Vilken kompass

Ett förslag i urban miljö är att göra en rutt via googlemaps när man har tillgång till wifi och välja att spara ner en offlinekarta i smartphonen. Då är man väl rustad när man kliver av tunnelbana eller liknande.

Thure

Jag brukar ha en liten kompass i stil med de länkade i fickan vid stadsturistande. Perfekt t.ex. för att veta vilket håll man ska åt när man poppar upp ur tunnelbanan. All navigering sker inte en veckomarsch ut i Sarek! =)

(Jag har nog den med termometer i. Precis som någon annan skrev har den fått en bubbla och är lite seg, annars funkar den fint.)
Ah, den kan jag ju se, faktiskt, det tar ofta ett tag med spanande efter var solen står och diverse landmärken! Skulle kännas direkt fånigt att ta fram en "riktig" kompass i det läget.

YES!!!!! Alla borde ha och kunna använda!

Det har ju inte jag, och jag är nog inte hundra på hur jag ska använda den heller. Men ni får gärna beskriva konkret hur ni använder den när ni är ute. Det är inte alltför ofta jag känner att jag vill veta exakt var jag står i förhållande till ett landmärke en bit bort. Oftast när man vill få en exakt position så är det ju när sikten är begränsad.

YES!!!!! Alla borde ha och kunna använda!

Jovisst! Att använda en kompass är en mycket värdefull kunskap.

Fast i god sikt är det ofta fullt tillräckligt att kunna passa (och läsa) kartan med hjälp av kompassnålen. Och i dimma och mörker är det svårt att syfta något alls, då är det vridbart kompasshus och riktningspil på linjalen som duger.

Bilagor

• Ranger_sl.png
    Ranger_sl.png
    6.3 KB · Visningar: 674
  • Clipper.jpg
    Clipper.jpg
    7.7 KB · Visningar: 680
Det har ju inte jag, och jag är nog inte hundra på hur jag ska använda den heller. Men ni får gärna beskriva konkret hur ni använder den när ni är ute. Det är inte alltför ofta jag känner att jag vill veta exakt var jag står i förhållande till ett landmärke en bit bort. Oftast när man vill få en exakt position så är det ju när sikten är begränsad.

Jag har syftat in mig själv flera gånger och tycker att det är en fantastisk kunskap att ha. I somras gick jag oledat i nästan 2 veckor. När man var nere i skogen så var det värdefullt att kunna syfta in några bergstoppar för att ha en uppfattning om vart man befann sig, marschfarten varierar kraftigt i terräng och jag hade ingen klocka med mig att uppskatta avverkad distans med.
När jag skulle möta upp en kompis på en enorm fjällhed utan tydliga landmärken så syftade jag in mig för att veta om jag var vid den position vi bestämt som mötesplats.
Varje kväll brukar jag syfta in mig för att kunna positionera ut exakt vart jag sovit varje natt på kartan. Kanske inte så viktigt, men kul om man vill hitta tillbaka dit igen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips