Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den?

Hej!
Köpte en fin tvåmanskajak på blocket igår. Den verkar vara tysk, det sitter ett klistermärke där det står "Hart kajaks" på. Jag skulle tippa på att den är ifrån åttiotalet (jag lägger upp en bild när jag fått upp den till sjön). Någon som vet något om märket, ändå vettiga jag hittade på google var det här: http://www.faltbootbasteln.de/fbb-hart_boote.html men det verkar vara längre tillbaka.
 
Hej!
Här kommer en bild på kajaken.

Det verkar finnas hål förberett för något slags segel framför den främre durken. Någon som kan datera kajaken? Den är i väldigt gott skick, jag misstänker att den förvarats inomshus och använts väldigt sparsamt.
 

Bilagor

  • DSC00204.jpg
    DSC00204.jpg
    79.9 KB · Visningar: 802
Bavaria

Om jag inte missminner mig så är det en Bavaria Amazonas 2. Hålet därfram är till för att du ska kunna sätta ner en mast. Orginalseglet är ett gaffelsegel med försegel.

Kajaken tillverkades mellan 1976-78
 
Den verkar ha

roderlinor så att den med roder bör bli mera lättstyrd, har du pedaler också?
Den Amazonas II jag sett såg annorlunda ut än din.....
 
Jo, det är med roder och pedaler. Justerbara fotstöd på båda platserna. Tyvärr med vädret som råder har vi bara varit ute en kort sväng. men den verkar gå fint i vattnet.

Hur fungerar det att segla i en sådan här med tanke på att man inte har något centerbord?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.