Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd?

Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd?
Är nyfiken på vilket som drar minst bränsle. (viktmässigt)
Tacksam för alla svar.
/En gramjägare

Peter

Gäst
Bensin och gas

T-röd är kasst och ett energifattigt bränsle. Totalt värdelöst vintertid. Det kan gå åt 1.5 liter per vecka vintertid. Vissrligen kan man köra med gamla hederliga "meta-tabletter" om man får tag på dessa.
Bensin åtgången är klart lägre. Maximalt 1 liter vintertid brukar jag bränna, ngt mindre, 0.7 liter sommartid. Det beror givetvis på hur mycket snö man smälter. Gas är ett bra alternativ sommartid. Lätt och enkelt att använda, men segt om det är kallt. Har aldrig använt gaskök under lång tid så jag har ingen uppfattning hur länge gasen räcker under realistiska förhållanden, det är dock mycket bekvämt med gas. Är man ute mer än en vecka är troligtvis bensinkök det lättaste alternativet. Dessutom är det lätt att få tag i bränsle, speciellt om man har med sig ett munstycke för tjockare bränsle. Diesel finns nästan överallt. Funkar inte det får man ta till maltwhiskyn ( som bränsle alltså)

/ Peter (som inte tycker att T-röd är ett alternativ)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gas

Tjena!
Jag och en polare gjorde en tur i sommras där vi använde gas. Vi värmde frukost, lunch, middag och kvälls fika. Åtgången var förvånde liten. En stor primus tub (450g) räckte i drygt 10 dagar. Vi var iof ganska sparsamma med vårat användande. Använder man gas finns det vikt att bespara i jämförelse med t-sprit.

Lycka till /Ingvar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips