Nelo Inuk, någon som provat?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Frågor på det....

slipper navigator rodret....

Vad var det du ej gillade, och vad skulle du haft istället.

Kirton...

Någon i Sverige som säljer dessa?

Hur är den att paddla????

Känner två st som äger varsin Nelo Inuk i den lätta varianten, kan inte rekommendera den.
Båda sprack sönder i sitsen på samma ställe.
På den ena av de två lossnade sarjen + ett antal andra småfel. Han fick den visserligen utbytt mot en annan på garanti men ändå..... Den nya han fick skulle vara av en uppdaterad modell men sitsens konstruktion ser lika ut. Tycker man kunde kräva mer kvalitet i den där prisklassen.
I övrigt är det väl Inuken en erkänt snabb havskajak.

Känner två st som äger varsin Nelo Inuk i den lätta varianten, kan inte rekommendera den.
Båda sprack sönder i sitsen på samma ställe.
På den ena av de två lossnade sarjen + ett antal andra småfel. Han fick den visserligen utbytt mot en annan på garanti men ändå..... Den nya han fick skulle vara av en uppdaterad modell men sitsens konstruktion ser lika ut. Tycker man kunde kräva mer kvalitet i den där prisklassen.
I övrigt är det väl Inuken en erkänt snabb havskajak.

Samma erfarenhet har Robban på Malmö Kanotklubb som äger en Inuk.

+ En bra skrovform för den som vill ha en snabb havskajak.

- Kvaliteten är inte den bästa på en Inuk av typen Nelo. Akterdäcket sprack en gång när Robban
satte sig på det. Till saken hör att sittbrunnen är så liten att de flesta paddlare måste
sätta sig på akterdäcket innan de kan glida ned på sisten. Kanske har Nelo trott att Inuken
kan ges ett lika tunt skrov som en slätvattenracer?

Ett alternativ till Inuk kanske kan vara Epic 18X?

Senast ändrad:
Frågor på det....

Navigatorrodret går ofta inte ner helt och när man paddlar så vinklas det 20-30° bakåt och blir en fjädrande bromsklaff istället för en styrfunktion när man vrider det. Iofs så händer det så med en del andra hafskajakroder pga den tokiga höga monteringen.

Smarttrackrodret (fd SealLine) fungerar bättre men deras pedaler gillar jag inte. Någon beskrev dom som skrovliga potatisar som man skulle ha fötterna på och det var en bra beskrivning.

Danska Ravn Hamberg har bytt roder på en Inuk och skrivit en läsvärd beskrivning i två delar. Del 1 hittar ni här:
http://www.hamberg.dk/node/34

Ravns bild på roder som inte vill gå ner:
rormod_08.jpg

Bild: http://www.hamberg.dk/pix/kajak/udstyr/ror_mod/rormod_08.jpg

Frågor på det....

Såg att det kom in en ny paddelbild som tydligt visar hur ett roder kan förvandlas till en bromsklaff.

Fundera på:
Hur mycket roder som är kvar i vattnet?
Vad som händer om man vrider på det - styr eller broms?
Vilka påkänningar blir det på infästningen vid paddling i vågor?

http://www.utsidan.se/obj/photo/83/8370f70ef5b2f5c1785221166f1817b3.jpg

Ställ krav på bra prylar!

Navigator

Beträffande Navigatorrodret så har jag haft ett, och paddlar rätt mycket med det.

Trots att det inte ser så bra ut på många bilder när det släpar så vill jag ändå påstå att dess roderverkan var ganska god.

Däremot var det lite besvärligt ibland när man sjösatt. Då kunde rodret ha svängt runt av t ex kajakens rörelser vid bryggan så att det hade passerat det maxutslag då roderlinorna inte längre kan dra det till rätt läge. Det hände ju delvis p g a pedalkonstruktionen och eftersom de pedalerna var så dåliga så är det för all del inte otänkbart att man var mindre känslig beträffande roderverkan.

Krånglet var främst skälet till att jag bytte till ett Smarttrack på den kanoten.

Jag skulle hellre ha ett Smarttrack-roder på min XP, men inte är Navigatorrodret så värdelöst som många vill hävda. Att få ner det i vattnet är lätt fixat med ett resårband, finns instruktion på det från t.ex. Point. Jag kan jämföra med min Extreme som har Smarttrackroder. Visst är det bättre, men båda funkar... Inte värt ett byte, enligt min mening. Kan man välja är valet dock lätt.
Det som var sämst med Points ursprungliga montering med Navigator roder var keeper pedalerna. Efter byte till Smarttrack pedaler samt den enkla resårsnöresfixen funkar Navigator rodret rätt OK.

Jag skulle hellre ha ett Smarttrack-roder på min XP, men inte är Navigatorrodret så värdelöst som många vill hävda. Att få ner det i vattnet är lätt fixat med ett resårband, finns instruktion på det från t.ex. Point. Jag kan jämföra med min Extreme som har Smarttrackroder. Visst är det bättre, men båda funkar... Inte värt ett byte, enligt min mening. Kan man välja är valet dock lätt.
Det som var sämst med Points ursprungliga montering med Navigator roder var keeper pedalerna. Efter byte till Smarttrack pedaler samt den enkla resårsnöresfixen funkar Navigator rodret rätt OK.

När jag ser paddlare med Navigatorroder har rodret oftast en vinkel på 40 - 70 grader mot vattnet (istället för 90). Jag har dock ingen koll på vilka årsmodeller jag sett. På Points hemsida hävdar det att de "Inför 2005 års säsong modifierat Navigatorrodret för att motverka lyftet". Ibland kan man hjälpa paddlare med Navigatorroder, från annan kajak, genom att trycka ned rodret i vattnet. Men i sjögång (då 90 grader behövs som mest) kan det åka upp igen.

Här är en länk till Points instruktion för hur man fixar sitt Navigatorroder.

http://www.point65.se/?page=news&id=107

Det verkar dock inte vara jättelätt att få rätt spänning mm. Kanske Point och återförsäljare kostnadsfritt kan hjälpa dem som har problem med att rodret åker upp?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips