Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ?

Hej, jag har betämt mig för att börja motionspaddla (insjöar samt Malmö kanal och lugna vattendrag tex Lödde å).

För ca 20 år sedan och tyvärr 20+ KG sedan...) tävlingspaddlade jag framgångsrikt under en period på ca 10 år (K1, K2, K4) . Jag var då van vid extrema tävlingskajaker i rosenträ eller mahogny. Dessa var mycket ranka och inget som jag idag skulle vilja gå tillbaka till.

Vad skulle ni föreslå som lämplig kajak att satsa på (ny eller bättre begagnad) ? Jag testade nyligen på några havs- / långfärdskajaker men tyckte att de var alldelses för mycket "atlantångare" dvs för tungpaddlade, "sega" i rörelserna och vägde 25 KG.

Söker något lätt, snabbt men samtidigt inte för rankt och likt en extrem tävlingskajak. Ska försöka komma upp i träningspass på ca 1-2 timmar. Har inget behov av förvaringsutrymme.

Tacksam för alla förslag och gärna bilder alt förslag på objekt som ev är till salu. Bor i Mamö-området, men avstånd är inget hinder för ett fint objekt.
 
Hej, jag har betämt mig för att börja motionspaddla (insjöar samt Malmö kanal och lugna vattendrag tex Lödde å).

För ca 20 år sedan och tyvärr 20+ KG sedan...) tävlingspaddlade jag framgångsrikt under en period på ca 10 år (K1, K2, K4) . Jag var då van vid extrema tävlingskajaker i rosenträ eller mahogny. Dessa var mycket ranka och inget som jag idag skulle vilja gå tillbaka till.

Vad skulle ni föreslå som lämplig kajak att satsa på (ny eller bättre begagnad) ? Jag testade nyligen på några havs- / långfärdskajaker men tyckte att de var alldelses för mycket "atlantångare" dvs för tungpaddlade, "sega" i rörelserna och vägde 25 KG.

Söker något lätt, snabbt men samtidigt inte för rankt och likt en extrem tävlingskajak. Ska försöka komma upp i träningspass på ca 1-2 timmar. Har inget behov av förvaringsutrymme.

Tacksam för alla förslag och gärna bilder alt förslag på objekt som ev är till salu. Bor i Mamö-området, men avstånd är inget hinder för ett fint objekt.


Du har massor att välja mellan! Om man tittar på nysidan så är de danska "turbåtarna" något som skulle fungera bra för dig. Här hittar du ett bra inlägg men några länkar att titta på:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62421

Kika också på surfskisidan. Nu börjar det komma massor av olika fabrikat i Sverige. Lite läsning finns på:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62147

http://segelochpaddel.blogspot.com/2010/05/surfskimodeller-i-sverige.html

Sen finns snabba havskajaker där den här tråden är färskast:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62597
 
Hmm eftersom du är en fd tävlingpaddlare borde du komma in i en ganska rank kajak
rätt så fort.

Får jag föreslå min Polledo denia sprinter?
Kan bli din för endast 9500:-
550cm lång 50cm bred med en liten lucka fram för ett ev torrt ombyte eller dyligt.
Skrovet är rundbottnad med ganska mycket "rocker".
Stabil (nåja allt är relativt) för den som är van vid lite rankare kajaker,
och väldigt snabb!
Den är lättsvängd och fixar vågor betydligt bättre än vanliga motionkajaker,
den är ju trots allt klassad som havsracer även om jag inte skulle klara av
att paddla den ute till havs..

Nog skrivet om min ;)

Lettman streamliner är också fin, stadig och praktisk 520 kajak med en stor lucka bak.
Nelo viper 51 är en vanlig och omtyckt kajak i turklassen.

Det kommer nog att komma in fler tips efter hand.
Lycka till!
 
Jag är själv aktiv (nåja) tävlingskanotist och skulle jag välja en kajak efter de kriterier du listat skulle det bli en surfski!

De är lätta, snabba att paddla, saknar packutrymme och går att paddla både på plattvatten och på havet. Det är så nära en racingkajak det går att komma fast stabilare. Även en bred surfski får du upp i fart pga. längden

Du bör kunna provpaddla surfskis både hos Aterra i Helsingborg och hos Paddelkraft i Malmö
 
Jag har en ny Point 65° Capuccino 13 och en Prijon Touryak.
Den senare var å andra sidan rätt dyr men bra. Jag har paddlat en Point 65° tidigare (och några andra). Anledningen till att jag har två är att jag flyttade och köpte nya, kunde inte välja ;)
 
Hej, tack för alla tips.
Samtliga är lite för mycket havspaddling / surfing för min smak, samt något för tunga (kan tänka mig upp till ca 15-16 KG).
Läste senaste nr av Paddling. Där har de testat sk. "motionskajaker". Har hittat några som jag ska testa: Viper Nelo 51 & 55, Citus 55, Bullet Tour (de senare med liten förvaringslucka).
Finns det andra som ni kan rekommendera (nya eller äldre ?)
 
Kul att se fler gamla hitta tillbaks. Jag slutade tävla '93, och hittade tillbaks efter 15 år och några kilo jag med :)

Tänkte tipsa om de kanoter som är riktigt populära i vår klubb bland de lite mer motionsinriktade:

Elio Cobra (stabil)
Elio Dolphin (fortfarande stabil)
Elio Puma (nu börjar vi prata lite mer åt det rankare hållet)

Sedan finns det de som svär vid sina Nordic Rockets, men de är bara snabba för att de är för långa. (Men så klart finns det ju massor av kajaker nuförtiden, svårt att säga något speciellt egentligen.)

Jag gjorde misstaget att köpa en gammal hederlig låda - "jag behöver ju inte mer" - men knappt 3 år och 3 kajaker senare sitter jag med en riktig, modern tävlingslåda (Zedtech... eh... . nånting).
Skulle ha köpt den på en gång istället, hade blivit billigare. Tävlingsdjävulen vill inte ge sig...

Du får gärna tala om vad det blev och varför till slut, så blir man lite klokare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4
Kroppe Vilken kajak? Paddling allmänt 8
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Texas Vilken kajak?? Paddling allmänt 1
Vilken kajak? Paddling allmänt 1
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.