Vilken sprit använder ni?

Kan tipsa om att man inte ska förvara metanol i aluminiumflaskor, t ex Zigg, metanolen fräter hål. [/QUOTE]

Beträffande aluminiumflaskor till metanol, så undrar jag om det stämmer. Det verkar ta många år för metanolen att fräta hål, för jag har haft en gammal Siggflaska stående rätt länge med metanol i, och än har inget hänt.
[/QUOTE]
Vi hade metanol liggade i en alu-flaska 2-3 år. Vi märkte inget i skåpet, det som läckte ut dunstade nog med en gång. När vi sedan gick en kort bit med flaskan i handen sprutade det ut metanol ur små, små hål för varje gång som armen svängde. Nu förvarar vi alltid metanol i dunken från affären.
 
Tar opp igjen denne gamle tråden.
Biltemas Rødsprit med metol var absolutt sotfri!

Jeg har begynt å blande inn ca 20% metanol i rødspriten, og det funker også uten sot.

Helt ok også som forvarming på fotogen-køk.

dsk
 
Tar opp igjen denne gamle tråden.
Biltemas Rødsprit med metol var absolutt sotfri!

Jeg har begynt å blande inn ca 20% metanol i rødspriten, og det funker også uten sot.

Helt ok også som forvarming på fotogen-køk.

dsk

Tänkte passa på att fråga när en norrman tar upp detta med bränsle till kök. Är det så att bensinkök är förbjudna i Norge. Jag har läst det på något ställe, men har inte fått det bekräftat av någon tillförlitlig källa.

Mvh /Joel
 
I kemetyls sortiment ingår ju också en "Tändgelé", d v s en tjockflytande produkt som är baserad på etanol. I vissa fall kan det vara bättre om bränslet inte är så lättflytande.

Tändgele brukar jag använda till förvärmningen av mitt Svea-kök, mycket lättare att undvika spill eftersom det är så trögflytande. Nackdelen är dock att det lämnar någon sorts seg beläggning efter sej, men den går ganska lätt att få bort efter hemkomsten.
Pär
 
Tänkte passa på att fråga när en norrman tar upp detta med bränsle till kök. Är det så att bensinkök är förbjudna i Norge. Jag har läst det på något ställe, men har inte fått det bekräftat av någon tillförlitlig källa.

Mvh /Joel

Nei, men for mange år siden hadde Østerike og norge et slik forbud, det har aldri blitt fulgt, og man kan finne t.eks. gamle Optimus 123 Svea, 8R etc.

Det finns Colemanfuel i sportsbutikker etc.

dsk
 
Mer om bensinskökförbud i Norge

Jag så att ett eldningsförbud i Östfold inkluderade fotogen, bensin och gaskök, men inte spritkök för några år sedan. Jag vet inte om det var en lokal formulering kring Haldenområdet men annars är det kanske något sådant du hört talas om?

/Tommy
 
Jag så att ett eldningsförbud i Östfold inkluderade fotogen, bensin och gaskök, men inte spritkök för några år sedan. Jag vet inte om det var en lokal formulering kring Haldenområdet men annars är det kanske något sådant du hört talas om?

/Tommy

Jeg syntes det hørtes rart ut, og spurte en lokal brannmann, og fikk bare svar at det er lov å bruke hodet.

dsk
 
Jula har kommet til Norge, og den rødspriten soter og lukter forferdelig.
Kemetyl Karneval er sotfri og avgir nesten ikke lukt, men gir litt lavere effekt.
Mindre sot betyr mindre isolasjon mellom kjelen og varmen så jeg anbefaler å prøve Karneval.

Er det flere som har prøvet Karneval?

dsk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.