Kayman Fury - någon?

Letar, kollar, vänder på, biter lite i och sniffar runt i jakt på årets inköp. Jag har väl både bestämt mig och sedan förkastat ett antal kajaker och gånger redan.

Så blir det när man är en kalenderbitare och det är svårt att provpaddla det man vill testa, både pga avstånd och väderläge. Lets fejs it, västkusten i höjd med Göteborg är inte ett kajakköpsparadis. Det finns mycket roligare butiker på öst- och sydkust än vad det finns härikring! Paddlingen, däremot, det är en annan femma...


Nåväl! Kayman Fury? Bra, dåligt, annat? Skotten - är dom av skum precis som på många PE-kajaker (och på Aquarius)?
 
Hej,

Måste börja med att säga att jag i detta fall är klart jävig då vi säljer Kayman kajakerna. Men jag kan ge dig lite input kring Kayman Fury iallafall så får du tolka den som du vill.

Skotten är byggda i komposit (glasfiber) lamineringen i stort ser bra ut med jämt dragen väv i glasfiber/kevlar/kolfiber mix. inga vassa (uppstickande fibrer i laminatet.

Alla detaljer såsom luckor, skeddareglage och däcksbeslag kommer från Kajaksport som man nog får kalla för branschstandard idag.

Paddlingsmässigt liknar Kayman Fury väldigt mycket Tiderace Xcite och Rockpool Alaw bach även utseendemässigt känns Fury som steget mellan Alaw bach och xcite.

En intressant egenskap är att Furyn även utan skeddan nedfälld är väldigt kursstabil utan att vara varken lov- eller fallgirig. Men lite kantning blir kajaken mycket lättmanövrerad.

Packutrymmena i kajaken är bra och lika stora som andra kajaker i denna storleksklass.

Sittkomforten är för mig som är 190cm/95kg riktigt bra, den känns precis som en tiderace sittbrunn/sits vilket för mig ger en perfekt sittkomfort/ergonomi.

MVH
Pelle
 
En lite test finns att läsa på Vasa Kanotklubbs sidor.

Det såldes en del Kayman-kajaker i Finland ifjol och jag har förstått att användarna har varit nöjda. Själv har jag inte paddlat någon, men kollade dem på HSKG och de verkade vara välgjorda.
 
Fury

Jag som pelle säljer också Kayman, Nytt märke här men den är populär på kurserna för de större paddlarna och en av våra instruktörer har en egen och han gillar henne verkligen. För mig som är 170/74 är den för stor men det finns även en Small version. Göteborg Helsingborg =inte så långt ;)

/Leif Aterra.se
 
Jag som pelle säljer också Kayman, Nytt märke här men den är populär på kurserna för de större paddlarna och en av våra instruktörer har en egen och han gillar henne verkligen. För mig som är 170/74 är den för stor men det finns även en Small version. Göteborg Helsingborg =inte så långt ;)

/Leif Aterra.se

Har pratat med dig på telefon om Arrow Play, så jag har koll även på att du har Furyn. ;)

Velar, samtidig som jag vet vad jag vill ha. Det handlar om ekonomi, helt enkelt. Vad som ger mest pang för pengarna.
Vad jag vet är att jag vill ha en kajak enligt följande: Skädda, ej roder. En sittbrunn som tillåter mig att luta mig bakåt ordentligt vid roll. Sittbrunn som är minst 79 cm lång invändigt (så att jag kan parkera baken innan jag stoppar i fötterna). Hellre rejäl "rocker" än rak köllinje. Det behöver inte vara en racerbil fartmässigt, hellre lättdriven än snabb.
Nog med volym för iaf 3-4 dagars autonomi, inklusive vatten. Då vill jag kunna packa "allt" själv, även om jag aldrig paddlar utan särbon och vi delar ju på kök och tält. Det handlar om att ha möjlighet att få med allt, och jag vill inte avstå den.

