Vilken paddel?

Har en gammal kajak som jag dammat av men paddeln är det dax att kassera.
Därför dax att köpa ny, men vilken? Och vart?

//Nybörjaren :)
 
Paddelval - ett riktigt gissel

Att välja ny paddel och framförallt storlek är ett gissel. Först måste du avgöra om du ska paddla vingpaddel eller vanlig skopa. Välj den traditionella varianten. Beroende på vilka områden du paddlar i bör du välja en paddel med lämplig bladstorlek - paddlar du på havet i hård vid, välj en paddel med smala blad. Paddlar du i skyddade områden väljer du lite bredare blad, som biter bättre i vattnet.
Bäst information får du säkert hos försäljarna, t ex hos VKV i Västervik eller hos Svima Sport i Stockholm. Svima har det störtsa sortimentet.

Tänk på att alltför många paddlar med alldeles för långa paddlar. Jag är själv 1,86 och har gått från 226 cm till 220.
Lycka till!
 
Titta runt på vad fler leverantörer har att erbjuda. Svima kan ibland ha väldigt höga priser på vissa artiklar. Bäst att kolla med fler ställen.

I BKK:s länklista så kan du hitta länkar till de flesta leverantörer i Sverige:

http://www.bkk.se/links.php
 
Winge

Mitt tips är en winge med ett litet blad det är överlägset vid all typ av paddling enklaste vägen från a till b enda anledningen att välja en plattis är om du paddlar en kort lättsvängd kajak och gillar att trixa och leka. Det går även att trixa med en winge men det är lite klurigare. Problemet med wingar är att de inte är gjorda för tröga kanoter och ofta är aldeles för stora så titta på barnwingar men se till att de är ordentligt byggda för det kan vara lite si och så med det hos vissa tillverkare av barnpaddlar
 
Hm... Bollnäs. Det finns MYCKET i, eller kanske snarare omkring, Bollnäs (är själv uppvuxen en mil söder därom). Men paddelbutiker hör tyvärr inte till det!
Närmaste stad med ett större utbud av olika paddlar är nog Stockholm. Finns ett antal olika försäljningsställen. Hör gärna av dig så kan jag ge dig tips om du tänkte bege dig hit.

Det är nästan svårare att välja paddel än kajak. Man kan hyra olika kajaker och prova men hyrställena har oftast bara enklare, billigre och slittåliga paddlar.

På Björn Thomassons hemsida hittar du en hel del matnyttig information om paddelval.

http://www.thomassondesign.com/doc/choosepaddle.php

Ett alternativ om du är osäker är att börja med att köpa en enklare paddel (inte de allra enklaste) och paddla med den en tid och därefter uppgradera till något bättre senare och då förpassa den enklare till akterdäck som reservpaddel.
Ett annat tips är att skaffa en justerbar delningshylsa till paddeln. Då kan du variera både längd och blandvinkel tills du hittar vad som passar dig bäst.

Priserna på paddlar av lite högre kvalitet är ofta lägre utomlands. Köpte själv min nuvarande Lendal Archipelao med crank-skaft för ca 1.000 kr lägre via Internt i England. Knoydart http://www.knoydart.co.uk/index.php är ett exempel, finns många fler.

Lennart
 
Utan att veta något om dig och vilken typ av paddling du kommer utöva är det svårt att komma med en bra rekommendation. Prismässigt ligger numera vingpaddlar och bra plattpaddlar i samma nivå. Skall man bara plaska runt lite duger nästan vilken paddel som helst. Vill man tänja lite på gränserna är det viktigt att paddelns bladstorlek, paddelns totallängd och vridning passar dig. Det finns inget som är rätt eller fel, men det finns bra utgångsinställningar.

Ifall du tittar på rekommendationer för t.ex. vingpaddlar gäller de för vältränade sprinters, som är riktigt starka och behöver den stora bladytan vid starten för att accelerera maximalt. Motionärer kommer aldrig i närheten av den kraftutvecklingen och accelerar inte så brutalt. Vid normal marschfart är stora paddlar bara en nackdel.
Precis som Siven skriver är en barnvinge att rekommendera ifall du skall använda den för motions- och rekreationpaddling.

Vid paddling i havskajak är inte skillnaden lika märkbar mellan olika paddlar som om paddlar en motionskanot. Kanske fungerar en begagnad Lendal eller VKV för att börja med?

/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...