Vilken paddel...Vitudden eller Htc?

Tjena!

Ska köpa en ny paddel i kolfiber och valet ligger mellan Vitudden och Htc paddeln. Har paddlat mest
med en gammal Ht-paddel i trä och tycker att den fungerat bra men många säger att det är lite svår teknik och lätt att wobbla och man föredrar Vitudden paddeln istället.

Jag är 180 cm lång och väger 79 kg och är ganska
stark, är tekniken svår att lära sig? Helst skulle
jag nog vilja lära mig Htc-paddeln (har hört att den är bra om man lär sig tekniken..). Har paddlat med
en Vkv paddel en gång och tyckte att den var ok..
Vad ska jag välja? Är det någon som stått inför samma val?

Tack på förhand!

/Marcus
 
Är det egentligen någon avgörande skillnad mellan dessa? Båda verkar ju vara traditionella "Europa"-paddlar och inte någon wingpaddel eller liknande..
 
Jag tror som Mielo, att det rent paddlingstekniskt inte är någon skillnad.
För att motverka wobbling har vissa paddlar en V-form med skaftets linje som spets och paddelbladens ovan- och nederdel avslutar V-formationen. V-formationen gör att spetsen alltid går först genom vattnet och stabiliseras av "vingarna".
Tittar du på t.ex. Vitudden ser du spetsen i mitten av paddelbladet, som givetvis också ger paddeln styrka.
Om du är ute efter en lätt paddel är det värt att titta på Epic-paddlarna. Deras helkolfiberpaddlar i motsvarande design som VKV's väger under 600 gram.
Skaften är ovala liksom VKV's, men kopplingen smidigare. Titta på http://www.min-sajt.com/erik_gustafsson/SPORTKANOT/Epic/Epicpaddlar.htm

/Erik
 
VKV

Det är väl ingen större skillnad mellan HTC- och Vitudden-paddeln mer än att HTC ger bättre grepp i vattnet eftersom bladet är asymmetriskt.

Men om du ska ha paddeln till långfärdspaddling, så ska du nog tänka till igen. Det är ganska smäckert, asymmetriskt byggda skaft, så de kan lätt gå av vid t.ex. en flottöruppgång. Vi har haft 4 paddelbrott på VKV-paddlar i kolfiber i klubben de senaste åren, samtliga vid flottöruppgång. Så om det är den räddningsteknik du tänkt använda, så kanske du ska titta även på andra fabrikat som bygger mer för hållfasthet.

mvh

Anders
Näsets PK
 
Min Vitudden har tjänat mig väl under många år men förra veckan bröt jag av bladet i en pawlata.
Ankervik avråder från pawlata, inte för bladets skull men för att man kan knäcka skaftet som inte är byggt för en sådan belastning, en fumlig flottöruppgång kan säkert mycket lätt knäcka den och då kan man ju hålla sig för skratt...
Köpte nyss en Aquabound Expedition hos Skim.
Suverän känsla, robust och lätt till ett mycket bra pris.
Saknar dock VKVs mycket ovala skaft som jag uppskattar vid roll, man känner bättre hur paddeln ligger men det är väl en vanesak.


JL
 
Jag paddlar med en Lendal Archipelago (kolfiber). Den är inte lika mjuk som VKV-paddeln och känns betydligt hållbarare.

/Andreas
 
Vitudden - HTC

Jag har en Vitudden i kolfiber som jag har använt i ett år och jag har virit nöjd med den. För några veckor sedan fick jag prova en HTC i kolfiber - utan den ställbara kopplingen. Det är endast en hylsa och skruv som håller ihop paddelhalvorna. På VKV:s webbsida står det att det är samma vikt på båda paddlarna, 800 g. Jag tyckte dock att HTC kändes klart lättare. Den sätter sig bättre i vattnet ger bättre drag och går övverhuvudtaget mjukare. Jag kunde också se att bladet inte skapar lika mycket luftvirvlar i vattnet. Dessutom släpper den bättre när du lyfter. Vitudden har en mycket mer markerad profil i bladets mitt - skaftets fortsättning. Detta givetvis för att göra paddeln stark. HTC-paddelens blad är mycket tunnara och därmed säkert bräckligare. På Vituddens sida hittar jag ingen prisuppgift, men det handlar nog om 2.000 kr? Om jag hade fått välja nu hade jag absolut tagit en HTC och köpt en stark reservpaddel för flottörräddning ... ,eller köpa deras utriggare för eventuell räddningssituation. Men detta är en personlig kommentar. Du borde ringa till Ankervik och höra deras åsikt och framförallt testa båda paddlarna i kolfiberversion.
 
Har paddlat med HTC sedan -94 och jag tycker det är den skönaste paddeln på långfärd, den "nya" modellen har inte samma bett i vattnet och låter mera.
Svagaste delen borde vara mittre hylsan, den har gått av på en padden som jag vet (endast kontakt med vatten vid stöttning).

Christer Bodling
 
Tack!!

Tjena!

Vill tacka alla som gett mig tips och råd. Har köpt en VKV HTC och är jättenöjd. Ni har gjort en redan engagerad kajakpaddlare ännu mer aktiv..:). Den
paddlen rekommenderas verkligen.

Ha en bra dag!

Marcus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.