"Spritbränsle" vs "röd etanol" vs "spolarvätska"

Vad är lämpligt att elda i en vanlig trangabrännare?

Efter att ha studerat diverse sprithaltiga vätskor på biltema konstaterades att spolarvätska och röd etanol har väldigt lika innehåll.

Spolarvätska: Denaturerad etanol, 2-propanol och metylketon
Röd etanol: Denaturerad etanol, 2-propanol, metyl keton och Bitrex

Jämför man dessa med en produkt som heter Spritbränsle, bränsle till spritkök (inköpt på den lokala järnhandeln). Ser man att inte heller här skiljer sig innehållet nämnvärt.

Spritbränsle: Denaturerad alkohol och metanol.

Två av dessa är alltså producerade just som bränsle medans den tredje är andra ändamål.
Jämför man priset på biltemas produkter ser man att 4l röd etanol kostar 100 kr och 4l spolarvätska kostar 70 kr spritbränsle 5l ca 220 kr.
Det interessanta är så klart att jämföra dessa tre spritsorters värmekapasitet för att eventuellt kunna tjäna några kronor (jag jobbar på en skola med friluftsinriktning så det går åt ett par liter om året...)

Efter lite testande kom vi fram till att det går nästan exakt lika fort med alla bränslen möjligen några sekunder extra på spolarvätskan. Ca 2,5 dl tog 3.15, 3.15 och 3.30.
Vad vi kunde se sotade alla tre i princip lika mycket.

Finns det då något som hindrar att använda spolarvätska soom bränsle? Mina kemikunskaper är något för dåliga för att se om någon tillsats är giftigare än någon annan, kan finnas något annat som skiljer?

// Cecilia
 
Din erfarenhet skiljer sig markant från min egen. Min erfarenhet är att det är stor skillnad på hur mycket de sotar: Tenol sotar minst, T-röd något mer och spolarvätska löjligt mycket. Spolarvätska skulle jag således bara köra i nödfall.

Så länge man lagar mat utomhus tror jag inte eventuella tillsatser påverkar hälsan.
 
Testa E85 från macken bara på kul för jag tror ingen gjort det förut.

Själv kör jag med bensinkök och förvärmer med K-sprit eller låter helt enkelt bensinen flöda över ner i skålen. Bensinen sotar rejält men bränns bort när brännaren gått igång.
 
@ Anderas262. Tenol är i princip bara T-sprit med vatten i. Du får mindre sot men längre koktid. Du kan lika gärna hälla lite vatten i T-spriten så får du samma resultat som Tenolen.
 
Själv föredrar jag en blandning av icke denaturerad etanol och metanol om jag kör spritkök, det ger en mycket fin låga och sotar nästan inte alls. Dessvärre är det ganska svårt att få tag på de kemikalierna civilt, ibland har det sina fördelar att jobba på kemlab...
 
hlarg: Varför kör du metanol i när du har ren etanol. Sotar det inte så mycket mindre bara av att den saknar denatureringsmedel och färgämne att man inte behöver blanda?

PetNor: Du har visst missat att teknikern är det här forumets troll.
 
"T-röd" motsv.

Jag köper alltid 4L dunk med det röda bränslet. Funkar bra, billigt och finns överallt. Sotskillnaden mellan det röda och tenol är enligt min mening inte värt pris och besvär ( finns inte överallt).

//J
 
Ren metanol sotar ju inget, men ska ju vara hälsovådligt om ventilationen är för dålig?...kanske har att göra med om det ligger kvar metanol i en varm brännare efter man släckt..att man då kan dra i sig oförbrända ångor..?

Själv använder jag alltid metanol som spritbränsle..brinner med nästan osynlig låga, så man får tänka sig för så att man inte bränner sig., och som sagt helt rent o sotfritt,

Rödsprit sotar ju som attan, men en del gör egna blandningar av rödsprit(etanol) o metanol.

Fast själv använder jag gaskök mest. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.