Vilken kajak?

Hej!

Helt nya och lyckligt frälst i kajaksammanhang! Är lite sugen på att köpa en egen kajak, men frågan är ju såklart vilken man ska välja? Jag vill gärna använda paddling dels som motion men även rekreation. Om jag känner mmig själv rätt så kommer jag vilja kunna hålla lite tempo och även trixa lite med eskimåsvängar å så. Kommer förmodligen paddla mest insjö och åar men även lite kuststreckor o dyl.

Har sneglat lite på Point 65 x-lite, den verkar passa tjejer bra (knappt 170cm) men den kostar ju en slant....Några andra bra förslag?
 
Reval Mini kanske?

Min flickvän är 160 lång 52 kg. Hon paddlar en Reval Mini, den brakar lös på 13300. Lite billigare än X-lite iaf... Plus att den går att få i rosa. =)
Hon kan hålla rätt bra fart i den och går säkert bra att rolla med. Finns rätt många återförsäljare, så den borde inte vara alltför svår att provpaddla.

http://tahemarine.se/
 
Jag har inget bra tips om kajak i den här kategorin. (jo, förresten kanske - Skim Dex!)

Däremot vill jag påminna om att det är ganska viktigt att man trivs i sin kajak, och har man den i 20 år och paddlar en del varje år, så är även de dyrare kajakerna billiga. Det beror på hur man jämför, men jämfört med andra aktiviteter, och jämfört med de övriga kostnader man ändå har vid paddling (transporter, andra paddelprylar, resten av ev campingutrustning osv).

Har man kajaken länge tycker jag alltså priset är av mindre betydelse - och har man kajaken kort tid så är det ju skillnaden i inköp resp andrahandsvärdet som har betydelse.

Så köp gärna en billig kajak om den känns rätt när du paddlar och tittar på lösningar och kvalitet, men lägg annars lite mer på den om det känns att du får en bättre kajak. Man ska inte överdriva utrustningens betydelse, men det är mycket värt att ha en kajak man trivs i när man suttit i den några timmar...

I kravspecen ovan finns möjligen en del motsättningar. I lugna vatten skulle jag välja en annan kajak än på kuststräckor, och för tempo är det troligen inte samma kajak som gäller som när man trixar och rollar. Skim Dex t ex är nog klart mer trix-inriktad än tempoinriktad.
 
Hej!

Helt nya och lyckligt frälst i kajaksammanhang! Är lite sugen på att köpa en egen kajak, men frågan är ju såklart vilken man ska välja? Jag vill gärna använda paddling dels som motion men även rekreation. Om jag känner mmig själv rätt så kommer jag vilja kunna hålla lite tempo och även trixa lite med eskimåsvängar å så. Kommer förmodligen paddla mest insjö och åar men även lite kuststreckor o dyl.

Har sneglat lite på Point 65 x-lite, den verkar passa tjejer bra (knappt 170cm) men den kostar ju en slant....Några andra bra förslag?

Det blir lite knepigt att få till det här med en kanot så här kommer två:

Vajda Civetcat för motion och insjöar. Den väger 12-13 kg och är lätt att sjösätta så du har inget argument varför motionspasset ska ställas in. Ska ha bra stabilitet för att vara en "turbåt" och ingen har klagat på obekväm sits som många andra fabrikat råkat ut för...

Lettmann Eski 475 LCS för eskimåsvängar och kust. I LCS-versionen väger den 17 kg och den är därför lätt att ta på biltaket så att de där upptäcktsresorna verkligen blir av. Köper du den hos Kajakcenter får du Smarttrackrodret som tillhör de bästa på marknaden.
 
Två

Kan man verkligen börja sin bana med två kajaker tror ni? Paddlar på precis samma kompromissätt som Tolla-Bolla beskriver, men känns inte riktigt befogat med två lådor för det.
Klart det går att motionspaddla med rollbar kajak.
När jag började vågade jag inte köpa en kajak för 27000, det är schysst andrahandsvärde på "billiga" kajaker också.
 
(Vet inte vad en Dex kostar.)

