"Spritbränsle" vs "röd etanol" vs "spolarvätska"

För metanol saknas dessa regler, vilket är konstigt eftersom den luktar och smakar som etanol. Många har gjort misstaget att förväxla dessa.

Det är väl inte ett dugg konstigt? Att rödsprit är denatuerad beror ju på att annars skulle folk dricka den istället för att köpa dyr skattad sprit på systemet.

Metanol är ju istället omgärdat av en massa regler för vem som får sälja och köpa det. Just eftersom det är så pass giftigt.
 
spolarvätska

Vad är lämpligt att elda i en vanlig trangabrännare?

Efter att ha studerat diverse sprithaltiga vätskor på biltema konstaterades att spolarvätska och röd etanol har väldigt lika innehåll.

Spolarvätska: Denaturerad etanol, 2-propanol och metylketon
Röd etanol: Denaturerad etanol, 2-propanol, metyl keton och Bitrex

Jämför man dessa med en produkt som heter Spritbränsle, bränsle till spritkök (inköpt på den lokala järnhandeln). Ser man att inte heller här skiljer sig innehållet nämnvärt.

Spritbränsle: Denaturerad alkohol och metanol.

Två av dessa är alltså producerade just som bränsle medans den tredje är andra ändamål.
Jämför man priset på biltemas produkter ser man att 4l röd etanol kostar 100 kr och 4l spolarvätska kostar 70 kr spritbränsle 5l ca 220 kr.
Det interessanta är så klart att jämföra dessa tre spritsorters värmekapasitet för att eventuellt kunna tjäna några kronor (jag jobbar på en skola med friluftsinriktning så det går åt ett par liter om året...)

Efter lite testande kom vi fram till att det går nästan exakt lika fort med alla bränslen möjligen några sekunder extra på spolarvätskan. Ca 2,5 dl tog 3.15, 3.15 och 3.30.
Vad vi kunde se sotade alla tre i princip lika mycket.

Finns det då något som hindrar att använda spolarvätska soom bränsle? Mina kemikunskaper är något för dåliga för att se om någon tillsats är giftigare än någon annan, kan finnas något annat som skiljer?

// Cecilia


jag är novis, men är så nyfiken på att man kan använda spolarvätska.
men jag vill gärna fråga nån som har erfarenhet.

jag testade med att hälla upp koncentrerad spolarvätska i en kopp. och tänder på med en tändsticka.
men får ju inte igång nån eld.
skall man ha i nån tråd el nåt?

vore tacksamt för svar. är så nyfiken så.
 
"herr kemisten" slipper...

Ketoner är naturliga mellansteg i oxidationen av alkoholer på väg mot syror (kolla bla. Wiki); etanol > etanal > etansyra > baksmälla...
HUR det sker i kroppen och vilket oxidationsmedel som antas vara verksamt... äh, det är väl nån jämrans metabolism.

Personligen skulle jag ta det försiktigt med för mycket experiment avseende bränsle i ett Trangia, även om det är kul. Men jag kan förstå om man söker spara en slant på en skola som konsumerar stora mängder...
Försök få Biltema som sponsor till skolan istället!... då kanske ni kan få det gratis :eek:)

PS. Har byggt om mitt till gasoldrift... känns "rätt"... men kanske inte för en skola ;o)
 
Brukar inte den spolarvätska man köper i dunk på mackar ha ganska högt vatteninnehåll?

E85 är ingen bra idé. Har provat. Allt det gav mig var en halvtimma med svinto på kök och brännare.
 
Blev tvungen att pröva på studs med OK/Q8:s spolarvätska och visst, trots att det bara står Etanol + 2-Propandiol på dunken samt en mycket-brandfarligt symbol lyser antändbarheten med sin frånvaro.
 
Detta är första gângen i mit evighetslânga uteliv jag hört nâgon nämna spolarvätska i samma mening som spritkök.
Vad är det för fel med att använda var sak till sitt användningsomrâde?
Hur mânga kronor kan en skola spara per âr för att motivera att krângla en massa?
Gâ till närmaste utelivsbutik eller färghandel och berätta att ni är en fattig skola sâ fâr ni säkert hyfsad rabatt pâ riktigt bränsle.
 
Hur mânga kronor kan en skola spara per âr för att motivera att krângla en massa?
Gâ till närmaste utelivsbutik eller färghandel och berätta att ni är en fattig skola sâ fâr ni säkert hyfsad rabatt pâ riktigt bränsle.

Givetvis är det trevligt om man kan få tag på billigare bränsle men till syvende och sist handlar det nog om kuriosa för de flesta. Inte säkert att man kan få tag på etanol och då är det bra att veta ungefär vad som fungerar.
 
Koncentrerad spolarvätska är vattensnål.

Citronsyra kräver inte så mycket knogfett.

Visade sig att min "koncentrerade" spolarvätska var utspädd. Har nu kört med verkligt koncentrerad (OK/Q8) och det är ett helt ok, eller - faktiskt riktigt bra, bränsle! Sotar nästan ingenting alls till skillnad från billiga varianter av rödsprit som Julas STARTA (använde det vid senaste vandringen - vilken smörja!). Det luktar, um, citronigt fräscht om brännaren efter en körning, annars har jag inte märkt några nackdelar med spolarvätskan.

Bäst är fortfarande Tenol men 29 vs. 79 kronor är ju en påtaglig skillnad i literpris.
 
Jag kör nog vidare med T-röd efter att ha läst detta. Det verkar enklare att torka bort sot än att hålla reda på alla risker med gifter och kemiska ämnen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.