Nelo Inuk, någon som provat?

Frågor på det....

slipper navigator rodret....

Vad var det du ej gillade, och vad skulle du haft istället.





Kirton...

Någon i Sverige som säljer dessa?

Hur är den att paddla????
 
Känner två st som äger varsin Nelo Inuk i den lätta varianten, kan inte rekommendera den.
Båda sprack sönder i sitsen på samma ställe.
På den ena av de två lossnade sarjen + ett antal andra småfel. Han fick den visserligen utbytt mot en annan på garanti men ändå..... Den nya han fick skulle vara av en uppdaterad modell men sitsens konstruktion ser lika ut. Tycker man kunde kräva mer kvalitet i den där prisklassen.
I övrigt är det väl Inuken en erkänt snabb havskajak.
 
Känner två st som äger varsin Nelo Inuk i den lätta varianten, kan inte rekommendera den.
Båda sprack sönder i sitsen på samma ställe.
På den ena av de två lossnade sarjen + ett antal andra småfel. Han fick den visserligen utbytt mot en annan på garanti men ändå..... Den nya han fick skulle vara av en uppdaterad modell men sitsens konstruktion ser lika ut. Tycker man kunde kräva mer kvalitet i den där prisklassen.
I övrigt är det väl Inuken en erkänt snabb havskajak.

Samma erfarenhet har Robban på Malmö Kanotklubb som äger en Inuk.

+ En bra skrovform för den som vill ha en snabb havskajak.

- Kvaliteten är inte den bästa på en Inuk av typen Nelo. Akterdäcket sprack en gång när Robban
satte sig på det. Till saken hör att sittbrunnen är så liten att de flesta paddlare måste
sätta sig på akterdäcket innan de kan glida ned på sisten. Kanske har Nelo trott att Inuken
kan ges ett lika tunt skrov som en slätvattenracer?

Ett alternativ till Inuk kanske kan vara Epic 18X?
 
Senast ändrad:
Frågor på det....

slipper navigator rodret....

Vad var det du ej gillade, och vad skulle du haft istället.

Navigatorrodret går ofta inte ner helt och när man paddlar så vinklas det 20-30° bakåt och blir en fjädrande bromsklaff istället för en styrfunktion när man vrider det. Iofs så händer det så med en del andra hafskajakroder pga den tokiga höga monteringen.

Smarttrackrodret (fd SealLine) fungerar bättre men deras pedaler gillar jag inte. Någon beskrev dom som skrovliga potatisar som man skulle ha fötterna på och det var en bra beskrivning.

Danska Ravn Hamberg har bytt roder på en Inuk och skrivit en läsvärd beskrivning i två delar. Del 1 hittar ni här:
http://www.hamberg.dk/node/34

Ravns bild på roder som inte vill gå ner:
rormod_08.jpg

Bild: http://www.hamberg.dk/pix/kajak/udstyr/ror_mod/rormod_08.jpg
 
Frågor på det....

slipper navigator rodret....

Vad var det du ej gillade, och vad skulle du haft istället.

Såg att det kom in en ny paddelbild som tydligt visar hur ett roder kan förvandlas till en bromsklaff.

Fundera på:
Hur mycket roder som är kvar i vattnet?
Vad som händer om man vrider på det - styr eller broms?
Vilka påkänningar blir det på infästningen vid paddling i vågor?

http://www.utsidan.se/obj/photo/83/8370f70ef5b2f5c1785221166f1817b3.jpg

Ställ krav på bra prylar!
 
Navigator

Beträffande Navigatorrodret så har jag haft ett, och paddlar rätt mycket med det.

Trots att det inte ser så bra ut på många bilder när det släpar så vill jag ändå påstå att dess roderverkan var ganska god.

Däremot var det lite besvärligt ibland när man sjösatt. Då kunde rodret ha svängt runt av t ex kajakens rörelser vid bryggan så att det hade passerat det maxutslag då roderlinorna inte längre kan dra det till rätt läge. Det hände ju delvis p g a pedalkonstruktionen och eftersom de pedalerna var så dåliga så är det för all del inte otänkbart att man var mindre känslig beträffande roderverkan.

Krånglet var främst skälet till att jag bytte till ett Smarttrack på den kanoten.
 
Jag skulle hellre ha ett Smarttrack-roder på min XP, men inte är Navigatorrodret så värdelöst som många vill hävda. Att få ner det i vattnet är lätt fixat med ett resårband, finns instruktion på det från t.ex. Point. Jag kan jämföra med min Extreme som har Smarttrackroder. Visst är det bättre, men båda funkar... Inte värt ett byte, enligt min mening. Kan man välja är valet dock lätt.
Det som var sämst med Points ursprungliga montering med Navigator roder var keeper pedalerna. Efter byte till Smarttrack pedaler samt den enkla resårsnöresfixen funkar Navigator rodret rätt OK.
 
Jag skulle hellre ha ett Smarttrack-roder på min XP, men inte är Navigatorrodret så värdelöst som många vill hävda. Att få ner det i vattnet är lätt fixat med ett resårband, finns instruktion på det från t.ex. Point. Jag kan jämföra med min Extreme som har Smarttrackroder. Visst är det bättre, men båda funkar... Inte värt ett byte, enligt min mening. Kan man välja är valet dock lätt.
Det som var sämst med Points ursprungliga montering med Navigator roder var keeper pedalerna. Efter byte till Smarttrack pedaler samt den enkla resårsnöresfixen funkar Navigator rodret rätt OK.

När jag ser paddlare med Navigatorroder har rodret oftast en vinkel på 40 - 70 grader mot vattnet (istället för 90). Jag har dock ingen koll på vilka årsmodeller jag sett. På Points hemsida hävdar det att de "Inför 2005 års säsong modifierat Navigatorrodret för att motverka lyftet". Ibland kan man hjälpa paddlare med Navigatorroder, från annan kajak, genom att trycka ned rodret i vattnet. Men i sjögång (då 90 grader behövs som mest) kan det åka upp igen.

Här är en länk till Points instruktion för hur man fixar sitt Navigatorroder.

http://www.point65.se/?page=news&id=107

Det verkar dock inte vara jättelätt att få rätt spänning mm. Kanske Point och återförsäljare kostnadsfritt kan hjälpa dem som har problem med att rodret åker upp?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonken Vad tycker ni om en Nelo Inuk ? Paddling allmänt 3
Staffan_TeamToyota Nelo Inuk & Moskito FW2000? Paddling allmänt 0
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
torger Reparera gelcoat-skada på Nelo-kajak Paddling allmänt 10
JanbanansThess Bear&Water Flash och Nelo Viper 55 klass a Paddling allmänt 4
fuchs prova Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 7
torger Nån som testat Nelo Viper 60 (eller motsvarande)? Paddling allmänt 3
PAF Nelo Vanquish Classic Paddling allmänt 16
Largri Nelo Paddling allmänt 4
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
Nisse. Gruppköp Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 0
bsoby Nelo Viper 51 Paddling allmänt 13
bjalverod Nelo Viper 51 Paddling allmänt 2
tglesaaen Nelo Navigator Paddling allmänt 3
hdn Nelo C-Trek Paddling allmänt 0
Hudson Haak NELO! Paddling allmänt 1
ctve8n inuk Paddling allmänt 20
kajakhampus Epic, Seabird, inuk etc Paddling allmänt 2
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.