Vilken väg upp på Kebne?

Hejsan vi är tre grabbar i 22-24 års åldern som hade tänkt bestiga kebnekaise nästa år i juli.
Vi har alla gjort lumpen som jägarsoldater på lite olika ställen så vi har väl en viss erfarenhet från naturliv och en av oss har varit uppe halvvägs på kebne tidigare med lumpen. Vi hade tänkt att sova i tält och bara det vi behöver hela vägen. Nu undrar jag vilken led vi bör gå upp när vi inte hade tänkt ha någon guide med oss? Och var bör vi utgå ifrån? Nikkaloukta kanske?

Vi har ingen erfarenhet av glaciärer eller klättring.
Är tacksam för tips!
 
Hejsan, jag är en grabb på 28 som besteg Keb (alla som varit där säger Keb, inte Kebnekaise :) i augusti i år, och detta trots att jag gjorde lumpen som radarman i luftvärnet :)

Nikkaloukta är den självklara utgångspunkten, ifall man inte kan tänka sig flera dagars vandring innan man kommer till Keb, för då finns det några till möjliga startpunkter som t.ex. Abisko.

Vid Keb fjällstation så finns gott om tältplatser och det är en bra startplats för toppbestigningar. Därifrån går östra och västra leden. Har ni inte glaciärvana och tänker gå upp utan guide så är det västra leden som gäller. Jag gick upp via västra. Det finns hyfsade tältplatser det första kilometrarna på västra leden, tältar man där går det ju spara lite tid den dag man ska upp.

Sen finns ju också möjligheten att gå upp på leden som går från singistugorna upp till kaffedalen, och som där ansluter till västra leden. Det är den led som bör ta kortast tid, dock tar det ju bra längre tid att ta sig till singistugorna än till keb fjällstation.
 
Man tältar i SIngivagge , och har då vunnit 300 höjdmeter, samt behöver inte gå över Rullevaara. DUrlings led, som den kallas, är enkel och vacker. Rekomenderas.
 
"Vi har alla gjort lumpen som jägarsoldater på lite olika ställen så vi har väl en viss erfarenhet från naturliv och en av oss har varit uppe halvvägs på kebne tidigare med lumpen. "

Lumpen är som morgonstånd, långt, hårt och meningslöst.
 
Ur led?

chralm; sa:
Man tältar i Singivagge , och har då vunnit 300 höjdmeter, samt behöver inte gå över Rullevaara. Durlings led, som den kallas, är enkel och vacker. Rekomenderas.
Durlings led är det leden som går upp mellan Guobricohkka och Singibákti? Kan man gå upp i den branta dalen mellan Singibákti och Vierranvárri - markerad med blå prickar på http://medlem.spray.se/duottar/karta1.gif?
Vad är Rullevaara? Samma som Vierranvárri? Å var är Kaffedalen? Nu är jag vilse.... // Roland
 
Re: Ur led?

Durlings led är det leden som går upp mellan Guobricohkka och Singibákti?
Ja.

Kan man gå upp i den branta dalen mellan Singibákti och Vierranvárri?
Det kan man, men det kräver lite lätt klättring eller klängande på klipphyllor. För att ta sig till punkten där den dalen börjar måste man dessutom gå över den storblockiga rasbranten under Singibákti och det är lite jobbigt vill jag minnas. Altenativt går man in, eller ut, via Silverfallet men den vägen har sina sidor som diskuterats här tidigare.

Rutten är inte så dum annars. Tältar man i den inre delen av Singivaggi så är detta närmaste vägen till toppen.

Vad är Rullevaara? Samma som Vierranvárri?
Ja.

Å var är Kaffedalen?
Dalen mellan Vierranvárri och Kebnekaise, om jag inte fattat fel. Alltså den som västra leden skär rakt över.
 
Rullevaara tror jag är ett namn som kom från någon av pionjärerna som när han kom upp på det helt enkelt tyckte att mängden block som man gick över, och som inte låg stila, var väldigt många.

Han lär du ha utropat, 'detta är ju ett enda rullevaara'. Det har stått på kartorna under några år, tror jag, men självklart är det VierranVarri som det heter numera (igen antar jag).
 
Re: Re: Ur led?

svartöra; sa:
Det kan man, men det kräver lite lätt klättring eller klängande på klipphyllor. För att ta sig till punkten där den dalen börjar måste man dessutom gå över den storblockiga rasbranten under Singibákti och det är lite jobbigt vill jag minnas. Altenativt går man in, eller ut, via Silverfallet men den vägen har sina sidor som diskuterats här tidigare.
Rutten är inte så dum annars. Tältar man i den inre delen av Singivaggi så är detta närmaste vägen till toppen.
För mig kan det nog gå bra men man måste gardera sig. Då blir det Durlings led upp eftersom jag har planerat vandra in från väster. Kan man tälta norr om Vierranvárri eller skall man satsa på att gå tillbaka ner till Singivaggi? //Roland
 
I nödfall

Det finns faktiskt en iordingställd tältplats/vindskydd i Kaffedalen men underlaget är is.

Go tur!
Torkel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.