Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken är snabbast !!
- Trådstartare Ace 374
- Start datum
Du glömmer Vajda Civetcat, Zedtech TT, Citius 51...
Jag förstår inte frågan - varför ska man knuffa ut ett par kanoter på sjön utan att någon sitter i dom och sen jämföra hur snabbt de driver??? Nej - nu är det jag som driver med dig, förlåt ;-)
Svaret på din fråga är nog samma som många gånger tidigare i de här trådarna. Den snabbaste kanoten är den där du sitter bra och klarar av att paddla fullt utan att besväras av balansproblem. Kanske är det inte en 51 cm turbåt utan en 55 cm turbåt? Eller så ska du ha bägge sorterna och använda 51 på plattvatten och 55 när de är skvalpigt.
Jag förstår inte frågan - varför ska man knuffa ut ett par kanoter på sjön utan att någon sitter i dom och sen jämföra hur snabbt de driver??? Nej - nu är det jag som driver med dig, förlåt ;-)
Svaret på din fråga är nog samma som många gånger tidigare i de här trådarna. Den snabbaste kanoten är den där du sitter bra och klarar av att paddla fullt utan att besväras av balansproblem. Kanske är det inte en 51 cm turbåt utan en 55 cm turbåt? Eller så ska du ha bägge sorterna och använda 51 på plattvatten och 55 när de är skvalpigt.
Nja, lika behöver de inte vara. Längd max 520 cm och med en minbredd på 51 cm och min "vattenlinjebredd" på 47 cm mätt 10 cm över kanotens botten. Sen finns några detaljer om min radie, ej konkaviteter osv. Vikten måsta vara min 12 kg.
Konkaviteter är oftast inget att sträva efter om man vill paddla snabbt. De flesta havskajaker har konkav vattenlinje både fram och bak och som kuriosa kan jag tillägga att det inte är tillåtet enligt svenska kanotförbundets regler för "havskajak lång" och "havskajak kort" som är den indelning som används i Göta Kanalloppet på långa banan.
Konkaviteter är oftast inget att sträva efter om man vill paddla snabbt. De flesta havskajaker har konkav vattenlinje både fram och bak och som kuriosa kan jag tillägga att det inte är tillåtet enligt svenska kanotförbundets regler för "havskajak lång" och "havskajak kort" som är den indelning som används i Göta Kanalloppet på långa banan.
Jo, jag hade väl räknat med vissa tacklingar ang frågan, den kanske är dumt ställd, men frågar man inte får man inget veta, har bara lite huvudbry, köpte mig en Elio Cobra (helt i kolfiber) och han som jag köpte den av skulle köpa en Nelo Viper 51:a, då funderar man ju på varför ? Går Nelon snabbare eller tycker han den är snyggare eller vill han bara variera sig, kanske har för mycket pengar, därför slängde jag ut frågan................
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Att jämföra fart mellan olika turkajaker är helt ofarligt. Är bara huvudmåtten lika kan man förutsäga att även skroven är identiska. I Racing branchen kopierar man rätt friskt och skulle någon komma på något fiffigt är det bara en fråga om timmar innan konkurenterna har en "likadan" kajak.
Dock skiljer det förstås i byggteknik vilket är nog så viktigt. Är kajaken skev och läcker är den förstås inte snabb.
Konkava skrov är intressanta. Dock väldigt tveksamt om det ger någon fördel.
Att skroven skall vara konvexa brukar vara för att man vill undvika "regelbulor"
Slag och konstigheter har provats med rent praktiskt har det aldrig gett några fördelar.
Här en tabell
http://www.surfskiracing.com/surfski_review_chart.html
De enkelt formade skroven på Epics skidor är överlägsna i alla farter jämfört med den kantiga Think Legend
Man har även provat slag på slalomkanoter med liknade resultat det blir långsammare och mer trögsvängd.
Skillnaderna är förstås inte enorma men tävlar man är det sekunder som gäller.
Hans Friedel
Dock skiljer det förstås i byggteknik vilket är nog så viktigt. Är kajaken skev och läcker är den förstås inte snabb.
Konkava skrov är intressanta. Dock väldigt tveksamt om det ger någon fördel.
Att skroven skall vara konvexa brukar vara för att man vill undvika "regelbulor"
Slag och konstigheter har provats med rent praktiskt har det aldrig gett några fördelar.
Här en tabell
http://www.surfskiracing.com/surfski_review_chart.html
De enkelt formade skroven på Epics skidor är överlägsna i alla farter jämfört med den kantiga Think Legend
Man har även provat slag på slalomkanoter med liknade resultat det blir långsammare och mer trögsvängd.
Skillnaderna är förstås inte enorma men tävlar man är det sekunder som gäller.
Hans Friedel
som det har sagts tidigare är de antagligen exakt lika snabba förutsatt att de är lika styva i skrovet
elion är ju därimot den turbåt som har lägst volym och Viper med sin enorma förskepp den som har mest volym så väger man lite passar elion lite bättre och är man tung (95-100) och har råd med de bra materialen (e f g scs) är Vipern antagligen bästa valet. sedan är ju elio den båt i segmentet som är mest budget hela vägen.
elion är ju därimot den turbåt som har lägst volym och Viper med sin enorma förskepp den som har mest volym så väger man lite passar elion lite bättre och är man tung (95-100) och har råd med de bra materialen (e f g scs) är Vipern antagligen bästa valet. sedan är ju elio den båt i segmentet som är mest budget hela vägen.
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg