"Spritbränsle" vs "röd etanol" vs "spolarvätska"

Halaj!

Enligt Bosch automotive handbook har etanol ett energiinnehåll på 26,8 MJ/kg, och metanol ligger på 19,7 MJ/kg. Det går alltså åt mer metanol än etanol för att värma upp en kastrull vatten el. Vad man nu värmer. De har samma densitet.

Jag kör 50/50 met./et. Det sotar absolut ingenting.
Jag handlar mitt metanol på hobbyaffären på hängmattan i Gbg.
Radiostyrda bilar/plan går ju på metanol så det är ett tips för att hitta en lokal outlet.

Jag häller också i några droppar grön karamellfärg i flarran för att hålla koll på vad det är i den.

//T
 
Körde med Preem koncentrerad spolarvätska på förra helgens outing, lite svårare att få fart på än t-röd (vatteninblandning?), dock noll sot (bara en minimal gulfärgning på kastrullen). Ingen "residue" i brännaren, brann rent. Mycket nöjd, kommer nog använda detta hellre än T-röd/rödsprit i fortsättningen!

Men som sagt... används på egen risk...
 
En grill exploderade igår vid Årsta havsbad och 5 skadades, då de enligt uppgift på ett annat forum, hällde spolarvätska på grillen, det flammade upp ordentligt och partytältet tog eld och smälte ner på personerna.

https://www.expressen.se/nyheter/grill-har-exploderat-fem-personer-till-sjukhus/

Jag visste inte ens att man kunde ha spolarvätska som tändvätska, men det låter ju som att det har en viss effekt iaf. Billigare än andra grejer kanske, men det beror väl på hur mycket man sprutar på också.
 
Senast ändrad:
Väldigt obehagligt. Det är så onödigt att använda tändvätska över huvudtaget. Det finns andra sätt att få igång en grill.
 
Det obehagliga är att såna får gå lösa. Dom kan ju när som helst ta livet av någon oskyldig.
Det är alltså inte produkten dom använt som är farlig, det är produktanvändarna som är livsfarliga!
/John
 
Måste väcka liv i tråden igen då jag hittade något som heter "Röd sprit" hos Lidl där de skriver att det "sotar minimalt" men de skriver inte vad de har i den här vätskan.

Någon som testat just Lidls variant och vad kan det vara för tillsatser de lagt i där som gör att det sotar mindre?

En annan fråga:

Tenol som många av er snackar innehåller lite grand metanol / träsprit i: borde det inte vara giftigt ifall man råkar få det på händerna eller i maten?

En droppe av det borde väl göra så man kan bli blind om det hamnar i maten? Tenol borde vara ganska farlig ändå?
 
...

En annan fråga:

Tenol som många av er snackar innehåller lite grand metanol / träsprit i: borde det inte vara giftigt ifall man råkar få det på händerna eller i maten?

En droppe av det borde väl göra så man kan bli blind om det hamnar i maten? Tenol borde vara ganska farlig ändå?
För att förlora synen av metanol så behövs det ca 5-10ml ren metanol och det motsvarar ca 500 droppar T-tenol.
 
Måste väcka liv i tråden igen då jag hittade något som heter "Röd sprit" hos Lidl där de skriver att det "sotar minimalt" men de skriver inte vad de har i den här vätskan.

Någon som testat just Lidls variant och vad kan det vara för tillsatser de lagt i där som gör att det sotar mindre?

En annan fråga:

Tenol som många av er snackar innehåller lite grand metanol / träsprit i: borde det inte vara giftigt ifall man råkar få det på händerna eller i maten?

En droppe av det borde väl göra så man kan bli blind om det hamnar i maten? Tenol borde vara ganska farlig ändå?

Du kommer inte att äta maten. Ämnet de har i t-sprit och tenol för att det ska smaka pyton slår igenom långt innan du uppnår skadliga alkoholhalter, oavsett om vi pratar etanol eller metanol.
 
Metanol/ etanolblandning är mindre giftigt vid intag via munnen än motsvarande mängd ren metanol. Etanolet bryts ned i levern prioriterat vilket minskar nedbrytningen av metanol. https://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol

.

Thure

Kuriost alterntivt inte ens sant men en god historia: Alkisar förr gick ibland till sjukhus och sa att de druckit träsprit (mentanol) och blev då behandlade med etanol ("ren dricksprit") för då hamnade etanolen i levern och metanolen gick rakt igenom kroppen och ut den naturliga vägen utan att göra skada. Så fick de sig en gratis medicinsk fylla.
Om nu detta inte stämmer, så låt inte en banalitet som sanning förstöra en god bra historia...

Idag måste man väl ha med "Prova inte detta hemma" för säkerhets skull
:cool:

Är inte all kommersiell Tsprit denaturerad ("innehålla kräkmedel" eller motsv), det vekrar så enligt FHM:

Nej, jag litar inte på råglimpa som filter.

Ska man dricka sprit så köp den som dricksprit där dricksprit säljs

/Patrik, dagens osedlighetslärare
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.