Vilken kajak är bäst på allt :-)

Nu när vädret är så grått å trist vill jag få lite positiva vibbar från folk som funnit den "perfekta" kajaken! Å är trygga med sitt val! Skulle vara roligt få veta vad ni tycker är det ultimata i kajakväg!
En kajak som är snabb men ändå hanterar besvärliga vinterförhållande med hård vind utan att man känner sig osäker! Som surfar bra! Gärna med vettigt roder å pedaler(ev.styrpinne) som är mittenplacerat!
Men som sagt vill gärna veta vad ni upplever som den "perfekta" kajaken :)
Om den nu finns(hoppas det)

/Janne
 
Tulipanaros

brukar finnas mera i fotöljen än i verkligheten...
Nöjd med mina 3 för tillfället, men snart är det vår igen....
//J
 
Jag paddlar "bara" motions- och dagsturer och behöver inte de stora skrov som de flesta havskajaker har. Däremot vill jag ha rymd för mina 45:eek:r, stor sittbrunn för att lätt komma i och ur, hyfsad bredd för min dåliga balans och lite stäv för att ta vågorna bra. Skulle gärna ha rodret på aktern för att kunnna paddla förbi ett par grunda ställen med sten och tång...

Att sen kombinera det med 5,5 - 5,6 meters längd verkar ICF-maffian ha bannlyst ;-)

Har därför hittat Elio Seatrainer 5,20 x 0,56 och väger 15,5 kg i glasfiber.

image002.jpg
 
Senast ändrad:
Nu är du ju go! :)

Den (motions)kajaken som både utmanar mig på plattvatten och i spegelsjö från tio sekundmeters vind... den finns inte. För mig.

Om det sistnämnda händer på vintern har jag "ingen" kajak, då är vattnet för kallt för att våga. Om spegelsjön med riktigt spännande vågor händer på sensommarn eller tidig höst - då finns kajaken - då kan, vågar och vill jag. Det är förövrigt samma kajak för ringrostighetsturerna på försommarens plattvatten. :) Men det är ju jag det...

Kajaken är en 520x51 turbåt. En Explorer. Jag fantiserar om att den skulle kunna vara lite mindre slingrig i vågorna jag möter i GBG Södra om den hade varit tre decimeter längre. Men det är kanske mest fantasi.
 
Kanske dags att ställa en fråga till Stuvarn...

Jag tolkar din tanke som att det inte handlar om en kanot som är bäst på allt (tulipanarosen...) utan istället en som är tillräckligt bra på det mesta. Alltså den man skulle vilja ha om man bara har råd eller plats för en kanot.

Är jag på rätt spår?
 
Jo det var så jag menade att man bara har plats för en tex på en kanotförening( där det oftast är ont om platser) Har själv några kajaker som är bra på lite olika saker, men tycker att det är lite svårt med känslan när man hoppar runt i dom! Jag upplever dom så olika från gång till gång beroende på vad jag satt i senast!
Skulle därför vara kul om någon hittat sin favorit som är "hyfsat" bra på "nästan" allt :)

/Janne
 
från "bäst på allt" (ingen kajak) till är "hyfsat bra på nästan allt" (alla kajaker)! :)
tur att man gillar när det svänger...

vi brukar väl läsa och rentav skriva svar som pekar Reval, Lettman, Inuk, 18x och Nemo och kanske VKV och några till som är hyfsat bra på nästan allt. och så får vi veta att vi ska ha surfski! :)

så min fråga till Stuvarn är vad som skiljer din fråga denna gången mot de frågor som har gett ovanstående svar? har du hittat en liten ofylld nisch på kajakmarknaden? berätta! så att någon kan fylla den!

(nä, jag är inte ironisk här på slutet, jag undrar på riktigt vilken sorts hyfsat-bra-på-nästan-allt-kajak du letar efter.)
 
Vet att jag velar lite just nu! Men är inne lite i en "kris" när det gäller mina kajaker! Har jag bara en så vill jag ha fler som då har lite olika användnings områden! Å har jag fler så blir jag lite splittrad
när jag hoppar runt från rank till stadig till stor till liten till tung till lätt ..... osv
Ingen "därute" som delar mitt lilla "dilemma" :)

/Janne
 
Jag förstår ditt dilemma fullständigt och mentalt så delar jag det men pga ekonomisk verklighet så får jag nöja mig med window shopping (eller MacOS- shopping kanske jag ska säga...).

Har ofta sett samma sak inom kappseglingen, Någon skaffar flera segel eller byter båt och sen grämer de sig efter seglingen för att de hade fel segel uppe eller borde haft sin gamla båt kvar osv. Om man tränar med det man har så behärskar man det sen i de flesta förhållanden.

För att gå tillbaka till kanoter så gillar jag såna här diskussioner. Den ofyllda nischen är väl då snabba dagturskanoter som inte släpar på volym som man nästan aldrig använder men ändå tål lite sjö. Skulle kunna tänka mig en Commander type-S där man behåller bredden men tar bort aningen volym både över och under vattnet och sen bygger den lättare (max 17 kg). Då hamnar den ganska optimalt för att kunna fungera som enda året-runt-kanot för mig. En aningen breddad Competzione (var det rätt?) hamnar också helt rätt för mig.
 
Senast ändrad:
När man skall köpa sin första egna kajak, är det nog den frågan ("Vad är bra till det mesta") som sysselsätter en mest! Man vet kanske inte vad man är ute efter eftersom man inte har så mycket paddelerfarenhet!

Köpte får snart ett år sedan en Reval Commander som första egna kajak, efter att ha provsuttit/paddlat ett större antal modeller av diverse typer. För några veckor sedan ställde jag mig själv frågan, var det rätt val jag gjorde med den kunskap jag nu har efter en säsong? Svaret på den frågan var ett otvetydigt JA! Det har varit en rolig och inte minst utmanande säsong att kunna hantera kajaken på rätt sätt! Visst har man, särskilt i början när man slog runt ofrivilligt (i sjögång) innan balanssinnet och Commandern hade blivit vänner, ibland önskat en annan kajak - men numera går tankarna mer att någon gång ev KOMPLETTERA med en annan modell, men inte ERSÄTTA Commandern som förstakajak! Kan ju också bero på att jag inte gör "det mesta" i paddelväg - forspaddling är väl inte numero uno...;)

Så Stuvarn, var det ett ok svar? ;) :cool:
 
Tack mina vänner för bra respons! Har "värkt" fram lösningen tror jag! Ska göra mig av med ett par kajaker å går tillbaks till mitt gammla koncept!
En havskajak lång å snabb ute på GKF å en snabb kortare motionslåda för att köra i Kåsjön,Delsjön å Rådasjön!
Tror det räcker bra för mig! Ska faktiskt ut nu en sväng med min lilla gula (ranka)
Trevlig helg på er alla!

/Janne
 
Den optimala kajakerna enligt Sea Kayaker

Några av 2008 bästa kajaker är från Nigel Dennis. Romany och explorer enligt Sea Kayakers läsare. Men även Eliza(märket kom jag inte ihåg) som en kajak för kvinnor. Epic har med som bästa fart/sport kajak och vinge. Glömde tidningen hos en kompis men tror att det var 18X och mid wing. Werner fick med två paddlar som bästa produkt.

länk: http://www.seakayakinguk.com/kayaks/range.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4
Kroppe Vilken kajak? Paddling allmänt 8
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Texas Vilken kajak?? Paddling allmänt 1
Vilken kajak? Paddling allmänt 1
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.