Skulle gärna skippa "dayhatchen" eftersom jag tycker skotten stjäl plats, men dom flesta kajaker idag har en sådan så tja...
Initialstabiliteten är inte det viktigaste, men den ska kunna kantas utan problem. Jag läste med stort intresse några blogginlägg av en finlandssvensk paddlare angående hans erfarenheter med Aquarius Sea Lion. Sedan skaffade han (även?) en Arrow Play, och tycke den var - som jag tolkade det - något trevligare.
Där försvann alternativet Aquarius ut genom fönstret, och kvar finns väl idag just Arrow Play och Kayman Fury, om jag inte missat något vettigt alternativ.
(Tidigare funderade jag på Frej, men jag har insett att den troligen är för liten volymmässigt för mitt bruk. Jag tycker den är vacker som en dag men jag måste vara realist; min packning är inte slimmad, även om den är tämligen koncentrerad. Men det är långt till våren, jag kan hinna ändra mig igen!)

Jag sitter otroligt bra i Arrow Play MV trots mina 96 pannor.
Nackdelen är ekonomisk. Lets fejs it; jag kan visst köpa en ny kajak för tjugofem loppor om jag dricker vatten och äter luft en månad, samt inte kör till jobbet utan går. Detta om jag lägger sisådär 6 papp emellan och ger blanka f-n i att betala några räkningar.

Så helt ärligt: En kajak som kostar på dyrsidan om 20 tusenlappar är en dryg investering. Väldigt dryg.
Därför vänder jag på slantarna, helst två gånger, innan jag köper. Jag är helt enkelt tvungen.
 
...
Jag läste med stort intresse några blogginlägg av en finlandssvensk paddlare angående hans erfarenheter med Aquarius Sea Lion. Sedan skaffade han (även?) en Arrow Play, och tycke den var - som jag tolkade det - något trevligare.
...

Nu har jag ju inte hunnit ut på någon veckotur med Arrow Play ännu, men förväntar mig nog att den rymmer en hel del mera last än Aquarius Sea Lion, då den ju har betydligt mera bredd över hela kajaken trots att den bara är 2 cm bredare än Sea Lions 52 cm. Det är säkert denna mera bredd som gör Arrow Play åtskilligt stabilare. Det är en stabilitet jag gärna tar, då jag med mina 192 cm har en relativt hög tyngdpunkt. Dessutom vill jag ha lite extra marginal för de tillfällen jag drar turer, något jag kommer att göra mera i framtiden. Det är ändå bara knappt två veckor sedan jag gjorde en kamraträddning, då en kompis gått runt i vågor och nollgradigt vatten.

Det sagt vill jag ändå säga att Aquarius Sea Lion är en riktigt skön kajak. Jag sitter riktigt bra i den (paddlade 1000 km med den ifjol) och den har allt man vill ha förutom marginaler i stabiliteten. Den är lättdriven och klart snabbare än Arrow Play, trots att den är lika manövrerbar, lättrollad och lättsurfad. Packutrymmena är mindre, men jag har ändå haft den på veckoturer utan bekymmer. Om jag inte skulle dra turer skulle jag säkert ha nöjt mig med bara den, men jag räknar med att driva mina gränser en god bit bortåt detta år (en kajakguideutbildning på 10 studiepoäng inleds snart).

Allt detta säger ju inget om Kayman Fury, men klart är att den skulle vara med på topp tre-listan av kajaker att prova om jag skulle köpa nu.
 
Trevligt med svar från själva källan! :)

Jag är inte alls lika erfaren som du är, därav en känsla av att Arrow-segmentet (finns det ett sådant? Nåja, det framgår nog vad jag menar) kan passa mig alldeles utmärkt. Rankare än så vill jag nog inte ha det, oavsett om det ger fantastiska paddlingsegenskaper eller inte. Lagom paddelbar/snabb/manövrerbar är väldigt trevligt för en lagom person och det är väl så jag skulle beskriva mina paddelkunskaper; lagom.
Som någon annan skrev om just Aquarius: Den är som en racerbil och kräver att bli hanterad som en sådan.

Jag är nog lite för bekväm av mig för det.
 
Har paddlat havskajak i 2 säsonger nu. Började med en superstabilt Tahe Lifestyle 420. Köpte en Aquarius Sealion LV förra hösten och har paddlat med den sedan dess (jag är 1.85m, 80 kg). Visst, den är rankare och kräver lite uppmärksamhet när man paddlar i grövre sjö, men inget vad man inte lär sig rätt snabbt. Köpte den efter att ha läst Peters recension och måste säga att man får väldigt mycket kajak och paddelglädje för en rimlig peng.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lgm Kayman Fury Paddling allmänt 3
Utvandraren Kayman Smuggler Paddling allmänt 3
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...