Hur snabbt paddlar en nybšrjare?

Ska inom kort ut med ett antal nybšrjare och paddla. Hur lŒngt Šr det rimligt att tŠnka sig att man hinner under en dag i genomsnitt? €r Œtta distans/15 km fšr mycket eller fšr lite?

Pelle

PS. hŠr talar jag om ideala fšrhŒllanden, inte motstormvind eller snšyra... DS.
 
Jag paddlade ganska snabbt, men...

...jag fick pausa ganska ofta.
Sittställningen i kajak var nåt min kropp inte var van vid.
Jag fick ganska snabbt smärtor i vissa muskler, framför allt korsryggen och höftlederna gjorde sej smärtsamt påminda om sin existens...

Därför tror jag att man bör räkna med ganska täta pauser om man skall paddla långt tillsammans med nybörjare.

Strmbrg,
 
Längre kommer Du nog...

Morsning!

När jag och min kompis Erik paddlade blå bandet, kunde vi utan bekymmer avverka 6 km per timme även under de första dagarna. Ingen av oss hade då överdrivet mycket paddelvana, och så länge Du trivs i kajaken bör Du nog kunna sitta ett par timmar åt gången innan Du pausar.

Detta tempo höll sig förvånansvärt aktuellt under hela paddlingen, och dessa sex kilometer per timme fick tjäna som måttstock inför stora överfarter etc.

Hälsningar Pontus Lundberg
 
Paddlingshastighet

Jag paddlade i går kväll för första gången i år. Hastigheten var runt 6 km/h och sträckan blev 12,5 km. Dom flesta andra som var med paddlade fortare än jag orkade. Min puls låg runt 135 slag/minut då jag paddlade.
Om du har OziExplorer eller GARtrip så kan du kolla min hastighet, genom att ta hem min trackfil i OziExplorer format, som finns på min hemsida http://home.swipnet.se/brune och sedan klicka på GPS.

Per Brune
 
Säkert 20 km i vart fall

Jag klarar ganska lätt av 20 km utan att vara någon speciellt van paddlare. 20 km tar tre-fyra timmar och är man ute en heldag borde man klara av minst 5-6 timmar även med ett flertal ganska rejäla pauser inlagda.

Kalle
 
Naturupplevelsen

Klart att man kan paddla långt och snabbt och ha blodsmak i munnen mest hela tiden. Men hinner man få någon naturupplevelse då? Hinner man titta annat än rakt fram?
Jag, en medelålders nybörjare, tycker att det räcker ganska bra med 15-20 km på en dag. Då hinner man rasta och njuta av tillvaron. För- och eftermiddagskaffe måste det vara samt en längre lunchrast. Och naturligtvis småpauser där man samlar ihop gruppen så att alla kan orientera sig om var man är och vart man skall. Är det sämre förhållanden hinner man nog inte ens så långt.

Hälsningar

Camilla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
minken Hur snabbt paddlar man? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
grymt_elak Kanske något för er som gillar att paddla snabbt och platt Paddling allmänt 3
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
jleol Splint paddlar Paddling allmänt 4
Seayak520 Färg paddlar (för synlighet) Paddling allmänt 25
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
Fraktal Hur länge paddlar ni? Paddling allmänt 37
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
fraewu Resa med utrustning? (eg. paddlar) Paddling allmänt 17
Stuvarn Mindre paddlar! Paddling allmänt 2
Stuvarn Hur mkt paddlar ni varje år? Paddling allmänt 16
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
PetNor Ray Mears paddlar i m/59 skjorta. Paddling allmänt 1
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Josie robson voyager/storm/bracsa typhoon paddlar Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
Jocka smältlim till Paddlar Paddling allmänt 3
olmar Är det någon som paddlar? Eller snackar ni bara? Paddling allmänt 20
Plastex Detta paddlar vi i Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Upphittade: Paddlar och kompass Paddling allmänt 1
fredriklindblad Paddlar Paddling allmänt 2
Plastex Vad paddlar du? Paddling allmänt 143
osse80 SPANA IN DENNA SIDAN OM EN KILLE SOM PADDLAR HELA KUSTEN Paddling allmänt 0
Erfarenhet av Robson paddlar...? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.