Klepper vs Pouch Vilken blir det?

Jag efterlyser åsikter om Klepper och Pouch, för- och nackdelar med respektive kajak. Även andra faltkajaker kan vara av intresse.

För dryga tio år sedan stiftade jag bekantskap med Kleppern i lumpen och har inte förrän nu insett saknaden av en faltkajak.


Hoppas sambon pallar en distanspaddling...
 
Klepper, Pouch och bavaria

Jag har erfarenhet av kompisars Klepper och Pouch samt en egen Bavaria, dock för sådär en tjugo år sedan. Kleppern är den klart mest gedigna kayaken, Bavarian något enklare och Pouchen mycket enklare. Pouchen tog längre tid att sätta ihop och hade inte lika bra beslag osv. och var också trängre att packa. Den var dock, om jag minns rätt, något snabbare i vattnet. Då, i början av 80-talet, kostade en Pouch ungefär hälften av vad en Klepper kostade.
 
Hej Thomas,

ja, visst är livet utan faltkajak tomt!

Det finns många skillnader mellan Klepper och Pouch - mått, vikt, val av material, pris, och så vidare. En del fakta hittar du på leverantörernas hemsidor (kolla ävan Marian Gunkels Pouch inoffiziell, om du kan tyska). Själv har jag också sammanställt en del på http://www2.utsidan.se/faltkajak

Det går alltså att läsa en hel del MEN som för alla andra kajaker är det bäst att provpaddla. Det är bara du som vet hur du ska använda kajaken.

Det går att diskutera hypalon vs PVC, luftkammare eller ej, osv i evighet ungefär som "skädda eller roder" alltid återkommer på Utsidan. Det finns inga givna svar, allt beror på dig, dina krav och plånbok.

Pouch har tidigare varit den enkla östtyska faltkajaken men firman har satsat ordentligt på produktutveckling de senaste åren och det går inte att såga Pouch baserat på de kajaker som gjordes under DDR-eran. Samtidigt är Kleppers kvalitet nuförtiden inte helt oomstridd. Min AE2 från 1999 har sämre finish än storebrorsan från sent 50-tal.

Till sist: är du säker på att du ska ha en Klepper eller Pouch? Varför inte en Feathercraft, Nautiraid eller Folbot, eller nån av de billiga ryska eller polska båtarna? Faltkajakerna har fått en renässans och det har kommmit igång tillverkning på ett antal ställen de senaste åren.

Hör gärna av dig om du har några frågor.

Sven

PS Faltboot.de har ett mycket bra forum men akta dig för att ställa frågan "Klepper eller Pouch" ... många bittra strider har redan utfäktats där på det temat!
[Ändrat av Sven S 2004-07-21 kl 19:38]
 
Hei!

Fint å høre at det finnes „faltboot“-enthusiaster i Sverige også!

Sven S har allerede sagt det viktigste. Det finnes ingen ideal båt, hverken foldbar eller ikke.

Hva egenskapene på vannet angår, ville jeg anbefale Pouchs RZ-85 ovenfor Kleppern. RZ-85 er den hurtigere båt enn Kleppern. Hvis du tilfeldigvis skulle bo i nærheten av Karlsskoga kunne jeg gi deg adressen av en venn av meg som har Pouch-båten og som sikkert ville vise deg den til å se på detaljene.

Generelt ville jeg anbefale å kjøpe en brukt båt (ihvertfall å vurdere det). For tiden er prisene heller høye, men likevel kan du spare en del på det. Det finnes brukte båter både fra privat og fra forhandlere. Et utvalg:

http://www.faltbootfreunde.de
http://www.faltbootshop.de

Hva RZ-85 angår: hvis du skulle kjøpe en brukt båt, ikke kjøp RZ-85 „Exquisit“. Denne typen hadde spanter av dårlig limt „plywood“ (faen, hva var ordet igjen?) som ikke vil gi deg stor glede. De gamle spantene av massiv asketre var de beste, de nye er også av gog kvalitet.

Lykke til !

Hilsen fra sør

Philipp

P.S. : gjerne start en ny diskusjon om « Klepper vs. Pouch“ på faltboot.de. De blir altid moro!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter Elmlund Pouch eller Klepper Paddling allmänt 19
Dehn Klepper aerius 20 Paddling allmänt 6
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
eyck Happy camper - Klepper Aerius 20! Paddling allmänt 7
eyck Poor man's Klepper Quattro Paddling allmänt 0
eyck Klepper Aerius II Paddling allmänt 0
7S Barnsitts och packa klepper Paddling allmänt 2
MarkusF Klepper Paddling allmänt 16
MBac Gammal Klepper Aerius? Paddling allmänt 4
eyck Nytt säte i en Klepper AEI Paddling allmänt 1
snowhound Paddla KLEPPER Paddling allmänt 1
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
Robert B Klepper kajaker Paddling allmänt 25
e97_bli Nytt "skinn" till tvåsitsig Klepper? Paddling allmänt 2
estar Diverse Pouch-funderingar Paddling allmänt 7
pad Segla Pouch? Paddling allmänt 2
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.