Någon som paddlar i Åar här?

Hejsan!

Jag funderar på att köpa en två-mans kajak till nästa sommar. Jag har aldrig paddlat kajak förut, dock kanadensare. Jag bor i Nora, 3 mil norr om Örebro så någon havskajak är inget för mig. Jag gillar att paddla kanadensare i åar och funderar nu på om det vore roligare med en lite två-mans kajak, funderar på Oasis Twin eftersom den inte är avancerad och rätt så billig. Jag kommer förmodligen inte göra några övernattningar så packningsutrymmer är inte så viktigt. Jag tror att en kajak (även en två-mans) är snabbare än en kanadesare, tycker kanadensarna är lite tråkiga eftersom upplevs slöa och tröga. Någon som har paddlat kanotlederna i Örebro län, frammförallt Arbogaån Norra, så berätta gärna hur den är :)

Jag har sett att de mesta som paddlar kajak gör det på havet och stora sjöar, men finns det någon här som brukar paddla i åar? I sådana fall vilken kajak har du? något viktigt att tänka på? Vore jätte roligt att höra. Hur är det med en kajak (Oasis Twin, tror den är av plast) om man kör på en sten t.ex, går den lätt sönder då? Händer ju rätt ofta att man "krockar" i åar.

Tack för ett bra forum! =)

MVH
 
särskilt i åar där det ofta kan vara trångt är ju en lite kortare kajak att föredra, och då går ju 2-manskajaker bort. dessutom är det roligast att få styra själv.. sen är det förstås besvärligare att lagra och transportera en 2-manna. 2 st enmanskajaker är oftast ett bättre val alltså, såvida inte den ena paddlaren är väsentligt mycket starkare & uthålligare så att den andra behöver draghjälp. Plastkajaker tål väldigt mycket stryk, och går oftast att laga om de ändå springer läck efter utrdraget övervåld.
 
Oasis Twin är 490 cm och väger 30 kilo så den är ju inte så jobbig att bära på två om man måste. En kanadesare är väl också ca 5 meter? men är de lättare att navigera ändå, nån som vet? Det är väl jag och min tjej som ska paddla mest och jag lär nog paddla på lite mer tror jag, sen är det ju roligare att sitta i samma kajak också. Men famförallt billigare, tycker 9000kr som Oasis Twin kostar är i översta laget.

Tack för svaret!
 
Jag skulle tro att att en canadensare är lättare att manövrera då man sitter en paddlare i varje ände och lättare kan "tvinga" in fören i rätt hål mellan stenarna. Detta under förutsättning att "besättningen" klarar både främre och bakre styrtag. I en vanlig K2 har man ju å andra sidan nästan alltid. Sen beror det förstås på ån. Slår den knut på sig själv skulle jag inte paddla en lång K2. Annars brukar ju lite större åar inte kräva alltför tvära svängar.

Jag är canadensarentusiast. Jag skulle välja C2 eller 2 st lättsvängda K1
 
Samma å kan beroende på vattenföringen vara två helt olika vattendrag att vara i. En gången paddling, nästa slit, släp och lervälling.
Alltför mycket verkar hållas kring vad som är enklast och slår knut på sig. Teorier!
Vi har paddlat med Faltboot, C2 och C1. Enklast var det när det var rejält flöde!
Invänta ett rejält regn i uppområdet till ån, is i magen till vackra vädret kommer och så iväg! Brukar ge bra konditioner.
//J
 
Hittade

Oasis Twin på sidan http://www.vatternkajak.se/oasitwin.htm

Generellt så kan en duktig paddlare eller ett par duktiga paddlare klara mycket med nästan vilken låda som helst.

Om du skall välja candensare eller kajaken ovan är tycke och smak. Generellt är två enmans mera allround än en tvåmans.

Alla kanoter är kompromisser följaktligen skaffar de flesta paddlare så småningom flera lådor. Vi har 7 kajaker i familjen för ögonblicket och kan låna min fars och farbrors canadensare om vi skulle vilja.

Thure
 
Vilken fallhöjd etc

Vad för slags åar kommer du att paddla?

Ju mer inslag av fors desto mer manöverförmåga vill man nog ha. Det är nog bra att ha en plastkajak eftersom det generellt är hyffsat grunt och stenigt på sina håll i åar. De plastkajaker jag paddlat är väldigt hållbara, om man paddlar på en sten i en lugn fors så är risken obefintlig att den går sönder. Om man simmar ur kajaken och den flyter vidare vattenfylld kan den få rejäla smällar och bli lite tilltufsad och bucklig. Underskatta inte kraften i rinnande vatten.

Bland andra Kajaktiv har lämpliga kajaker och bra koll på paddling generellt , hav, fors och å. Kolla på en Toplinio Duo till exempel.

Örebropaddlarna, www.extreme.nu/kajak, kör en del turer i området, så de kan nog hjälpa dig.

/David
 
Tanken är att paddla i rätt så lungt vatten, vatten där man skulle kunna paddla med en canadensare. Jag är alltså inte ute efter just forspaddling, me visst kan det dyka upp nån fors i ån. i värsta fall får man väl lyfta förbi.

Är en canadensare mer praktisk i små åar eller funkar en Oasi Twin? Lättare/svåvare att svänga med två-mans kajak än canadensare?

//
 
Under förutsättning att man behärskar både främre och bakre styrtag är en canadensare mer lättmanövrerad enligt min uppfattning. De flesta tvåmanskajaker är gjorda för öppna vatten = rak kurs.
 
Jag har paddlat en del åar och älvar med både kanadensare och kajak, och det som jag tycker är avgörande för valet är mängden i- och urstigningar. Manöverbarheten är sällan något problem om man behärskar paddeltekniken. (Har paddlat en sexmeterskajak i Sävjaån utanför Uppsala utan problem, bredden på ån oftast mindre än sex meter...)

Rent generellt gillar jag kajaken för hastighetens skull, även i mindre vatten. Men det finns ett par nackdelar med kajak.
Kajaken är betydligt svårare att ta sig ur snabbt när vattendjupet blir för litet eller när man ska ur på branta, leriga stränder. Här i Uppland är det mycket vanligt med partier med grunda, steniga forsar i åarna där det enda sättet att ta sig fram är att kliva ur och gå bredvid kanoten och dra och lyfta den över stenarna.
Att försöka komma ur en kajak och uppför en brant strand är definitivt en balansakt. Mycket lättare från en kanadensare. Även lyft upp på land är lättare med kanadensare. Många fler ställen att lyfta i.

Nu blir ju å andra sidan mina smååpaddlingar ofta ganska strapatsrika. Försöker paddla en av Upplands åar varje vår. Det är ju inte alltid några kanotleder direkt... Numera alltid i kanadensare.
Men i de flesta kanotleder så är det ju såpass hinderfritt att det inte spelar någon roll att det är svårare att komma ur kajaken.

På stora älvar utan forsar är dock havs/långfärdskajak mycket trevligt. Paddlade sju mil på Indalsälven för några veckor sedan. Där var kajak helt rätt. Dock vissa strandproblem enligt ovan.

Min slutsats blir,
För smååar med många lyft/grund - kanadensare
För mindre vatten utan lyft/grund - valet av mindre betydelse
För större vatten - kajak

Ska kanske tillägga att trots sina sex meter är mina kajaker ganska lättsvängda (hembyggda Njord och Najad). En extremt kursstabil kajak ger kanske inte riktigt samma förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
olmar Är det någon som paddlar? Eller snackar ni bara? Paddling allmänt 20
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.