Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?

Norska försvaret har nyligen rensat i sina förråd, så det är rätt bra tillgång just nu till överkomligt pris. 111t är modellen jag skulle föreslå.

Tack för tipset.

Alternativet är kanske en modern brännare i Trangia med tanke på reservdelar.

För pulkatur så har jag funderat på en specialgjord större version av Trangia eller kanske ännu hellre ett Nansenkärl för snösmältning. Men priset avskräckte. Såldes tidigare av Thomas Ulrich men hittar det inte nu. https://www.thomasulrich.com/en/arctic-greenland-on-skis

Fjäll Anders ger inspiration se t ex

Thure

Senast ändrad:
I min värld är vinterkök = snösmältning, snarare än finkokning. Å då skulle jag nog satsa på en MSR XGK EX och försöka hitta en lämplig tystbrännare från t.ex. quiet stove. (Ty en tystbrännare behövs på XGK-modellerna!).

Enligt MSR själva, så får XGK EX betydligt snabbare koktider på fotogen än på bensin eller diesel.

En recension av MSR XGK EX
/Niklas

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tack för tipset.

Alternativet är kanske en modern brännare i Trangia med tanke på reservdelar.

För pulkatur så har jag funderat på en specialgjord större version av Trangia eller kanske ännu hellre ett Nansenkärl för snösmältning. Men priset avskräckte. Såldes tidigare av Thomas Ulrich men hittar det inte nu. https://www.thomasulrich.com/en/arctic-greenland-on-skis

Fjäll Anders ger inspiration se t ex

Thure
Fogas har reservdelar till Hiker i alla fall.

Jag skulle säga att på pulkatur är nog ett klassiskt 111-kök väldigt väl lämpat. Dess största nackdel är väl tyngden, men det gör väl inte så mycket i pulkan. Fördelen är som du är inne på att allt är samlat, så inte en massa mickel med delar som försvinner i snön.
Vill minnas att jag sett Lars Monsen använda det, och han har väl möjlighet att välja och vraka.

Norska försvaret har nyligen rensat i sina förråd, så det är rätt bra tillgång just nu till överkomligt pris. 111t är modellen jag skulle föreslå.
Under en del av sin Canada på tvärs-expedition vet jag att han använde ett sådant.

Köpte ett begagnat Optimus Hiker via Kvibergs överskott i veckan efter tipset ovan. Fungerar men rensnålen verkar vara borta och det är lite klen maxeffekt så det får bli att skaffa en servicesats. Nån som vet om det går att få tag på bara rensnålen med kuggstången?
Fogas har https://fogas.se/shop/5434---26-28171-servicesats-till-optimus-111-hiker/ på hemsidan.

Sprang på en brännare https://www.aliexpress.com/item/100...tem_bridge_pc_same_wf__FaVpV6W__1755850495557

Dvs

WALKER Paraffin Stove, Diesel Stove Valve, Silent Cap, Outdoor Camping Stove Burner, European Specifications, M14.6 * 0.75​

10 sold
1 074,23kr 30% off1 534,62kr
Price includes VAT
som kanske kan lösa problemet om man behöver byta hela brännaren. Nån som vet om den passar till Optimus??

Thure

Köpte ett begagnat Optimus Hiker via Kvibergs överskott i veckan efter tipset ovan. Fungerar men rensnålen verkar vara borta och det är lite klen maxeffekt så det får bli att skaffa en servicesats. Nån som vet om det går att få tag på bara rensnålen med kuggstången?
Fogas har https://fogas.se/shop/5434---26-28171-servicesats-till-optimus-111-hiker/ på hemsidan.

Sprang på en brännare https://www.aliexpress.com/item/1005005356266068.html?spm=a2g0o.tesla.0.0.1e1aFtzWFtzWnt&pdp_npi=5@dis!USD!$63.80!$44.66!!!!!@210390c917558504953276960efd25!12000049464861426!btf!!!!1!0&afTraceInfo=1005005356266068__pc__c_ppc_item_bridge_pc_same_wf__FaVpV6W__1755850495557

Dvs

WALKER Paraffin Stove, Diesel Stove Valve, Silent Cap, Outdoor Camping Stove Burner, European Specifications, M14.6 * 0.75​

10 sold
Price includes VAT
som kanske kan lösa problemet om man behöver byta hela brännaren. Nån som vet om den passar till Optimus??

Thure
Det bästa är nog att kontakta Fogas och fråga. Jag har tyvärr inget svar på dina frågor.

