Hejsan bara en kort fraga ang Utekokboken!

Det ar jag som skrivit Utekokboken. Nu gar jag omkring och grubblar over om jag ska skriva en uppfoljare, kanske med en lite ny inrikting! Vore kul att fa nagot slags feedback om nagon tror att det existerar ett intresse for en sadan bok. Jag kanner mig namligen aterigen skrivsugen! Utekokboken har under en period varit helt utsald och jag har traffat pa manga som forsoker att fa tag i den och den enda losning jag har pa problemet ar att skriva en ny!
 
Bra bok men...

Hej

Jag äger Utekokboken sedan några år och jag tycker att det är trevlig läsning. Det jag ser som ett problem är att en del ingridienser är väldigt svåra att få tag på. Jag tänker främst på kaktussalsa som jag har letat efter i flera år utan resultat. I nästa bok kan det kanske finnas alternativ till en del svårfunna ingredienser. Finns det, förresten, något alternativ till kaktussalsa som man kan få tag på i en liten stad?

Mvh Henrik, Mariestad
 
Kylvaror

Jag har också ett ex av Utekokboken, läste den ifrån pärm till pärm när jag köpte den (boken). Ska i ärlighetens namn tillägga att jag inte lagat till en enda maträtt från recepten i boken, men jag tycker i likhet med föregående inlägg att det förekommer många ingredienser som är svåra att uppbringa. Många ingredienser vet jag inte ens vad det är för något, och ibland hjälper inte ens uppslagsverk till för att utreda om det är en råvara eller något halvfabrikat. Sedan är ju det så att många av ingredienserna är färskvaror som kräver kylförvaring, och inte pallar sommartemperatur i några dagar, än mindre en vecka eller 2.

Med tanke på alla frågor (åtminstone är det dessa jag brukar läsa) om torkning av mat i detta forum, så tror jag att en bok om torkning av mat skulle efterfrågas och ha en chans att sälja bra, och fylla sin plats i mångas kök.

Så mitt tips är, läs gamla frågor och inlägg, så ser du vad som saknas på markanden i fråga om litteratur och tips.

Per Brune / som tidvis lever på konserver
 
Jag har också boken men efter den första genomläsningen står den mest och samlar damm i bokhyllan. Nu var det visserligen ett tag sen jag läste den men mitt intryck var "Det där är ju som att ta med sig sitt vanliga kök på fjället". Recepten kändes så pass avancerade att jag lika gärna kunde ta dem från vilken vanlig kokbok som helst utan att för dens skull behöva ta med mig mer grejer.

Det är ju inte direkt nån konst att släpa med sig en massa färskvaror, 2-lågors gasolkök, stekpanna/wok och grejer och få till nåt ätbart. Det intressanta är att få till riktiga gourmet-måltider med minimal utrustning och hållbara och lätta ingredienser.

Ta en titt på t.ex. http://www.trailquest.net/baking.html för ett gäng recept på bakverk som man inte ens behöver ett komplett Trangia till (här snackar vi om ett komplett kök som väger mindre än lilla kastrullen i ett trangia 25)
 
Fjällkokboken

Jag har utekokboken och har från och till använt recept i den. Man får rätta matsäcken efter turen. Därför skulle jag önska att en ny bok kompleteras med enklare recept riktade mot uteliv innefattande vandring. Ett utförligt kapitel minriktat mot torkning av råvaror är också önskvärt.

MvH Magnus
 
Matlagningen ute på fältet

Hej Anders!

Jag håller fullständigt med de föregående inläggen. Det är svårt att hitta ingredienser som står i boken. När jag köpte boken var mina förväntningar att recepten skulle vara anpassade till friluftsliv men de visade sig vara för svåra.

Jag har faktiskt flera gånger använt olika recepten ute på vandringar och de har visat sig vara för komplicerade och obekväma. Mina kompisar klagade att matlagningen tog för lång tid samt maten blev inte alltid så bra.

Dock använder jag utekokboken ibland men mestadels hemma. Dessutom kräver dessa recepten i boken mycket bränsle, mycket till att förbereda och fixa innan. Vad man vill ha, är praktiska lösningar och goda recept som är snabblagat och effektivt.

En annan sak, ingredienserna i boken är för tunga att bära och tar mycket plats. Somliga förespråkar torkade mat eller torka själv hemma men det finns ju GOTT om olika sorters matprodukter i affärer och utländska matbutiker, varför inte utnytta små saker som kan underlätta vandringar, tex bra recept som man lätt kan förbereda och inte tar alltför mycket plats.

Jonas
 
Hmmm.. Jag brukar göra mitt bästa för att piffa upp maten under utevistelser, men jag håller definitivt med de tidigare inläggen om viktproblematiken.

Men, inte bara gnäll, Utekokboken fungerar toppen som en inspirationskälla! En ny version skulle nog tjäna på en ny vinkkling --- t ex mot "vandringsvänlig" mat som någon föreslog, eller kanske mot vintermat. Saker och ting kommer i en liten annan dager när alla råvaror blir mer eller mindre djupfrysta...
 
SAMLA RECEPTEN PÅ UTSIDAN

Hej!

Tidigare idag skrev jag i ett annat forum att det skulle vara trevligt med en riktig receptsamling för torkad, lättburen och god mat som man kan bära omkring med. På tisdag drar jag till Jämtland med ett gäng på 12, där vi har matlag om 4. Var och en skall laga en middag och helst skall det vara från grunden. Det blir kanske 12 recept. Det är en stugtur och det finns möjlighet att proviantera på alla ställen vi kommer till, så det är kanske många som väljer konservburkar och det var ju inte meningen. Jag skall försöka samla recepten, så kan vi ta det efteråt.
Själv skall jag bjuda på en thaigryta som jag komponerat med torkad kyckling (torkat själv). Jag väntar med receptet tills jag vet hur det blir mottaget!
Jag har inte utekokboken, men en liten annan skrift, som heter "Laga mat i Fjällen" skriven av Anita Forsell. Den är utgiven av STF och mitt exemplar är från 1993. Där finns en hel del tips om torkning också.
Kanske finns den på bibliotek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forshallan Hejsan alla livsnjutare! Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.