Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt?

Min Garmin Etrex har inte
tillräckligt bra antenn om man har träd
kronor över sig. Den Etrex jag
använder är snart fyra år gammal.Har
Garmin blivit bättre?
Skall jag välja en annan modell
eller annat märke när jag förnyar ??
 
GPS under treecover

Frågan har behandlats till leda i sci.geo.satellite-nav

Folk är tämligen överens om att patch-antenner (vanl Garmin) funkar sämre i skog än quadri-filar helical. Bäst anges Sportrak vara. Meridian har liknande antenn men är tyngre (och SD-kort minne medan Sportrak pro har fast men stort minne). Du kan kolla genomgångar av respektive mottagare på http://www.gpsinformation.net. Där finns också en känslighetsjämförelse mellan Sportrak Pro och ngn bra Garminmottagare (76?). Jag har en Garmin 12CX också, den tappar fixen snabbare än Sportrak i skog men så har den också patch-antenn.

Det är dock möjligt att resultaten för Sportrak Pro blir en aning för bra pga pga signalhanteringen i mottagaren. De som sysslar med geocaching rapporterar om tendens til "overshoot" när man nalkas en waypoint (mycket lite dock).

Jag har använt Sportrak Pro i tät lövskog under regn under långa promenader utanför Bryssel där jag bor. Den funkar utmärkt. Brukar för övrigt ha den i ytterfickan i jackan, funkar det också. Vitsen är att quadfrifilarantennen ska hålls vertikalt medan patchantennen bör hålls plant.

Det funkar också bra med programvaran MapSend som för Sveriges del innehåller alla vägsnuttar ut i skogen som finns med i lantmäteriets vägdatabas (alltså inte stigar). Är det viktigt att kunna spara flera färdspår separat får du dock leta bland andra modeller (Meridian, iFinder). Vill du bara kunna spara ett färdspår och en annan dag (ett annat år) ladda upp det till GPSen igen från PC'n går det bra med MapSend.

Det regnar här på Öland och är tråkigt. Endera dan ger jag mig ut i Mittlandsskogen och letar efter svamp. Där är nästan djungelartat och folk vågar sig inte dit ut därför att det är så snårigt och lätt att gå
vilse. Ska skriva en rad sen om hur det gick med Sportrak.

hejonas
 
Quad helix

Garmin har modeller med båda typerna av antenn.

GPS V och 76-serien är exempel på versioner med quad helixantenn. På GPS V är den roterbar, så att man ska kunna få antennen att peka uppåt, även om man inte håller mottagaren så.

Anders
 
Sportrak Pro i skog

Under 3 timmar gick jag i morse tre km rakt genom den ölänska Mittlandsskogen (inte bra för kantareller). Mkt fuktigt lövverk, tätt, tätt.

Skillnaden mellan att hålla gpsen vertikalt och plant var mkt tydlig. För att få en bra signal med flera satelliter och ett tillförlitligt färdspår ska man hålla den vertikalt när man går i skog. Det var dock inga problem att få fix på satelliter som låg högre än 45 grader.

Den kan således rekommenderas för jakt.
Vill du forska mer i jämförelser mellan Sportrak pro och Garmin 76, sök via groups.google.com advanced inom sci.geo.satellite-nav. Det finns massor!

Om jag förstått rätt så håller sportrak fixen mkt bra men den lämnar utjämnade (averaged) data ut vilket kan ge en falskt exakt bild. I tät skog är dock förmågan att hålla fixen viktigare än om färdspåret ligger 10 meter fel.

Hejonas
 
Garmellan jämförelse

Hej igen

På sci.geo.satellite-nav finns nu en bra tråd om gpsmottagarfunktion hos olika fabrikat under träd. Kolla rubriken (garmin or Magellan) Which one has the better signal strengt?

Första meddelandet är daterat 5 aug. Det finns en rad bra inlägg.
 
Jämförelse MSportrakpro och GVista

Jag jagade i Västernorrland förra veckan och hade möjlighet att jämföra en ny GarminVista med min Magellan Sportrak pro- olika antenner som tidigare diskuterats och naturligtvis blir det en fördel för Magellan.
Min jämförelse gick bara ut på att se om de höll fixen under löverken i tät skog med berg ibland på sidan.
Sportrak pro med sin känsligare antenn tappade aldrig fixen i handen- men Vistan tappade fixen direkt-när träden stod täta och sidan var skymd av en bergsida.Vistan fungerar igen när lövverket blir lite glesare och funkade bra 90% av tiden. . Sportraken fångade fler satellitsignaler än Vistan då det var tuffare.
Sportraken höll alltså fixen då det var svårt men på bekostnad av större onoggrannhet. Jag bedömde noggrannheten på spridningen av spåret till och från pass där avvikelsen blev stor på ställen där Vistan hade det svårt.
Man kunde i princip ha Sportrak i benfickan men om det blev för tuffa mottagningsförhållanden kunde den då också tappa fixen men den återkom om man tog upp den i handen.
Jag valde alltså rätt antenntyp för detta ändamål dva Jakt som var huvudskälet för basfrågan i denna lina och är mycket nöjd med min Magellan Sportrak pro för detta ändamål.
Bengt
 
inte antenntypwn det hänger på

Bengt,

jag tror man missleder läsarna om man hakar upp allt på antenntypen. Det är i själva verket ringa skillnad i känslighet mellan de quadrifilara antennerna och en vägjord patchantenn. All ökning av en antenns känslighet i en viss riktning uppnås på bekostnad av känsligheten i övriga riktningar eftersom det rör sig om ett slags fokusering. Kraftigt fokuserade antenner är paraboler och långa yagis(vanlig TV-antenn). En GPS-antenn ska ta mot signaler från hela himlavalvet, möjligen att man vill dämpa ut horisontnära signaler. Exempel på den quadrifilara antennens nära halvcirkulära strålningsdiagram kan du se på http://www.sarantel.com om du tittar på GeoHelix-A m.fl.