Sprang på en brännare https://www.aliexpress.com/item/1005005356266068.html?spm=a2g0o.tesla.0.0.1e1aFtzWFtzWnt&pdp_npi=5@dis!USD!$63.80!$44.66!!!!!@210390c917558504953276960efd25!12000049464861426!btf!!!!1!0&afTraceInfo=1005005356266068__pc__c_ppc_item_bridge_pc_same_wf__FaVpV6W__1755850495557

Dvs

10 sold
Price includes VAT

Thure
Hej, NEJ, den brännaren passar inte i någon 111:a oavsett om den heter Hiker eller inte. Anslutningen till tanken är vinklad på 111/Hiker. Vänd dig till Fogas eller till Odd, förmodligen så kan du behöva "sota ur" brännaren". men det är en kvalificerad gissning, lite nya slitdelar, d v s munstycke rensnål, tanklockspackning mm så bör det nog att få fart på ditt kök. Lycka till !

Ja, den där brännaren motsvarar nog en 207b - så skulle
funka i ett KAP-Arctic, i rostfria båtköken och/eller i 85Loke t.ex.

Till en brusbrännar-111 används 206 / 206b koppbrännare

Till en susbrännar-111T används 221 hattbrännare

Till ett 199 Ranger används en 222 hattbrännare
/Odd

Glöm inte att renovera backventil etc i bränslepumpen inuti bränsletanken
eller byt ut hela bottenenheten i pumpröret... Munstycket 2509 som är med
i Fogas-satsen är det så kallade M-munstycket 0,32mm för fotogen OCH bensin...

Senast ändrad:
Visade sig helt enkelt att hela kuggstången med rensnålen saknades. Och jag hade en ny i diverselådan i garaget. Så när jag provkörde behövdes bara ett par vänstervridningar med vredet för att få rent i munstycket så att både fulleffekt och sparlåga funkar. Skönt att det var så enkelt fixat.

Kan vara bra att veta att kuggstången åker upp när man vrider vredet åt vänster. För att sätta i ny rensnål och kuggstång tar man av hatten på brännaren skruvar bort munstycksmuttern och trycker försiktigt fast rensnålen i ändan av en tändsticka. Så placerar man kuggarna i riktning mot bränsletanken och matar ned kuggstången genom att vrida åt höger. Därefter återmonteras muttern med munstycketshålet i mitten.

Vindskyddet dvs den cylinderformade mässingplåt som man skjuter ned utanpå brännaren ner mot brännarkoppen är det något man behöver använda? Påverkas syretillförseln, effekten och risken för CO av vindskyddet?

Övre bilden full effekt och nedre sparlåga på fotogen.

Känns som ett bra köp. Börjar bli en lagom samling kök. Fast det är många modeller jag saknar...

Thure

20250822_215154.jpg
20250822_215312.jpg

Senast ändrad:
Kanske av värde att ta del av bruksanvisning och sprängskiss för 111 Hiker. Varken dessa eller tillbehör som stryprör och munstycke för sprit följde med det begagnade köket.

Thure

20250822_223012.jpg
20250822_222708.jpg

Visade sig helt enkelt att hela kuggstången med rensnålen saknades. Och jag hade en ny i diverselådan i garaget. Så när jag provkörde behövdes bara ett par vänstervridningar med vredet för att få rent i munstycket så att både fulleffekt och sparlåga funkar. Skönt att det var så enkelt fixat.

Kan vara bra att veta att kuggstången åker upp när man vrider vredet åt vänster. För att sätta i ny rensnål och kuggstång tar man av hatten på brännaren skruvar bort munstycksmuttern och trycker försiktigt fast rensnålen i ändan av en tändsticka. Så placerar man kuggarna i riktning mot bränsletanken och matar ned kuggstången genom att vrida åt höger. Därefter återmonteras muttern med munstycketshålet i mitten.

Vindskyddet dvs den cylinderformade mässingplåt som man skjuter ned utanpå brännaren ner mot brännarkoppen är det något man behöver använda? Påverkas syretillförseln, effekten och risken för CO av vindskyddet?

Övre bilden full effekt och nedre sparlåga på fotogen.

Känns som ett bra köp. Börjar bli en lagom samling kök. Fast det är många modeller jag saknar...

Thure

Visa bilaga 47216Visa bilaga 47217
Vindskyddet ska vara på plats, tar du bort det så kan effekten/verkningsgraden försämras, dessutom så får du en "skorstenseffekt" när du förvärmer brännaren med sprit. Om du har reglernyckeln fast på brännaren, när du har köket igång, så kan den bli väldigt varm, röret leder ordentligt med värme till det vulkade gummit. De äldre 111:na hade en bakelitrattar på sina rör. Någon risk för CO med vindskyddet, nej vill jag påstå, den blir inte mindre utan vindskyddet. Som vanligt så eldar man i väl ventilerade utrymmen eller utomhus med dessa kök.

Dvs

10 sold
Price includes VAT

Thure
Hur mycket betalade du för detta kök?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips