Vilken väg upp på Kebne?

Hejsan vi är tre grabbar i 22-24 års åldern som hade tänkt bestiga kebnekaise nästa år i juli.
Vi har alla gjort lumpen som jägarsoldater på lite olika ställen så vi har väl en viss erfarenhet från naturliv och en av oss har varit uppe halvvägs på kebne tidigare med lumpen. Vi hade tänkt att sova i tält och bara det vi behöver hela vägen. Nu undrar jag vilken led vi bör gå upp när vi inte hade tänkt ha någon guide med oss? Och var bör vi utgå ifrån? Nikkaloukta kanske?

Vi har ingen erfarenhet av glaciärer eller klättring.
Är tacksam för tips!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hejsan, jag är en grabb på 28 som besteg Keb (alla som varit där säger Keb, inte Kebnekaise :) i augusti i år, och detta trots att jag gjorde lumpen som radarman i luftvärnet :)

Nikkaloukta är den självklara utgångspunkten, ifall man inte kan tänka sig flera dagars vandring innan man kommer till Keb, för då finns det några till möjliga startpunkter som t.ex. Abisko.

Vid Keb fjällstation så finns gott om tältplatser och det är en bra startplats för toppbestigningar. Därifrån går östra och västra leden. Har ni inte glaciärvana och tänker gå upp utan guide så är det västra leden som gäller. Jag gick upp via västra. Det finns hyfsade tältplatser det första kilometrarna på västra leden, tältar man där går det ju spara lite tid den dag man ska upp.

Sen finns ju också möjligheten att gå upp på leden som går från singistugorna upp till kaffedalen, och som där ansluter till västra leden. Det är den led som bör ta kortast tid, dock tar det ju bra längre tid att ta sig till singistugorna än till keb fjällstation.

Man tältar i SIngivagge , och har då vunnit 300 höjdmeter, samt behöver inte gå över Rullevaara. DUrlings led, som den kallas, är enkel och vacker. Rekomenderas.

"Vi har alla gjort lumpen som jägarsoldater på lite olika ställen så vi har väl en viss erfarenhet från naturliv och en av oss har varit uppe halvvägs på kebne tidigare med lumpen. "

Lumpen är som morgonstånd, långt, hårt och meningslöst.

Ur led?

chralm; sa:
Man tältar i Singivagge , och har då vunnit 300 höjdmeter, samt behöver inte gå över Rullevaara. Durlings led, som den kallas, är enkel och vacker. Rekomenderas.
Durlings led är det leden som går upp mellan Guobricohkka och Singibákti? Kan man gå upp i den branta dalen mellan Singibákti och Vierranvárri - markerad med blå prickar på http://medlem.spray.se/duottar/karta1.gif?
Vad är Rullevaara? Samma som Vierranvárri? Å var är Kaffedalen? Nu är jag vilse.... // Roland

Re: Ur led?

Durlings led är det leden som går upp mellan Guobricohkka och Singibákti?
Ja.

Kan man gå upp i den branta dalen mellan Singibákti och Vierranvárri?
Det kan man, men det kräver lite lätt klättring eller klängande på klipphyllor. För att ta sig till punkten där den dalen börjar måste man dessutom gå över den storblockiga rasbranten under Singibákti och det är lite jobbigt vill jag minnas. Altenativt går man in, eller ut, via Silverfallet men den vägen har sina sidor som diskuterats här tidigare.

Rutten är inte så dum annars. Tältar man i den inre delen av Singivaggi så är detta närmaste vägen till toppen.

Vad är Rullevaara? Samma som Vierranvárri?
Ja.

Å var är Kaffedalen?
Dalen mellan Vierranvárri och Kebnekaise, om jag inte fattat fel. Alltså den som västra leden skär rakt över.

Rullevaara tror jag är ett namn som kom från någon av pionjärerna som när han kom upp på det helt enkelt tyckte att mängden block som man gick över, och som inte låg stila, var väldigt många.

Han lär du ha utropat, 'detta är ju ett enda rullevaara'. Det har stått på kartorna under några år, tror jag, men självklart är det VierranVarri som det heter numera (igen antar jag).

Re: Re: Ur led?

svartöra; sa:
Det kan man, men det kräver lite lätt klättring eller klängande på klipphyllor. För att ta sig till punkten där den dalen börjar måste man dessutom gå över den storblockiga rasbranten under Singibákti och det är lite jobbigt vill jag minnas. Altenativt går man in, eller ut, via Silverfallet men den vägen har sina sidor som diskuterats här tidigare.
Rutten är inte så dum annars. Tältar man i den inre delen av Singivaggi så är detta närmaste vägen till toppen.
För mig kan det nog gå bra men man måste gardera sig. Då blir det Durlings led upp eftersom jag har planerat vandra in från väster. Kan man tälta norr om Vierranvárri eller skall man satsa på att gå tillbaka ner till Singivaggi? //Roland

I nödfall

Det finns faktiskt en iordingställd tältplats/vindskydd i Kaffedalen men underlaget är is.

Go tur!
Torkel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips