan med en Nelo Viper 51 i maj (med ett par veckors avbrott pga nervproblem i högerhanden), och stabilitetsmässigt hade jag vågat ställa upp i ovanstående förhållanden. Dessutom tror/inbillar jag mig att jag har lite sämre förmåga att träna upp balansen än många andra gamlingar.
Ett annat trick att förbättra tiden är att lära sig hänga på våg. För att lyckas hänga på våg har jag fått lära mig att det är bra med en kanot som är lätt så man kan accelerera snabbt för att komma ikapp och upp på en våg. Annars är risken att man ligger där bakom och paddlar sig trött på våguppförsbacken innan man hunnit komma till nerförsbacken
. En snabbaccelererad kanot är en lätt kanot, och en lätt kanot är en liten kanot med massa kolfiber i. Det sägs också vara lättare att hänga på våg med en 520-kanot än med en snabb havskajak som oftast är påtagligt längre.
Jag har själv inte tränat våghäng denna säsong, bara provat det lite smått, och insett att det inte är helt enkelt. Att gå in och köra i en grupp och hänga på våg bland folk man inte känner när man tränat dåligt är nog inte att rekommendera, stor risk att de blir förbannade på en där man slänger och far och sladdar in i folks kanoter, och dessutom är för klen att lägga sig och dra
. Dessutom är det som nybörjare ganska svårt att få in den där riktiga toppfarten som krävs för att komma upp på en främlings våg, i alla fall för en sådan som jag som inte har så mycket muskelmassa att förlita mig på.
Om man känner någon annan som har liknande kapacitet som en själv kan man ju samarbeta och turas om och hänga på varandras våg. Mindre risk för sura miner om man klantar sig då, och så behöver man inte samma toppfart för kompisen kan sakta ner lite när man ska lägga sig i position. Man bör nog träna några långpass tillsammans för att se hur det funkar. Om man är jämnstarka - för att det ska ge nåt behöver ju den som ligger längst fram lägga sig på en högre fart än vad man gjort om man varit ensam, så man får paddla 50% av loppet i en högre ansträngning än man annars gjort, och det ska man klara genom att man de andra 50% får ligga på våg och ha en lägre ansträngning, men samma högre fart.