Vilken operatör i Stockholms skärgård?

Jag tänker byta mobiloperatör.

Vilken operatör har bäst täckning i Stockholm skärgård?
Vilken operatör är sämst?
Hur långt ut i ytterskärgården kan man surfa?
Det är ju intressant att kunna nå några vädersiter (även om deras prognoser ofta suger).

Hoppas att Tele2 inte bäst för det är dom jag vill byta bort...

Ni som paddlar mycket i Stockholm skärgård vet väl vad som gäller antar jag.

thomas
 
jag har telenor och haft motagning nästan hela tiden där ute. på garkast hade det försvunnit ibland dock hade jag då även en väldigt dåligt mobil.
surfat har jag gjort en del på de flesta öar, ibland går det dock inte super snabbt. jag var dock inte i norra delen av sthlms skärgård på väldigt länge och kommer inte ihåg hur det var där.
 
Rätt bra

mobiltäckning med i varje fall Telia i Stockholms skärgård har det varit senaste decenniet eller så. Knalla upp på en höjd om du har dålig täckning.

Thure
 
Tja,

Jag har själv tele2 och är inte jättenöjd med täckningen i skärgården. På en segling förra året märktevi att 3 som polaren har hade full 3G-täckning på svenska högarna jag med tele2 hade ingen mottagning. Känns som om tele2 har valt att inte "betala in sig" på just den masten.

Det var lite av mina erfarenheter, över lag så har 3 bättre täckning än tele2 i all skärgård mellan Svenska högarna och Nynäshamn/Öja. (Enligt mig såklart)
 
Tja,

Jag har själv tele2 och är inte jättenöjd med täckningen i skärgården. På en segling förra året märktevi att 3 som polaren har hade full 3G-täckning på svenska högarna jag med tele2 hade ingen mottagning. Känns som om tele2 har valt att inte "betala in sig" på just den masten.

Det var lite av mina erfarenheter, över lag så har 3 bättre täckning än tele2 i all skärgård mellan Svenska högarna och Nynäshamn/Öja. (Enligt mig såklart)

för ca 4 år sen hade jag 3 och det var meningslöst att försöka ringa när jag var i norra skärgården hade inte ens täckning i Norrtälje. Fast dom kanske har byggt ut sitt nät idag.
 
Under båtfärd från Luleå till Landskrona hade vi telefoner med Telia, Telenor och Tele2 ombord.
Telenor var sämst, de andra var ungefär likvärdiga, skillnaden där kan ligga i vilken av telefonerna vi råkade titta på just då.
3 är ju generellt odugliga så det är dom väl till sjöss oxå.
 
Har haft med mig Telia, Telenor och Tele2 ute i Sthlms skärgård. Min erfarenhet - täckningskartor kan du ta med en nypa salt. Telenor har varit överlägset sämst, Tele2 ok och Telia bäst. Ingen erfarenhet av 3
 
VHF med abb hos Stockholm radio som kan koppal ut dig på telenätet men inte full duplex om jag minns rätt och betydligt omständligare uppringning och "alla hör dig".

Eller om du är mindre priskänslig så finns det ju satelittelefoner.

Ska du bara ringa 112 räcker det ju att någon operatör har täckning så blir du kopplad men vill du ringa valfritt så ska du väja med omsorg.

Att jämföra 3 mobiler på en båt är inte vetenskapligt på något sätt - den som först får koppling kan ju ta kopplingen för en annan och flera av operatörerna delar ju nät med varandra i mindre befolkade områden. Tre och Telenor delar UMTSnät på vissa ställen medan Telenor och Tele2 delar LTE på vissa ställen.
Ska man jämföra riktigt ska man ha likadna telefoner, alterntivt lika testutrustning och mäta under lika förhållanden osv. Tidningen mobil brukar göra en test med riktig mätutrustning en gång om året men tror de håller sig på land då utrustningen är bilmonterad.
Kul om de eller någon båtttidning ville göra en oberoende test på havet/i skärgården.

/Patrik, med olika operatör på privata och jobb-mobilen
 
TACK för alla svar!

Jag har kollat vad Net1 hade att erbjuda men det passar nog inte i en kanot. En båt med ruff går nog bättre. De hade ett modem som ser ut som ett hemma-modem, matas med 230V eller 12V. Det kunde också laddas upp till en drifttid på någon timme. Inte så dumt egentligen men inte riktigt perfekt för kanot utan 12V. Net1 verkar ha bra täckning dock.

Valet står just nu mellan Telia och 3. Telenor trodde jag inte riktigt på från början och det blev väl i viss mån bekräftat. Tele2 har jag och vill slippa. Telia tror jag på och 3 fick väl lite blandad kritik av er. De mest kritiska hade erfarenhet som var 4 år gammal och någon talade illa om 3 på fastlandet. Jag hade ju tänkt mig paddla utåt Svenska Högarna (om jag nu kommer så långt...) och där funkade tydligen 3 bra. Mellan hötapparna just nu...

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.