Lurar jag mig själv när jag väljer kajak?

Hej alla visa.
Har nu suttit några timmar här och surfat och läst många åsikter om olika kajakers för och nackdelar. Jag är 1.92 och väger 83 kilo så jag är rätt smal. Fotstorlek på 45. Jag är en nybörjare men med ambitionen att bil bättre och tycker om utmaningar och lite längre äventyr.

Jag ska nu flytta ut till havet (höga kusten/öviksområdet) och ska nu äntligen göra slag i mina kajakambitioner. Det jag söker hos en kanot är: stabil, köra långturer med packning etc, kunna lattja runt och leka lite med den om det finns möjlighet men samtidigt känna att jag kan åka ut och träna upp överkroppen lite.
Den kommer i 95% av tiden gå i öviks skärgård och ut mot Ulvön (när jag känner mig mogen) etc. skulle dock inte vara fel om det gick att köra lite älvar också om det skulle bli aktuellt i framtiden.


Finns det ingen allt -i-allo-kajak som har det mesta eller blir dessa "hybrider" a'la Prijon Yukon Expedition halv-kass på allting? Jag vill ju inte köpa en "rolig kajak" som är värdelös i 90% av tiden som den används.
Tyvärr är ju marknaden här i norrland rätt begränsad när det gäller att testa olika kajaker osv. men några kända märken borde ju finnas. Jag har kikat lite på Prijons modeller och blivit lite förtjust (bra sittkomfort) i dem samt läst runt här på forumet och sett att många är nöjd med deras seayak variant. Just den varianten känns dock i dyraste laget. Jag är inte heller sugen att lägga 20 000:- på en kajak (nog för att den sen blir gratis att köra) med tillbehör. Jag har läst lite om de där estländska varianterna och de verkar ju också vara helt ok. Reval ser lite läcker ut.

Kort sagt, jag skulle vilja ha en kajak som har allt samt inte kostar så mycket. Det kan väl inte vara så svårt? :)

Så ni som vill dela med er av det outtömliga förrådet av kunskap som finns här får gärna komma och bolla lite synpunkter samt ge lite råd hur jag ska tänka.

Oj, glömde nästan att tjejen min är ute efter en kajak också. Men hon vill nog hellre ha en stabil kajak som hon känenr sig trygg i. Vi flyttar tillsammans så även den kommer i 95% av fallen gå i öviks skärgård. Hon är ca 1.65 (chansar lite här) och väger runt 60.
 
Oj, kan ju lägga till lite extra funderingar bara för att göra det lite svårare. Det vore inte fel om det går att sitta och guppa runt med ett kastspö eller pirka strömming etc. Samtidigt kommer kajaken mest användas på endagsturer mest för att njuta av naturen och få lite havsluft efter jobbiga arbetsdagar.
 
Fråga dig själv om du kan finna en EN bil som är liten och pigg i stadstrafiken, lätt att fickparkera med och som samtidigt kan dra tunga släp i terrängen och svälja stora lass och också vara bekväm för långa timmar på motorvägen?
 
Du kan nog lattja lite med vilken kajak som helst (vad det nu betyder för dig?) även om den kanske inte är optimerad för det. Du kan i allra högsta grad bli trött i överkroppen i villen kajak som helst - öven om det finns de kajaker som är roligare för träning. Du kan köpa en trygg kajak som möter ovanstående tänk, inklusive brasklapparna. Du kan paddla en väldigt stor kajak tom - och du kan fylla en väldigt liten kajak med hyfsat mycket packning utan att den blir helt omöjlig att ta sig fram med. Inget av det är kanske optimerat, men det går. Och om du "har det i dig" så kommer du att njuta och må bra av utmaningarna.

Men ja, du är lite "naiv" om du tänker att joggingskor är klätterskor och gummistövlar och kängor och dansskor. Men det går faktiskt att klättra i gummistövlar (inget kul alternativt underbart utmanande), vandra i gympadojjor (vissa hyllar det), dansa i kängor och så vidare...

Viktigast, tror jag, är att du sitter bra. Är nöjd med prislappen och hur kajaken ser ut. Valet är inte lätt. Men det blir kanske rätt! :)

Själv har jag flera skor. :)

Kolla gärna lite på välja kajak på http://www.thomassondesign.com/
 
Du beskriver exakt vår situation och kroppsstorlekar även om våra paddelvatten finns i Stockholmsområdet. Jag bokade in mig på en dagkurs hos Kajak&Uteliv på Rådmansö och fick chans att prova alla kajaker de har. Jag gillade Prijons Kodiak men vi fastnade till slut för Prijons Excursion (tvåmanskajak). Mycket bra för dagturer och packutrymmet räcker nog för en övernattningstur också. Kajaken funkar faktiskt att paddla själv också även om jag inte har provat några heldagsturer. Enda nackdelen jag har upptäckt är att den ganska platta bottenformen gör att kajaken stampar lite i vågorna när man paddlar själv. En tvåmanskajak blir betydligt billigare och lättare att transportera än två enmanskajaker och den känns väldigt säker.
 
