Ang.sotiga kastruller med T-röd.

Ang. sotiga kastruller med T-röd.

Hej!
Har för mig att man kan använda Metanol för att slippa sotiga kastruller. Har någon något att invända mot det? Vill gärna höra de åsikterna i så fall.
Mvh! Sten.
 
Metanol sotar inte nej, men metanol är giftigt och i Sverige får metanol numera endast användas som denatueringsmedel vad jag vet (max 5% eller nåt sånt får det vara). Det kan alltså vara lite svårt att få tag på.

Det finns ju T-bränsle, som numera heter nåt annat (för det blandades ihop med T-röd för ofta). Tynol eller nåt sånt tror jag de kallar det nu. De har så mycket metanol i det som man får ha i Sverige.

Gasol sotar som sagt var inte heller. Hur det är med bensin och fotogen vet jag inte riktigt, men jag tror inte de sotar lika mycket som T-röd i alla fall. Jag hittade nån utredning på nån hemsida förut om varför olika alkoholer sotar och andra inte, men minns inte exakt varför (det enda jag minns var att metanol och etanol är de som sotar minst, övriga alkoholer sotar mer).
 
GAS KÖK

Köp ett gaskök istället det kommer du föromdligen aldrig att ångra, mer effekt och möjlighet att ändra effekten underlättar betydligt vid matlagning.

Problemet med sotiga grytor är borta.
 
Tenol

Jag undrar om Tenol fungerar till Primus MFS och Primus Omnifuel

Frågan är kanske lite löjlig men vill bara veta

/simon
 
Re: Tenol

Northstar; sa:
Jag undrar om Tenol fungerar till Primus MFS och Primus Omnifuel

Frågan är kanske lite löjlig men vill bara veta

/simon

Nej, Tenol är ett spritbränsle och köken du nämner fungerar bara med bensin/fotogen eller liknande bränslen (och gas förstås).

Mvh,

J
 
späd spriten med vatten

sommartid kan man spä ut tspriten med vatten cirka 10% funkar vet jag av erfarenhet. Det sotar mindre men man tappar lite effekt. Rekommednderar det inte på vintern då effekten behövs.

Jag kör själv gas. effektivt och sotfritt och lättreglerat.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forshallan Hejsan bara en kort fraga ang Utekokboken! Friluftsmat 7
Moga Gaskök för stora kastruller? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.