Lurar jag mig själv när jag väljer kajak?

Hej alla visa.
Har nu suttit några timmar här och surfat och läst många åsikter om olika kajakers för och nackdelar. Jag är 1.92 och väger 83 kilo så jag är rätt smal. Fotstorlek på 45. Jag är en nybörjare men med ambitionen att bil bättre och tycker om utmaningar och lite längre äventyr.

Jag ska nu flytta ut till havet (höga kusten/öviksområdet) och ska nu äntligen göra slag i mina kajakambitioner. Det jag söker hos en kanot är: stabil, köra långturer med packning etc, kunna lattja runt och leka lite med den om det finns möjlighet men samtidigt känna att jag kan åka ut och träna upp överkroppen lite.
Den kommer i 95% av tiden gå i öviks skärgård och ut mot Ulvön (när jag känner mig mogen) etc. skulle dock inte vara fel om det gick att köra lite älvar också om det skulle bli aktuellt i framtiden.


Finns det ingen allt -i-allo-kajak som har det mesta eller blir dessa "hybrider" a'la Prijon Yukon Expedition halv-kass på allting? Jag vill ju inte köpa en "rolig kajak" som är värdelös i 90% av tiden som den används.
Tyvärr är ju marknaden här i norrland rätt begränsad när det gäller att testa olika kajaker osv. men några kända märken borde ju finnas. Jag har kikat lite på Prijons modeller och blivit lite förtjust (bra sittkomfort) i dem samt läst runt här på forumet och sett att många är nöjd med deras seayak variant. Just den varianten känns dock i dyraste laget. Jag är inte heller sugen att lägga 20 000:- på en kajak (nog för att den sen blir gratis att köra) med tillbehör. Jag har läst lite om de där estländska varianterna och de verkar ju också vara helt ok. Reval ser lite läcker ut.

Kort sagt, jag skulle vilja ha en kajak som har allt samt inte kostar så mycket. Det kan väl inte vara så svårt? :)

Så ni som vill dela med er av det outtömliga förrådet av kunskap som finns här får gärna komma och bolla lite synpunkter samt ge lite råd hur jag ska tänka.