Det är när man sätter antennen i mottagaren det händer saker. QF-antennen sätts ovanför mottagaren med minsta känslighet ned mot den störande elektroniken. Patchantennen brukar vara monterad i sidled. Mikrokretsarnas och processorns arbete ger ett störfält inne i GPS-mottagaren som påverkar mottagningen av GPS-signaler. Alltså är det bättre att han större avstånd mellan antenn och processor. Sportrak är större än de små Garminmodellerna. Bäst är att ansluta en separat antenn med kabel eller Bluetooth. Det är mkt tydligt i iQue.

Får man in mindre störningar kan man också dra upp förstärkningen mer, tills mottagarens egenbrus sätter stopp. Till saken hör att GPS-signaler är så svaga att de ligger mycket djupt nere i bruset. Så när det bättre GPSer så är det snarare den sammanlagda utformingen och elektroniken som spelar roll. Det är mlöjligt att QF-antennens strålningsdiagram också spelar in, men förmodligen mindre än övriga parametrar (egenbrus, störning från processor+sakärm osv).

Hejonas
 
Jonas
skrev 30 juli
"Folk är tämligen överens om att patch-antenner (vanl Garmin) funkar sämre i skog än quadri-filar helical"

skrev 29/9
"jag tror man missleder läsarna om man hakar upp allt på antenntypen. Det är i själva verket ringa skillnad i känslighet mellan de quadrifilara antennerna och en vägjord patchantenn"

2 bra synpunkter Jonas!Intressant antenn kommentar!

Teoretiskt är Ditt 29/9 statement säkert korrekt men i praktiken verkar det inte vara genomförbart på ett bra sätt i samma apparat. Jag har ännu inte stött på någon konsumentGPS med "välgjord patchantenn" som kan hålla fixen lika bra under "svåra förhållanden med skymd himmel och försvagade satsignaler" som de GPSer som har quad..antenn.
En annan situation kan möjligen uppstå om man har
extra hjälpmedel och hakar på en separat antenn men det är en annan sak.
TEX Min Navmanp3000 påhängsGPS (patch?) har mycket svårt att hitta första fixen snabbt inne i bilen då den enligt uppgift är störd av processorn vid för svaga satsignaler. Med hjälp av en reradantenn med mottagning på taket och en sladd in till en fristående antenn som sänder satsignalen inne i bilen fungerar den oklanderligt.
Den pragmatiska verkligen för en enkel GPS användare är kanske mera lik Ditt statement 30 juli och mina tidigare inlägg i frågan för många som läser.

Bengt
 
bigben; sa:
Jonas
Teoretiskt är Ditt 29/9 statement säkert korrekt men i praktiken verkar det inte vara genomförbart på ett bra sätt i samma apparat. Jag har ännu inte stött på någon konsumentGPS med "välgjord patchantenn" som kan hålla fixen lika bra under "svåra förhållanden med skymd himmel och försvagade satsignaler" som de GPSer som har quad..antenn.

Men nu pratar du om kombinationen GPS+fast monterad antenn. Ska man jämföra antenner bör man ju först och främst eliminera alla andra skillnader. Man skall alltså använda lösa antenner som är anslutna med kabel till exakt samma modell av GPS. DÅ får man en rättvis jämförelse av antennerna.

Problemet är väl då att tillverkarna inte väljer antenn utifrån hur bra GPS:en ska fungera, de väljer antenn utifrån hur design-folket bestämt att den får se ut.
 
jakten på antenner

Tja att jag ngt ändrat ståndpunkt sedan juli kan väl bero på att jag låter mig påverkas av information sedan ämnet kommit upp. Ett exempel på bra fungerande patchantenn är Emtac BT GPS.

Såtillvida kan jag hålla med om värdet av förenklade resonemang som att det kanske kan avhålla folk som vill ha en väl fungerande GPS att köpa ngt sådant som en Geko (se där mina fördomar mot för små apparater).

Ta en bra kortvågsradio. Som gammal radioamatör och en som reser mkt så har jag ett antal. Ingen av de riktigt små funkar lika bra som de lite större. Miniatyriseringen har ett pris när det gäller den känslighet man kan erhålla pga större problem med överhörning mellan kretsar osv.

Ett annat exempel är "antennlösa" mobiltelefoner. När andra inte får nån signal med sina inbyggda antenner så drar jag ut min förlängningsbara antenn på min "ingenjörsdesignade " ericsson T39 och får då ofta signal.

Det är viktigt att väga design mot prestanda och förstå att alla apparater är resultat av tillverkarnas kompromisser för att nå en viss marknad.

Hejonas
 
Hejonas
Intressant med emptac som du säger har en bra patchantenn-underförstått med mottagning i klass med det vi pratar om antar jag- men den är också ett väldigt dyrt alternativ eller? Inget för för den vanliga konsumenten antar jag.

hejPeter
[QUOTE
Men nu pratar du om kombinationen GPS+fast monterad antenn. [/QUOTE
Nu missförstod du nog mitt inlägg.
Ditt eget statement är också korrekt- jämförelse på lika villkor!
Mitt exempel med Navman 3000 störd av processorn var bara ett exempel på en dåligt funkande GPS vid svaga signaler och hur den blev bättre med en rerad antenn.Underförstått från tidigare debatt var tex Magellan Sportrak pro med sin quad helix går alldeles utmärkt i bilen utan rerad antenn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...