Någon som provat Oru kajak?

Hej!
Finns det någon här som har provat den vikbara kajaken Oru kajak, och vad tyckte du om den i så fall?
Har själv varit sugen på att köpa en sådan kajak för rekreation och dagsutflykter, och ser nu att det finns två längder; 3,7m och 4,9m.
Vilken storlek skulle du välja och varför? Prisskillnaden mellan dessa två storlekar är ca 10 000 kr.
Tacksam för alla tips!
Mvh Jörgen

Jag har provat den kortare av dem, men inte på någon längre tur eller i varierande förhållanden, så jag kan inte ge dig några djupare insikter.

Jag är 187 cm lång men fick plats i den och satt helt OK. Den är lättdriven i vattnet och svänger på en femöring, men den har ju såklart ingen vidare toppfart.

Som komplement till en riktig havskajak för den trångbodde skulle jag inte rekommendera den, men som rekreationskajak för husbil- eller båtägare är den perfekt.

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Jag har provat den kortare av dem, men inte på någon längre tur eller i varierande förhållanden, så jag kan inte ge dig några djupare insikter.

Jag är 187 cm lång men fick plats i den och satt helt OK. Den är lättdriven i vattnet och svänger på en femöring, men den har ju såklart ingen vidare toppfart.

Som komplement till en riktig havskajak för den trångbodde skulle jag inte rekommendera den, men som rekreationskajak för husbil- eller båtägare är den perfekt.

Då är vi ungefär lika långa. Ändamålet för mig är ren rekreation och för att kunna paddla lite längs strandkanterna, och kanske längs mindre åar och flöden. Det som bär emot lite är priset förstås...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips