Någon som provat Point 65 mercury gte?

Jag funderar på en sådan. Antingen tandem eler solo x 2 så att man kan göra den tandem. Går den också att göra trippel?

Är den sjöduglig?

Är den expeditionsduglig om man vill vara ute länge. Går det annars att göra den expeditionsduglig med exempelvis någon väska på däck?

Rymlig? Jag är 190 cm och 98 kg. Gillar en hyffsat bred och lång sittbrunn. Jag har tidigare paddlat Seabird expedition LV tror jag det var. Den var ok men jag har funderat på att köpa en HV som är lite större. Men om mercuryn är bra så är den nog ett bättre alternativ.

Fungerar knäppsystemet tillfredsställande? Känns det säkert? Det vore ju lite snopet att sitta ute på fjärden i kuling när båten går i tu :)

Kan den rekomenderas att köpa?
 
varför vill du ha en sån???
den är ju extremt kort. visst, jag gillar korta kajaker för dom är oftast mycket ballare i vågor. men 4.14 känns ju i kortaste laget tycker till och med jag, som mer än gärna paddlar Yukon (4.40 lång)
är det inte för själva delningsmöjligheten du vill åt kajaken, så borde du kunna hitta betydligt bättre kajak för dom pengarna. dom pointkajaker jag sett å testat har ju inte ingett nåt större förtroende, tycker jag.
men väntar du till hösten kan du säkert köpa en på rea för kanske 7-8 tusen. då är det lite mer prisvärt. jag tycker att även dom här lågprismärkena börjar bli riktigt dyra i föhållande till kavaliten. jag tycker att dom är alldeles för lätta och klent byggda. det är alldeles för många som går sönder.
tänker du dej ut i större vågor så tycker jag att du ska köpa en kajak som är gjord i ett stycke.
jag kanske verkar lite negativ, men kollar man exempelvis beg hyrkajaker hos nån uthyrare, så känns det som att då ser man hur kvaliten är. senast idag skojade vi i bilen om att det ser ut som på en "point-å-tahe-skrot" hos en uthyrare vi brukar köra förbi ibland. kollar man där så känns det verkligen inte som nån bra reklam för dom märkena. visst, hyrkajakerna tar mer stryk än privatägda. men synen där kan inte göra ens den mest entusiastiska blivande kanotist köpsugen.
så mitt tips är att om det inte är just för att kunna dela på kajaken för att förvara den i lägenheten eller förrådet. så skulle alla fall jag kolla på nåt annat.
jag tror betydligt mer på seabirden.
negativ???
ja... kanske det??
men med en viss rätt
: )
 
Det är nog få som har testat den än eftersom den inte hunnit ut i butik än...

Men i nästa nummer av Paddling som kommer ut i juni är den med i kajaktestet, har jag hört...
 
Det är väl ganska uppenbart...

....att jag vill åt delningsmöjligheten. Annars inser ju vem som helst att man köper en "riktig" kajak.

Det är just därför jag undrar om den är något att ha då jag har samma farhågor som dig jazzmatsa.

Återigen då: Är det någon som har provat kajaken eller som vet något om den? Finns det andra modeller av delningsbara kajaker?

Jag får väl läsa testet sen också.
 
Vikt

och längd är uppenbara nackdelar. Det finns kanske en nisch för den här typen av kajaker på marknaden. Har funnits liknande fast i glasfiber åtminstone 15 år gjorda av nordamerikanska tillverkare.

Även Valley har/har haft modeller http://marcusdemuth.com/3piece.aspx


Thure
 
Senast ändrad:
Delbara/monterbara kajaker

Ett par brittiska kajaktillverkare tillverkar delbara kajaker, t ex SKUK och Valley. Kanske fler.

Dukkajaker går att göra så de kan monteras isär - Klepper, Feathercraft mm. Kan tillverkas själv - sök på Yost kayaks.
 
Ok, jag ska kolla på dom andra tillverkarna senare.

Klepper var det ävl vi hadde i lumpen tror jag. Den vi hade var jag inte så nöjd med men det är nog en ganska dåligt referens också eftersom den bestod mer av silvertejp än dess ursprungliga väv. Inte direkt någon komfort eller så i den heller.

Det borde finnas bättre grejer helt enkelt.
 
Precis som Trikåmannen skrev så finns det "riktiga" tredelade havskjaker från flera Brittiska tillverkare och det stämmer inte som Jazzmatsa skrev att delbara kajaker inte har något i stor sjö att göra, tredelade Brittiska kajaker om vi talar "hårdskal" har varit med på många riktigt tuffa expeditioner runt om i världen, så även dukade men då är det ju en annan typ av kajak vi talar om.

Om vi håller oss till hårdskal så gör såväl t.ex. SKUK och Valley sina på liknande sätt. Enkelt uttryckt så bygger man helt enkelt en "vanlig" kajak och sågar sedan itu den vid främre och bakre sittbrunnskottet. Varje enskild del får sedan ett eget skott och sedan själva konstruktionen för att sätta ihop och dela kajaken. Mycket arbetstimmar som går in i kajaken men vips har du en "riktig" havskajak som är delbar och vars främsta nackdel är att den är dyr...
 
jag kanske menade en delbar point i hinkplast : )

jag har haft en 3 delad segelbåt i glasfiber och det va inga problem med den. men då är ju materialet lite styvare.
så 3 dalet i glasfiber tror även jag på : )
 
Jag hittar in på den här sidan http://www.seakayakinguk.com/ men hittar inte någon delbar kajak över huvud taget. Någon som har någon länk?

SKUK (Nigel Dennis) gör sådana men förmodligen anses de inte vara standardprodukter d.v.s. ligger inte ute på hemsidan, antar att det är samma med Valley. Du kan ju alltid skicka ett mail eller ringa direkt till dem och fråga. Alternativt prata med Svima (Valley) och/eller Escape eller Horisont (SKUK).

Har också hört talas om att Rockpool gjort 3-delade varianter på sina modeller och kanske skulle även P&H kunna göra det, oavsett märke så handlar det ju om ett custombygge.

Förbered dig på att det är dyrt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Magnus_74 någon som provat Valley Rapier 18 eller 20? Paddling allmänt 9
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
1145 Har någon provat vituddens Paddling allmänt 3
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.