Det är ju lite lurigt med andrahandsvärde. Vissa produkter av billigare slag har rätt kasst andrahandsvärde - men samtidigt kan det ju vara så att en dyr produkt som "bara" tappar t ex 20%, ändå tappar mycket mer i kronor än en billig produkt. Nu är det inte alltid så, och dessutom kan man åtminstone föreställa sig att den dyrare produkten ger bättre utbyte under tiden den brukas. Så inte är valet lätt! :)
Men att sätta priset som främsta kriterie är nog att lura sig, och vilket pris man sätter som max, bör man kanske låta vänta tills man sett mer än några annonser.

Misstänker att många förstakajaksköpare känner till relativt få alternativ när det slår till på första kajaken. Bl a är det rätt jobbigt att ta reda på hur många märken och kategorier av kajaker det verkligen finns.
 
Har sneglat lite på Point 65 x-lite, den verkar passa tjejer bra (knappt 170cm) men den kostar ju en slant....Några andra bra förslag?

Att tipsa om kajak åt andra är ganska svårt men...

Börja med att testa så många kajaker som möjligt. Vill du rolla lätt så är ett tips att titta på kajaker med lågt akterdäck. Det finns en uppsjö av kajaker som borde passa, men ex P&H capella är lättrollad, hyfsat snabb och funkar bra på veckoturen. En annan lättrollad båt är Wilderness System tempest, den är dock lite långsammare.
 
(Vet inte vad en Dex kostar.)

Det är ju lite lurigt med andrahandsvärde. Vissa produkter av billigare slag har rätt kasst andrahandsvärde - men samtidigt kan det ju vara så att en dyr produkt som "bara" tappar t ex 20%, ändå tappar mycket mer i kronor än en billig produkt. Nu är det inte alltid så, och dessutom kan man åtminstone föreställa sig att den dyrare produkten ger bättre utbyte under tiden den brukas. Så inte är valet lätt! :)
Men att sätta priset som främsta kriterie är nog att lura sig, och vilket pris man sätter som max, bör man kanske låta vänta tills man sett mer än några annonser.

Misstänker att många förstakajaksköpare känner till relativt få alternativ när det slår till på första kajaken. Bl a är det rätt jobbigt att ta reda på hur många märken och kategorier av kajaker det verkligen finns.

Precis! Mängden kajaker och valmöjligheter får mig nästan att vilja kräkas! =) J
ag kanske har haft tur med försäljningar, blev t.ex. av med min förra "billiga" plastlåda för nästan samma pris medans mamma kämpade med att bli av med sin fina VKV i månader.
 
Hej Tolla-Bolla

Jag är i samma situation som dig (tror jag) och jag köpte en Elio Cobra (bild finns på min sida)för ett par veckor sen.
Den är en kajak för sjö och lugnt vatten och är kanske därför lite vingligare än många havskajaker.
Nu är jag ju absolut inte nån expert i området... fick t.om tillbakamelding om att jag håller paddeln fel.
Men jag kan säga att jag är helnöjd med den.
Den glider fort fram genom vattnet, ger lite utmaning då den inte är så stabil och jag kan använda den både till rekreation och träning. Men den passar väl inte direkt på havet.
Det är heller ingen plats för bagage.
Jag betalade 13.500 för den.
Jag har inte försökt mig på någon eskimårullning än. Det är inte några "väggar" inne i kajaken, så den blir kanske fort vattenfylld om jag försöker mig på en sådan.

Mvh
Kerstin
 
Jag har inte försökt mig på någon eskimårullning än. Det är inte några "väggar" inne i kajaken, så den blir kanske fort vattenfylld om jag försöker mig på en sådan.

Mvh
Kerstin

Om det inte finns vattentäta skott så är risken överhängande att den sjunker om den vattenfylls. Så jag rekommenderar inte att försöka rolla eller ens ta ut den på djupt vatten.
 
Airbag!

Går ju faktiskt att sätta in "airbag" i en kajak utan vattentäta skott så sjunker den inte! Både fram å bak!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4
Kroppe Vilken kajak? Paddling allmänt 8
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Texas Vilken kajak?? Paddling allmänt 1
Vilken kajak? Paddling allmänt 1
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.