Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,,

Jodå, ni läste rätt men det är inte fråga om att avliva den utan att operera den och transplantera lite nya organ på den så den blir ännu bättre än den är.

Efter några veckors paddling har jag konstaterat att neoprentätningar är skit, dom håller inte tätt för fem öre utan är snarast ett hån mot resten av en fin andas-dräkt så därför blir det nu latextätningar och neoprenestövlar istället för latexsockorna.

Är det fler än mig som tycker lika illa om neoprentätningar eller har erfarenheten att dom läcker?


Teknikern - som aldrig är riktigt nöjd med färdigköpta grejer.
 
Neoprenetätningar med tyg är alltid skitkass. Om det är bart gummi direkt mot huden kan det bli hyffsat tätt, så länge neoprenen håller tight (inte har töjt sig). Om jag var som du skulle jag försöka få neoprenetätningarna att sitta kvar utanpå, latex tål ingenting, speciellt inte solljus.
 
Till Teknikern :)

Dom torrdräkter jag kollat på har alla latextätningar i hals å händer å hela latexfötter! Därimot har jag ett antal gamla 2-delade paddelkläder som bara har neoprentätning(å dom är inte täta)
Därimot gillar jag inte gummifötterna på min torrdräkt så jag är lite nyfiken! Kan man bara klippa bort dom å få till täta kopplingar istället, vill sen gärna använda tunna neoprenskor/sockar som man kan gå i lite! Så jag är lite nyfiken på hur du gör när du sätter på latextätningar!

/Janne
 
Dom torrdräkter jag kollat på har alla latextätningar i hals å händer å hela latexfötter! Därimot har jag ett antal gamla 2-delade paddelkläder som bara har neoprentätning(å dom är inte täta)
Därimot gillar jag inte gummifötterna på min torrdräkt så jag är lite nyfiken! Kan man bara klippa bort dom å få till täta kopplingar istället, vill sen gärna använda tunna neoprenskor/sockar som man kan gå i lite! Så jag är lite nyfiken på hur du gör när du sätter på latextätningar!

/Janne

en fråga till teknikern utöver ovan, du byter ut vattentäta sockar mot neoprenstövlar? Är det för att sockarna verkligne är latex? I annat fall, om de är vattentäta men andas, varför inte behålla sockarna och ha stövlar utanpå?

--- Mats ---
 
en fråga till teknikern utöver ovan, du byter ut vattentäta sockar mot neoprenstövlar? Är det för att sockarna verkligne är latex? I annat fall, om de är vattentäta men andas, varför inte behålla sockarna och ha stövlar utanpå?

--- Mats ---
Du kan aldrig få latex att andas, så är det bara. Jag har ett par alternativ till stövlar som jag kommer att få svar på imorgon om dom håller måttet. Latex tål solljus ganska hyfsat men det som dödar materialet är salterna och fettet från huden så tvättning med lite tvål och vatten, och intalkning när det torkat är ett måste för att det ska vara beständigt. Jag har haft latex som varit över 30 år gammalt innan det började förstörelseprocessen och på den tiden var det ju inte så noga med det där med talkande och tvätt utan när jag kom hem från dyken hängdes grejerna bara upp på tork i källaren tills nästa gång, och så talkades det bara för att få i armarna i tätningarna.


När jag byter delar och limmar på stövlarna så ska det hela fotas, då får ni se hur man gör i praktiken.
 
Kan jag klippa av gummifötterna?

Jag skulle vilja ta av gummifötterna på min torrdräkt! Ogillar den svettiga känslan(tänder tyvärr ej på gummi) Skulle vilja ha tajt latextätning samma som i händerna å själv sen kunna välja vad jag vill ha på fötterna, neoprensockar,skor el. stövlar! Får i dagsläget inte plats med socka innerst sen gummifötterna i mina skodon!
Nån som kan ge tips om hur jag ska gå tillväga så det blir tätt snyggt å bra :)

/Janne
 
Jag skulle vilja ta av gummifötterna på min torrdräkt! Ogillar den svettiga känslan(tänder tyvärr ej på gummi) Skulle vilja ha tajt latextätning samma som i händerna å själv sen kunna välja vad jag vill ha på fötterna, neoprensockar,skor el. stövlar! Får i dagsläget inte plats med socka innerst sen gummifötterna i mina skodon!
Nån som kan ge tips om hur jag ska gå tillväga så det blir tätt snyggt å bra :)

/Janne

Hur man gör praktiskt vet jag ju tyvärr inte. Men min torrdräkt har latex i ärmar och hals, men något annat som mer verkar som tätt tyg som strumpor. Kan försöka ta reda på vad det är, men har inte haft den länge nog för att säga om det andas som det bör. Verkar dock som en bra lösning (torrt, och rymligt nog för strupor under, och glatt och tunt nog för neoprenskor utanpå.

