Vilken är snabbast !!

Du glömmer Vajda Civetcat, Zedtech TT, Citius 51...

Jag förstår inte frågan - varför ska man knuffa ut ett par kanoter på sjön utan att någon sitter i dom och sen jämföra hur snabbt de driver??? Nej - nu är det jag som driver med dig, förlåt ;-)

Svaret på din fråga är nog samma som många gånger tidigare i de här trådarna. Den snabbaste kanoten är den där du sitter bra och klarar av att paddla fullt utan att besväras av balansproblem. Kanske är det inte en 51 cm turbåt utan en 55 cm turbåt? Eller så ska du ha bägge sorterna och använda 51 på plattvatten och 55 när de är skvalpigt.
 
Turbåten är i sig lika i skrovet

Hej!
Det blir en lite tokig fråga egentligen då turbåtarna mer eller mindre ska vara exakt lika i skrovet.
Så det faller nog mer till baka till tycke och smak (vacker att se på) samt din egen paddlingsförmåga.
Bengt
 
Nja, lika behöver de inte vara. Längd max 520 cm och med en minbredd på 51 cm och min "vattenlinjebredd" på 47 cm mätt 10 cm över kanotens botten. Sen finns några detaljer om min radie, ej konkaviteter osv. Vikten måsta vara min 12 kg.

Konkaviteter är oftast inget att sträva efter om man vill paddla snabbt. De flesta havskajaker har konkav vattenlinje både fram och bak och som kuriosa kan jag tillägga att det inte är tillåtet enligt svenska kanotförbundets regler för "havskajak lång" och "havskajak kort" som är den indelning som används i Göta Kanalloppet på långa banan.
 
Det har funnits kajaker med konkava bottnar, men de ansågs ge osportslig fördel. De lyfte kajaken upp ur vattnet vid hög fart och därmed kunde de paddlas snabbare. Troligtvis därför regeln om konvexa skrov etc finns.
 
Jo, jag hade väl räknat med vissa tacklingar ang frågan, den kanske är dumt ställd, men frågar man inte får man inget veta, har bara lite huvudbry, köpte mig en Elio Cobra (helt i kolfiber) och han som jag köpte den av skulle köpa en Nelo Viper 51:a, då funderar man ju på varför ? Går Nelon snabbare eller tycker han den är snyggare eller vill han bara variera sig, kanske har för mycket pengar, därför slängde jag ut frågan................
 
Förslag...

Olika styrning, roder eller säten? Annan känsla av kvalitet? Den nya har vattentäta skott, eller inte? Snyggare färg?
 
Att jämföra fart mellan olika turkajaker är helt ofarligt. Är bara huvudmåtten lika kan man förutsäga att även skroven är identiska. I Racing branchen kopierar man rätt friskt och skulle någon komma på något fiffigt är det bara en fråga om timmar innan konkurenterna har en "likadan" kajak.

Dock skiljer det förstås i byggteknik vilket är nog så viktigt. Är kajaken skev och läcker är den förstås inte snabb.

Konkava skrov är intressanta. Dock väldigt tveksamt om det ger någon fördel.

Att skroven skall vara konvexa brukar vara för att man vill undvika "regelbulor"

Slag och konstigheter har provats med rent praktiskt har det aldrig gett några fördelar.

Här en tabell

http://www.surfskiracing.com/surfski_review_chart.html

De enkelt formade skroven på Epics skidor är överlägsna i alla farter jämfört med den kantiga Think Legend

Man har även provat slag på slalomkanoter med liknade resultat det blir långsammare och mer trögsvängd.

Skillnaderna är förstås inte enorma men tävlar man är det sekunder som gäller.

Hans Friedel
 
som det har sagts tidigare är de antagligen exakt lika snabba förutsatt att de är lika styva i skrovet
elion är ju därimot den turbåt som har lägst volym och Viper med sin enorma förskepp den som har mest volym så väger man lite passar elion lite bättre och är man tung (95-100) och har råd med de bra materialen (e f g scs) är Vipern antagligen bästa valet. sedan är ju elio den båt i segmentet som är mest budget hela vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.