Âr jag ansvarslös??

Hej

Jag är ny här, bor i Norge, i mitten av landet utanför trondheim! Paddlar, klättrar i berg och allmänt friluftsliv sommar och vinter i bergen och skogarna!

Det finns säkert tusen inlägg om barn och diverse friluftsaktiviteter! Men, jag får en del kritik för det jag gör och vill göra tilsammans med min äldsta son på 12 år.
Nu planlägger jag en paddeltur i fjorden, vi kör med en 2 manna klepper, stadig som kryssare. Vi ska paddla ut genom fjorden och korsa fjorden där den är som smalast, ca 4-5 km beroende på hur det ser ut. Vädret kan vara skiftande, strömmar från tidvatten kommer att märkas. Vi tar för behåll för väder och vind, om prognoserna ser dåliga ut har vi alternativa rutter.

Säkerhetsåtgärder är:
Tränat på självräddning vid vält, tränat på att rädda medvetslös pappa och son
Hand-vhf ( kontakta båtar på kollitionskurs)
Nödraket
Flottörer, pump m.m, vattentät mobil ,rep sett som vanligt!

Vatten temp är 15 grader! Det enda vi inte har är torrdräkt!

Sjåalv tycker jag att detta är en planlagt och säkerhetsmässigt försvarlig tur på alla sätt och vis.

Alternativet som omgivingen tycker är bäst är väl en naturfilm och chipspåsen på soffan!

Jag menar att ungdommar måste få uppleva att vara ödmjuka och överlämna sig åt just seg själv, vara sin egen lyckas smed på tur, och inte hela tiden låta nån annan ta ansvar för sin egen säkerhet, men hellre lära sig att lita på sitt omdömme!

Âr det jag som tar fel!!!! Kom igen!

Mvh

Niklas
 
Hej


Sjåalv tycker jag att detta är en planlagt och säkerhetsmässigt försvarlig tur på alla sätt och vis.

Alternativet som omgivingen tycker är bäst är väl en naturfilm och chipspåsen på soffan!

Jag menar att ungdommar måste få uppleva att vara ödmjuka och överlämna sig åt just seg själv, vara sin egen lyckas smed på tur, och inte hela tiden låta nån annan ta ansvar för sin egen säkerhet, men hellre lära sig att lita på sitt omdömme!

Âr det jag som tar fel!!!! Kom igen!

Mvh

Niklas

Jamen, jösses.

12-åringar kör cross och go-cart utan att nån förälder sitter bredvid, och just nu är en 14-åring på väg runt jorden i en segelbåt ensam.
 
Det här är väl rätt plats att få rätt svar på.... Det jag menar är att man ska lära sig att göra en analys av hela situationen, värdera alla risker och se vad man kan göra något åt, och vad man inte kan, och så fatta beslutet om man genomför eller inte.
Sosialt, i den vanliga världen, accepterade saker är till eksempel att låta barna löpa amok på kanarieöarna medans mamma och pappa dricker billig sprit, eller hänga på stan med tvivelaktiga kompisar m.m listan kan bli lång.
Jag har sett otaliga exempel på hur värdsmästarfarsan säkrar sina barn på innomklättring på ett sätt som borde kvalificera till svartslistan, och som dessutom inte är mottaglig för råd och tips!

Jag önskar att någon kunde vart föregångsfigur för mig i värdering av risker och vad man kan göra åt det när jag var ung och paddlade/ klättrade m.m, ibland på ett sätt som fortfarande kan göra mig kallsvettig! Och framför allt ta planer/ ideèr på allvar tills man sett på helheten av risker och möjligheter.

Vi drar i alla fall, grabben är tur-van, van vid paddling och vill gärna uppleva känslan att vara utlämnad åt sig själv på gott och ont. Så får svärmor och hennes vänninor en påse chips att njuta framför tvèn

Tack för ventilationsmöjligheten!

Niklas!!
 
Svarar som jag brukar, bara att du tänkt frâgan betyder ju att du har mer i skallen än mânga andra.
Hurvida just ni klarar det ni vill göra kan ju ingen svara pâ, men jag föresprâkar att ungarna ska vara med o lära sig "pa riktigt".
Enda tanken är väl att skulle jag gjort den turen sâ hade jag lânat upp nâgra vâtdräkter i alla fall.
 
Två föräldrar

Viktigt att om det finns två föräldrar att båda samtycker..... men klart att ungarna skall lära sig att ha lite äventyr.

Ha det!


Mats
 
Jag tycker det verkar som ansvarsfulla förberedelser för en båttur.
Om det istället för en kanot hade varit en eka med utombordare hade de flesta väl inte höjt på ögonbrynet om man hade slängt på killen en flytväst och kastat loss?
 
Tragisk motorcrossolycka

Hemsk olycka igår med koppling till ämnet. 9-åring omkommer i motorcrossolycka. Fullständigt onödigt och tragiskt.

Tankarna går till familjen.

Mats
 
Jag tycker du gör rätt som tar ut ungarna

vilket mängder av framför allt mammor inte kommer att tycka.

Två saker tänker jag dock på;

Har du kollat NOGA hur fjorden beter sig (tidvatten, väder etc) för fjordar har ju speciella förhållanden? Närmaste kyrkogård kan ge en indikation på hur svåra förhållandena är (antal omkomna fiskare förr).

Alla funktioner i hjärnan är färdigutvecklade först vid ca 25 års ålder, så ha inte förstora förhoppningar på att utveckla hans omdöme. Min far gav goda instruktioner, men vi följde dem mindre bra. Viss ökning av riskbenägenheten blev resultatet, men vi betedde oss oftast vettigare än våra kamrater. Det bästa du kan göra är nog att se till att han vet att du skall med om det inte skall bli slut på äventyr.
 
Jag tycker du gör rätt som tar ut ungarna

--------------------------------------------------------------------------------
vilket mängder av framför allt mammor inte kommer att tycka.


Sant. Sen kanske det är samma mammor som kastar upp sina telningar på en gullig häst... som i jämförelse med en cross är både högre, och framför allt oberäkneligare. En cross, eller för den delen en kajak, har ingen egen vilja. De råkar inte i panik av en hotfull rörelse i ögonvrån, de blir inte förbannade på den bakom, sparkar bakut och stegrar sig...
En tur med en bred och trygg tvåmanskajak låter väldigt ansvarsfullt i jämförelse!

God tur
 
Ansvarsfull

Jag tycker du gör rätt som lär barnen att vara ute. Ju mer saker de får tillfälle att prova och uppleva under ordnade formmer. Resulterar i att de inte behöver söka lika mycket själva där man inte har någon som helst kontroll. Man måste bara tänka på att turerna planeras utifrån deras förmåga och inte vad man själv vill. Det bör även finnas säkerhetsmarginal till deras förmåga och framförallt din som vuxen och ledare.
Godtur
 
Jag tycker du verkar ha ett vettigt upplägg, och att du lagt dig på en lämplig nivå. Helt enligt principen för uteliv med barn, vilket för övrigt är titeln på en bok som Utsidan promotar.

Mvh /Joel

PS. Ja, jag känner författaren
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.