--- Mats ---
 
Jag skulle vilja ta av gummifötterna på min torrdräkt!
Janne, jag bytte till goretexstrumpor (som jag har ett par sandaler eller neoprenskor). Mycket skönare tycker jag än mina gummisockar. Mycket tunnare o skönare i neoprenskorna, mycket torrare och varmare med sandaler.

Fregattkonsult i Veddinge (tror inte jag minns fel) hade GT-sockarna och satte dit dom. Bra o hyvsat prisvärt kände jag.
 
Lite blöt blir man alltid

Att man blir lite blöt här och var är för mig helt ofrånkomligt när man paddlar. Antingen kommer vattnet inifrån eller utifrån, andasmaterial för paddling släpper inte ut fukt tillräckligt snabbt eller så delaminerar de och släpper in fukt. Jag har gett upp hoppet om att paddla helt torr, däremot så är det sällan jag blir för varm eller kall. då man rör sig hela tiden när man paddlar.

Jag har haft ett par paddeljackor med neoprentätning, de funkar väldigt bra och släpper inte in direkt mycket vatten. Om man inte planerar att rolla mycket eller göra simturer så röstar jag på neoprenmuddar. Att ha latexmuddar på paddelbyxor (torrdräkt har jag ingen erfarenhet av) är ett gissel tycker jag, allt vatten som rinner in samlas kring anklarna och skvalpar runt och rinner uppför benet när man hamnar uppochner. Med neoprenmuddar rinner vattnet ut ganska snabbt (det kanske låter motsägelsefullt. Men min erfarenhet är att vattnet lättare rinner ut än in).

Jag har varit ute och gått i vatten med neoprenmuddar och även där funkar det bra. Visst kommer det in lite vatten, men det rinner ut igen ganska snabbt. Jag brukar ha ullfrottéunderställ när jag paddlar i kallt väder, det håller värmen bra även när det är blött. En kompis kör med brynja under paddeljackan, det funkar tydligen också bra .

Om man klär sig för att vara i vattnet en längre tid, säg över 20 minuter så borde man kanske fundera på hur man kan minska den tiden. Antingen håller man sig nära land, lär sig att komma upp i kajaken (mha flottör, utriggare eller annat) eller re-entry-roll (kliv i kajaken uppochner och rolla upp). Om man är två så kan man kliva i kajaken uppochner och bli stävräddad (det är lättast om man håller i stäven när man kliver i), dels blir det inte lika mycket vatten i sittbrunnen och dels är det smidigt och snabbt. Om det är stökigt kan man lägga kajakerna jämsides och ha paddlarna vinkelrät över skroven och göra på samma sätt.

Paddla lugnt!

/David
 
Jag lovade ju er en instruktion om bootsbyte.

Här kommer den utlovade instruktionen.


Börja med att ta på dig dräkten med neoprensockorna kvar och stick ner fötterna i nya stövlarna samt kryp ihop så mycket du kan, då ser du var kanten på dom nya stövlarna ska vara.

Klipp bort latexsockorna vid tygkanten eller där det är lämpligt.

boots1.jpg


Demontera eventuella förstärkningsremsor försiktigt så benet har en slät yta att fästa på. Mätta tyget med lim i tunna lager tills ytan är slät.

boots2.jpg


Trä in något i benet som fyller upp det och håller ben och stövelskaft fixerade. Jag tog skumplast men det går naturligtvis med en plåtburk eller vad som helst.

boots7.jpg
 
Se till att passningen är bra innan du limmar, limmet hugger direkt. På det här sättet är det bara att rulla ner byxbenet, som här har kanten på neoprensockan kvar och, voila, tätt och starkt och bra direkt.

boots4.jpg


boots5.jpg


Avsluta det hela med ett förstärkningsband i latex. Finns i dykbutikerna liksom limmet som är ett tvåkomponents av häftigare sort.

boots8.jpg


Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.