vikt på utrustning?

Får man fråga hur din packlista ser ut? Vilka lättviktsfjälltält är billigare än de dyra alternativen?
Min packlista ser ut åt detta hållet, på lite kortare turer har jag mindre vikt i mat per dag och kan evt lämna några kläder hemma och lite elektronik. http://www.lighterpack.com/r/alzb61

Här finns exempel på enmanstält, en god del brukbara på fjället, och dessutom flera stycken som är billigare än t.ex Hilleberg Akto och lättare än Enan. http://www.ultralightoutdoorgear.co...5/one-person-tents-c74#sort3:page1:infscr1829
 
Ett gott tips är som sagt att först och främst bry sig om de tunga grejerna (boende, sovande och bärande).

Själv har jag genom åren gått ner nästan tio kilo på bara "de tre", trots att jag samtidigt har fått tjockare liggunderlag och mer utrymme i tältet.

Fler tips:
  • Räkna totalvikt, inte ryggsäcksvikt. Med rejäla kläder kan det hända att du bär 5 kg på kroppen, och allt ska bäras av fötterna till slut.
  • Om du inte sparar mer än 50 gram på att byta ut eller lämna kvar en grej, så hoppa över det.
  • Väg inte noggrannare än 10-tals gram så att du fokuserar på det som betyder något. Om tältpinnen väger 7 eller 14 gram är faktiskt rätt oväsentligt.
  • Specialintressen får väga. Har du med hund kan du kanske inte jämföra med såna som inte har hund.
  • När ryggsäcken väl är packad ska du glömma din våg och dina Excelark. :)
 
Behöver du verkligen en vattenflaska?


Jag har själv vattenflaska på axelremmen i både fjällen och Alperna trots att jag ofta skopar upp vatten ur bäckarna med min mössa. I Alperna kan det behövas en liter på höga övergångar, två i t ex Dolomiterna - i fjällen kan det kanske krävas en halv liter på en hög övergång. Men vattenflaskans främsta funktion är vid matlagningen; jag har t o m två, den andra är dock av ett mycket lättare material. Men det handlar ju om kanske ett hekto om ens det.
 
Ett gott tips är som sagt att först och främst bry sig om de tunga grejerna (boende, sovande och bärande).

Själv har jag genom åren gått ner nästan tio kilo på bara "de tre", trots att jag samtidigt har fått tjockare liggunderlag och mer utrymme i tältet.

Fler tips:
  • Räkna totalvikt, inte ryggsäcksvikt. Med rejäla kläder kan det hända att du bär 5 kg på kroppen, och allt ska bäras av fötterna till slut.
  • Om du inte sparar mer än 50 gram på att byta ut eller lämna kvar en grej, så hoppa över det.
  • Väg inte noggrannare än 10-tals gram så att du fokuserar på det som betyder något. Om tältpinnen väger 7 eller 14 gram är faktiskt rätt oväsentligt.
  • Specialintressen får väga. Har du med hund kan du kanske inte jämföra med såna som inte har hund.
  • När ryggsäcken väl är packad ska du glömma din våg och dina Excelark. :)

Enig i nästan allt här.
Jag är dock inte enig i exemplet med just tältpinnar.
Jag skulle lägga till en punkt, Väg ting i bulk!
Med exemplet tältpinnar på 7 eller 14 g så är det ju vanligt med ca 8-12 tältpinnar, och vissa tält har över 20 st.
Det blir sparat på tältet 56-84 g, och i extrema fall uppåt 150 g, alltså över 50 g oavsett.
Ett annat exempel är första förbandskitet, där väger nog få om något enskilt föremål över 50 g, men på korta turer får jag det ner i gott under 100 g, medan de flesta små färdigkit väger 300-500 g.
I dessa exempel sparar man runt 300 g utan att ha tagit bort något som väger över 50 g.

I tillägg, har du ting du redan äger som är likvärdiga, men viktdifferens mindre än 50 g, ta det lättaste. Dock enig att det är onödigt att köpa något nytt för att spara 10 g.
Lämna också allt onödigt hemma, oavsett vikt. :)
 
Det handlar nog rätt mycket också på vilken nivå man vill lägga sig.
För en hel del räcker det ju att bara välja en lättare sovsäck nästa gång de ska köpa en, eller uppgradera till ett lättare tält osv men ändå ta det ganska avslappnad med vikten och vill helst inte fundera för mycket på det och även helst lämna alla sina prylar original. Om nu packningen väger 9kg eller 8kg spelar ju för många inte så stor roll, bara det inte är 15kg för en tvådagars tur.
Medan andra ska trimma och ändra i alla saker och kan tänka sig att byta ut linorna och markpinnarna osv.
Själv avväger jag alltid, kan i vissa sammanhang trimma ned till det sista grammet och i andra ta jag hellre lite extra vikt i bekostnad för t.ex en lite bättre sömn.
Bytte t.ex alla linor i hela min utrustning mot dyneema och sparade över 200g där men de lätta 5g markpinnarna jag gjorde stannar oftast hemma och de 11g originalpinnar följer med istället då jag vet att de sitter lite bättre och jag slipper oroa mig när det blåser.
 
