"Spritbränsle" vs "röd etanol" vs "spolarvätska"

Spolarvätskors

innehåll är rätt olika. Så det skulle kunna vara möjligt att något fabrikat är OK som bränsle.

Thure
 
Metano

Låter som det inte är så många som använder metanol i trangia.
Det förvånar mig.

Jag har fått för mig att metanol smäller lättare. I min kamin för fotogen förvärmer jag med etanol och metanol. Ibland slocknar den och man häller i en extra skvätt och kaminen är då inte helt kall. Det har hänt att det smäller till ibland och locket stuttsar upp. Men enligt wikip så är kokpunkten rätt lika 78 mot 64 C. Någon som vet mer ?
 
Hiker111>>Metanol har ju ganska mycket större spann på sitt brännbarhetsområde än etanol, 6-37% mot 3-19%, så förmodligen så får du en mättad blandning av etanolångor och luft i kaminen när du häller ren etanol i en småvarm brännare medan blandningen av metanolångor och luft i samma situation är inom brännbarhetsområdet.

Vad gäller röda vätskor så är min erfarenhet att det skiljer mycket i sotning mellan olika fabrikat beroende på vad för rödfärg och smakförsämrare de tillsatt. Köpte någon billig skit som inte ens dög som rengöring då den lämnade röda fläckar efter sig. Sotningen av samma skit i trangiat ska vi inte tala om.
 
Vart får ni tag på ren metanol?

Och stämmer det som jag fått lära mig att etanol har sämre effekt än rödspriten? Ingen som kör med spolarvätska alltså?? Känns ju som en spännande joker i leken till väldigt bra pris.
 
Nu är jag ingen kemist men jag har kört Kemetyls Tenol med goda erfarenheter i många år, sotar lite mm. Jag förstår inte varför man skall experimentera med annat eftersom man uppenbart kommit fram till att detta är ett bra bränsle till spritkök.

Nu kanske jag är krass och fyrkantig men vägen till billigare bränsle kanske mer skulle lösas genom volymrabatter eller byte av leverantör.
 
Brug aldrig METANOL. (træsprit)

Metanol optages via huden og maven, dampene gennem lungerne.

Mere info på svensk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol

Jag har använt metanol i mitt Trangiakök i många år, och jag lever fortfarande. Det är inte svårt att få tag på, Intersport har det bakom disken. Det sotar inte alls, och det fungerar på alla vis lika bra som rödsprit.
Om det finns småbarn med på turen blandar jag i lite lite rödsprit, så det ska smaka illa, för metanol är mycket giftigt om man dricker det.
 
Nu är jag ingen kemist men jag har kört Kemetyls Tenol med goda erfarenheter i många år, sotar lite mm. Jag förstår inte varför man skall experimentera med annat eftersom man uppenbart kommit fram till att detta är ett bra bränsle till spritkök.

Problemet är väl att Tenol är en nödlösning på ett problem som uppstått på grund av svenska skatteregler.

Tenol har metanol (som är väldigt giftigt) iblandat för att T-röd sotar. T-röd sotar för att den är denatuerad med en del olika tillsatser. T-röd är denatuerad på grund av att den annars skulle kosta lika mycket som vodka på systembolaget (på grund av vår svenska alkoholskatt).
 
Lite kemi

Helt rätt att rödsprit är ett resultat av svenska skatteregler. I med kräkmedel, smakämne och rödfärg. Det är dessa ämnen som sotar.

För metanol saknas dessa regler, vilket är konstigt eftersom den luktar och smakar som etanol. Många har gjort misstaget att förväxla dessa. Den är mycket giftig eftersom nerbrytningsprodukten inte blir ketoner utan formaldehyd i levern. Som kuriosa kan nämnas att boten för metanolförgiftning är att tillsätta mycket etanol i personen, så levern får ta hand om den istället att metanolen hinner igenom kroppen utan att brytas ner. Baksmällan är monumental om man överlever.

Metanol hanteras varsamt och undvik spill i maten och på händerna. En annan anledning till att den inte bör köras ren är att den innehåller mindre energi per vikt. Etanolen har två kolatomer och därmed en kol-kolbindning som ger mer energi. Metanol har bara en kolatom, så all energi sitter i kol-vätebindningar. Båda har en syreatom (som minskar energiinnehållet) men den utgör en mindre del av totalvikten i etanol. Sammantaget etanol är energitätare. En vettig kompromiss är att ha i lite metanol (eller hembränt före utspädning hehe) för att minska ner andelen skit och få en renare låga. Samtidigt märker man om det kommit på fingrarna eller i maten!

Gas består av propan och butan med två resp tre kol-kolbindningar. Och har inga syreatomer alls. Den är ungefär dubbelt så energität som etanol. Dessutom kan man spara bränsle mera. Inget spill eller slöseri. Nackdelen är jmf med sprit är att det är engångstuber och fossilbränsle (om etanolen inte är framställd ur olja, förekommer). På vintern kan gas vara problematiskt, men rödsprit brukar fungera. Speciellt med en liten värmetillsats på brännaren.

Kemisk ren bensin (heptan) och fotogen innehåller långa kolkedjor och är mycket mera energitäta. Tankbensin och givetvis också E85 är en riktig soppa av olika kolväten. En del av dessa är inte nyttiga alls, t ex bensen. De är alltså inget man vi ha i maten.r

Allt från kemisten

Anders V
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.