Uppblåsbar eller med ram?

Min första kajak var en lite delbar i plast på 3m då jag borde i lägenhet, men hade bara 100 meter till vattnet. Kunde förvara delarna i hemma i förrådet och lätt få in dem i min lilla bil. På bussen skulle jag inte ta dem i första taget, men hade kanske gått om man haft en kärra till. Skulle aldrig köpa en uppblåsbar förutom möjligen en liten packraft för fjällturen. Men att ge sig ut på öppet vatten med motorbåtar som far omkring en - nej tack, det var tillräckligt riskabelt med den jag hade. 5km/h kunde jag hålla, så man fick noga planera överfarterna och ha koll på vinden.
 
Har rest med bus och tåg med min faltbåt, två ryggbördor och två paddlar, 32 kg passar bäst för två med startpunkt nära en butik. Alla faltbåtar har skelett i trå eller aluminium.
 
Den är mycket svår att hantera i vind då den inte greppar vattnet t.e.x

Vet inte vad som skulle vara så speciellt med vädret i Östersjön eller i skärgården sim du nämner.
Fartyget i länken används ofta kring kolahalvön där tidvattnet är mycket märkbart.
Ja, det har varit en drunkningsolycka med en professor inblandad.
Men frågan är om han hade överlevt bättre om han haft ett annat fartyg.
 
Köper man innertuber av förstärkt plastpåse får man vara beredd på konsekvenser av det.
Visst man tjänar över kilot i vikt, men frågan är ju då var/hur man ska använda kajaken.
Plus att det rekommenderas inte att pumpa över 0,1-0,2 max bar.
Jag kan pumpa 0,4 bar utan risk i mina, men tycker kring 0,1 bar gör fartyget mer följsamt i vågor.
Maxhastigheten sjunker, men terrängförmågan ökar så att säga.
Varje vågdunk gör att man tappar fart.
 
Vet inte vad som skulle vara så speciellt med vädret i Östersjön eller i skärgården sim du nämner.
Fartyget i länken används ofta kring kolahalvön där tidvattnet är mycket märkbart.
Ja, det har varit en drunkningsolycka med en professor inblandad.
Men frågan är om han hade överlevt bättre om han haft ett annat fartyg.

En packraft är bombsäker och stabil. Fixar, beroende på intensitet och modell, intensiva forsar. Men då flyter du med vilket du inte gör på öppet vatten. Du kommer att få svårt med styrseln om vinden tar i då den är bred och plan i botten samt har stort vindfång. Du blåser helt enkelt iväg. Men drunknar gör du inte. Men nu pratar vi packraft och du kanske menar något annat flytetyg?
 
Nej jag menar en packraft stalker pike 2.
Skillnaden är att den har tjockare material i botten vilket gör att den är tåligare och väger därmed lite mer än en vanlig packraft.
Ja vinden kommer man inte ifrån, det bästa är att kasta ankare och vänta ut den, eller att ta sig till land och vänta ut den där.
Det tar för mycket energi att paddla mot vinden, svag vind går däremot bra att paddla mot.
I och med att lufttuberna är endast 27cm i diameter, funkar den ändå mycket bättre i vind än andra flyttyg som är uppblåsbara med/eller har höga kanter.
Normalt är att det är över 30cm i diameter på packrafts.
 
Nej jag menar en packraft stalker pike 2.
Skillnaden är att den har tjockare material i botten vilket gör att den är tåligare och väger därmed lite mer än en vanlig packraft.
Ja vinden kommer man inte ifrån, det bästa är att kasta ankare och vänta ut den, eller att ta sig till land och vänta ut den där.
Det tar för mycket energi att paddla mot vinden, svag vind går däremot bra att paddla mot.
I och med att lufttuberna är endast 27cm i diameter, funkar den ändå mycket bättre i vind än andra flyttyg som är uppblåsbara med/eller har höga kanter.
Normalt är att det är över 30cm i diameter på packrafts.

Kan du inte finna en annan lösning? Kajakklubb, uthyrning? Jag paddlar mycket i Stockholms skärgård sedan många år och aldrig sett en uppblåsbar annat än som lek i lugna vikar. Tänker att det finns en anledning till det?
 
Man får inte samma frihet om man hyr.
Lite själva grejen är att man kan gå i på ett ställe och gå ur på ett helt annat, man kan ändra rutt och planer från en timme till en annan.
Vad man än gör så blir det inte fel så länge man inte drunknar.
 
Man får inte samma frihet om man hyr.
Lite själva grejen är att man kan gå i på ett ställe och gå ur på ett helt annat, man kan ändra rutt och planer från en timme till en annan.
Vad man än gör så blir det inte fel så länge man inte drunknar.

Så är det ju. Men lova mig att du håller dig på lugna sjöar och stilla vattendrag så jag blir lugn 🙏
 
Jag tänker att om man måste undvika att paddla när det blåser mer än lite så är det ofta man inte kan paddla ( om det är havspaddling det gäller ). Det blir starkt begränsande.
 
Faltkanoter kan paddlas och seglas samt har även korsat atlanten bl a. Tror inte att du vill göra det i ett flytetyg som följer vinden. Nuff.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
tums Fördelar med uppblåsbar kajak Paddling allmänt 58
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.