Lyssna på rumpan

"Kort sagt, jag skulle vilja ha en kajak som har allt samt inte kostar så mycket. Det kan väl inte vara så svårt? :)"​
De användningsområden du radar upp täcks rätt bra av många kajaker på marknaden. Jag tror du kan ha en "vanlig" havskajak nästan vilken som helst till det mesta på din lista. Du kan koncentrera på att hitta en som passar din rumpa och din plånbok. Personligen skulle jag lyssna mest på min rumpa...
Och dina fötter! Visst får du ner ett par 45:eek:r i en Seayak, men knappast med stövlarna på , vilket kan bli fallet om du ska paddla skogsturer... Med din kropp o längd skulle jag testa ett snäpp större än denna i och för sig utmärkta kajak. Mina 44:eek:r går i, men inte mer...

Vill du inte betala 16--18.000 för en kajak med paddel, kapell o flytväst (det är vad flera kajakbutiker tar för sådana paket), skulle jag rekommendera dig att titta på begagnat istället för att försöka hitta nåt billigare nytt.

hälsningar Jens
 
nej du lurar inte dig själv

det är nog tyvärr så att du inte lurar dig själv utan att du blir lurad. informationen om de flesta kajaker som finns på nätet kan vara jäkligt svår att överblicka och det är ofta svårt att urskilja vad en kajak kan göra och vad den är bra på man kan ju som sagt träningscyckla på en biltemacruicer men det är ju inte samma sak som att göra det på en racer. Köp en kajak som är riktigt bra på det du vet att du kommer göra mest ch som om möjligt är hyfsad på det du kommer göra näst mest. Kajaker är relativt billiga saker och det är något man köper för att man skall ha kul och för att man har intresset och inte för att man måste så se till att du inte komprommissar med det som kommer ge dig mest glädje för om du gör det kommer kajaken bli en ganska dyr och otymplig vattensamlare ute i träggårn.
 
Håller med Siven.
Dessutom är det nog så att innan man börjat paddla så tänker man sig att användningsområdet är både brett och på ett visst sätt.
När man paddlat nåt år eller mer, så kan man antagligen summera och se att det inte alls är så att man ägnar sig åt så himla mycket olika paddling. Kanske har man en huvudinrikting, och sen paddlar man undantagsvis på nåt annat sätt - och då duger den vanliga kajaken bra.
 
pröva-kajaker-genom-att-provpaddla-hyra

Homie, jag tycker att du skall gå in för att systematiskt provpaddla kajaker dvs från olika kajakuthyrningar eller klubbar skall du hyra/ reservera några av de största kajakmodellerna.
Det här är det bästa sättet, du får inget svar enbart genom att surfa på nätet.

Av de finska kajakmodellerna kan jag rekommendera AVALON, VIVIAN och ARTISAN (däremot är antagligen Viking, Bel Ami och de flesta SeaStar modeller för små för dig).

Det väsentliga gällande dina dimensioner är hur pass långa ben du har (och inte hur bred eller smal röv) . På basen av din beskrivning "....Jag är 1.92 och väger 83 kilo så jag är rätt smal. Fotstorlek på 45. ....." så skall du definitivt gå in för de större kajakmodellerna.

Antagligen är även Nordkapp för liten för dig.
 
Ja jag tror du försöker lura dig själv....

För kort, kompakt. latjo är inte bra som laståsna och definitivt inte för två....
Skor, kanoter och ryggsäckar brukar bli flera än ett par...
//J
 
Är kajak-provar-dagarna som brukar vara lite här och där slut nu över? Nån som vet?
Jag vet att addnature skickade ut ett mejl och så ett utanför Sjöhistoriska. Vet inte om det var ett och samma.
Jag hade paddlat havskajak. Sedan blev det ett ofrivilligt uppehåll på två år och när jag kom tillbaka så fanns det ett rent överflöd av kajaker. Äkta ekimåkajaker, träningskajaker, kustkajaker, listan var oändlig.
Omman säger att man får vad man betalar när det gäller kajaker så lär rätt många ställa sig upp och skrika näpp! Det finns kopior av kopior av kopior och börjar man studera en kajak inuti, särskilt med mer erfarenhet, så blir man mer sådär att nej, det gillar jag inte, och det vill jag ha, men behöver inte det där. Till syvende och sist är det du som ska paddla den alltså. Du kan få den allround men inte hur allround som helst. I det här läget när du vill ha allt på den skulle jag inte köpa utan provpaddla allt, det har redan föreslagits istället för att du köper något som du sedan behöver byta för att du nte trivs med den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...