Det handlar nog rätt mycket också på vilken nivå man vill lägga sig.
Absolut, att avväga vikt, komfort, kostnad, kunskaper, den lilla lyxen och typ av tur spelar massa roll.
Man kan ha en härlig och minnesvärd tur, full av goda minnen och upplevelser, oavsett om packningen väger 5 eller 30 kg.

Det blir upp till var och en att hitta en god komfortzon, där säkerheten och komforten ligger på en god nivå och det känns ok både att bära och campa.
Så länge man trivs och är torr och varm på turen finns inget sätt att packa som är fel.
Är det så slitsamt att bära att det går ut över turglädjen bör packningen lättas, och går jakten på den lätta säcken ut över sömn och lägertrivsel och framförallt säkerhet, har man kanske lite FÖR lätt packning. :)
 
Tror ingen nämnt ytterligare ett tips att spara vikt, nämligen multipla användningar av utrustning.
T.ex utifrån TS lista lämna dunjackan hemma, och blir man lite frusen i lägret använda sovsäcken som ett extra isolerande lager. Eller lämna tallriken hemma och äta direkt ur grytan eller grytlocket.
Grytlocket kan också fungera som skärbräda.
Det finns en mängd olika sådana saker som kan spara in en god del utrustning.
Riktiga hardcore SuperExtremUltraMegaLättviktare sparar t.ex en tältpinne och använder skeden till en tältlina.
Också här får/kan man ju dra gränsen för vad man själv är komfortabel med. :)
 
Behöver du verkligen en vattenflaska?

Jag skulle vilja omformulera den frågan till "behöver du verkligen en nalgeneflaska? En sådan på en liter kostar över 150:- och väger strax under 150 gram. För 24:- får du två halvliters MER-flaskor på den lokala ICA-bultiken vilka tillsammans väger 54 gram (om du sprättar bort etiketterna och den onödiga "ringen" under skruvkorken)... ;-)

Om man inte tycker att 100 gram spelar någon roll bör man påminna sig om att det faktiskt motsvarar 10 cl whisky...
 
En vattenflaska behövs inte men det känns inte som det är där man hämtar hem mindre vikt. Det är lite som att skära av skaftet på tandborsten och sedan gå och lägga sig i sitt tält för 3 pers/4kg och sin sovsäck på 2 kg och tycka man gjort nått smart. Så jag ändrar mig, ja en vattenflaska behövs!!

Asså, en vattenflaska väger ju inte så mycket i sig (även om just en petflaska kanske är att föredra av allehanda skäl). Problemet är att flaskan tenderar att fyllas med just vatten, vilket är rätt tungt. Vandrar man i vanlig fjällterräng så ska det mycket till innan en vattenflaska behövs, men naturligtvis kan tycke och smak skilja sig åt.
 
Vandrar man i vanlig fjällterräng så ska det mycket till innan en vattenflaska behövs, men naturligtvis kan tycke och smak skilja sig åt.

Om man inte tältar precis vid en jokk kan det vara rätt praktiskt med en flaska på 0.5 liter för att slippa natt- eller morgonpromenader bara för att fylla köket eller att ha något att dricka under natten. Och 27 gram för en MER-flaska tycker jag inte är något att orda över.
 
Ett gott tips är som sagt att först och främst bry sig om de tunga grejerna (boende, sovande och bärande).

Själv har jag genom åren gått ner nästan tio kilo på bara "de tre", trots att jag samtidigt har fått tjockare liggunderlag och mer utrymme i tältet.

Fler tips:
  • Räkna totalvikt, inte ryggsäcksvikt. Med rejäla kläder kan det hända att du bär 5 kg på kroppen, och allt ska bäras av fötterna till slut.


5 kg - det tror jag bara inte förekommer. En rätt vanlig siffra är 3 - själv har jag 1,8kg eller nåt ditåt - där skorna står för hälften. Men jag kan verkligen inte hålla med om att kläderna på kroppen påverkar på samma sätt som säcken. Allt handlar om vilka motiv man har för att tukta packningen. I t ex mitt fall handlar det om säkerheten på utsatta passager samt diskbråck och andra skador i ländryggen och i någon mån knäna. Jag törs påstå att säcken genom sin placering påverkar sådant betydligt mer än t ex skorna. Ännu ett motiv är hanterligheten på t ex långa resor.

Man ska nog helt enkelt klä sig som man trivs. Jag trivs själv inte i så grova kläder som tycks vara standard, andra trivs bättre i sådant, t ex flanellskjorta och vandrarbyxor med benfickor och förstärkningar i rumpa och knän. Jag skulle knappast kunna gå i Alperna med väldigt tunna och böjliga sulor på skorna, andra klarar sådant (eller går de i lättare terräng). Nån jeppe här menade före ett tag sen att stavarnas vikt ska multipliceras med fem, enligt en tumregel för skor, hur han nu kom fram till den "insikten". Själv tror jag stavar spar energi uppför - de kan också vara väsentliga för säkerheten och för att skydda knäna. Så jag tror att man lugnt kan koncentrera sig på ryggsäcken.
 
5 kg på kroppen är inte så svårt att komma upp i om man har högskaftade kängor, M59 eller liknande byxor och rejäl trelagers skaljacka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
andy69 Vikt och måttomvandlare.. Utrustning allmänt 20
Avslutatmedlemskapx Angiven och verklig vikt Utrustning allmänt 3
flindra Swiss army knife - vikt? Utrustning allmänt 60
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.