Ventilation i tält

Det lilla svarta tyget längst upp ovanför dörren kanske ventilerar lite, men skulle hellre va utan den och det lilla onödiga "taket". De kunde gott tätat sömmarna istället. Antar att det är det på Niak som väl är utan tak?

Innrtältet är annars unnas svaghet iom tyngden och dåliga ventilation så jag använder sällan det på sommaren. Har ett enklare myggtält hängades där inne istället. sparar 300 g på det plus att jag får större absid.

Tyget är "ventilerande" och impregnerat, men den luckan öppnar man ju upp för att få bättre ventilation. Att det svarta tygbiten överhuvudtaget finns är väl mest för skydd mot drevsnö.
Sömmarna är såklart täta även utan det lilla taket. Det är ju enbart till för att det inte ska regna in genom ventilen.

Niak har ju ingen ventil så det behöver ju inget tak. Det ventilerar ju genom att duken är uppdragen.
 
Tack för svaren. Jag har också använt så mycket ventilation som möjligt vid tältning i kallt väder.
Det är lite därför jag funderar om de tält som ofta klassas som 3 säsongers och har mer myggnät osv, kanske inte är så dumma till vintertältning. Sålänge det inte blir för hård vind i kombination med snöfall såklart. Då yr det väl in under tältduken.
Tänker jag fel?
Du får in mängder av snö!
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Behövs mer ventilation mellan yttertält och innertält är det lätt att med gren eller kastrull lyfta ytterduken. Var inte fast i insydda ventiler.

go tur
 
ibland fäster jag en extra lina i linfästet utanför och drar den sen under kortsidan in till innerfästena för att lyfta upp duken lite. Inte så snyggt, men funkar.
 
Har HB Soulo och Staika. Upplever att det blir kondens i fr.a Soulon speciellt om det är vindstilla/ lä. Brukar då liksom flera nämt "palla" upp ytterduken med kastruller, paddlar eller vad naturen har till hands. Mitt bästa tält vad gäller kondens är ett Malmbergs Tarfala som jag haft i nästan 50 år. Ett ryggås-tält med innertält i bomull och ett yttertält som på kortsidorna slutade 10-15 cm ovan märken dvs mycket bra ventilation.
Här tältet kvar och det är helt funktionsdugligt fortfarande men det används inte så ofta längre mer än av nostalgi-skäl
 
Mest av fukten i ett tält kommer från marken under tältet, ett tätande undergolv av byggplast minskar avdunstningen rejält.

go tur
 
Jag har flera tält men det senaste är ett Hilleberg Enan. Det har fungerat som det ska sommartid. Mygg och regnskydd. Nu i september har jag haft tre nätter vindstilla och temp precis under nollan. Både ytter och innertältet har varit plaskvått både på ut och insidan. Det var till och med kondens på myggnätet!
Jag tror det hade blivit kondens på alla tält men det blir ett större problem i ett så litet tält. Det är svårt, nästan omöjligt att inte komma åt tältduken. Jag har börjat ifrågasätta om jag skall ha tält överhuvud taget i liknande situationer. Troligen bättre med en stor tarp. Vad tror ni andra?
 
Hilleberg Unna är väldigt bra. Kör med nät-innertält på sommaren och vanliga innertält resten av året. Många olika möjligheter till både ventilation och att få det vädersäkert mot storm,snö och regn.
Bra innerhöjd för att vara litet och man kan till nöds sova 2 i det, men då kan man inte fixa en absid på samma sätt som när man är själv i det.
Har även Nallo4GT och kondens med 4personer är nog svårt att undvika..

Enda nackdelen som jag ser det är priset om man ska ha både mesh och vanligt innertält.
 
Jag har flera tält men det senaste är ett Hilleberg Enan. Det har fungerat som det ska sommartid. Mygg och regnskydd. Nu i september har jag haft tre nätter vindstilla och temp precis under nollan. Både ytter och innertältet har varit plaskvått både på ut och insidan. Det var till och med kondens på myggnätet!
Jag tror det hade blivit kondens på alla tält men det blir ett större problem i ett så litet tält. Det är svårt, nästan omöjligt att inte komma åt tältduken. Jag har börjat ifrågasätta om jag skall ha tält överhuvud taget i liknande situationer. Troligen bättre med en stor tarp. Vad tror ni andra?
Jag har samma problem med mitt Enan. Väldigt mycket kondens i innertältet vid minusgrader. Har funderat på om det är tyget i myggnätsdörren som är för finmaskigt för att kunna släppa igenom kall fuktig luft. Har köpt en bit rörisolering på Biltema som jag tänker sätta som en horisontell skorsten från innertältet ut genom yttertältet. Ska prova om det funkar när det blir kallare ute.
 
Jag har samma problem med mitt Enan. Väldigt mycket kondens i innertältet vid minusgrader. Har funderat på om det är tyget i myggnätsdörren som är för finmaskigt för att kunna släppa igenom kall fuktig luft. Har köpt en bit rörisolering på Biltema som jag tänker sätta som en horisontell skorsten från innertältet ut genom yttertältet. Ska prova om det funkar när det blir kallare ute.
Som Fjällkjell så glasklart beskriver hänger det på att säkra termiskt och/eller tryckskillnadsdriven luftcirkulation, så det mest effektiva vore att fixa till någon sorts toppventil - vilket Enan saknar såvitt jag kan se. Har själv ett enbågstält med i princip samma arkitektur, men med en rejält tilltagen, regnskyddad toppventil i högpunkten - och det är dramatisk skillnad på att hålla den öppen resp. stängd.
Det man ska sträva efter är alltså största möjliga höjdskillnad på till- resp. frånluften.

Blåser det, så kan man i stället fixa in/ut-cirkulation med att genom tältets placering säkra största möjliga tryckskillnad mellan de ventilförsedda tältsidorna. Men till skillnad från den termiskt drivna cirkulationen ("skorstenseffekten") funkar det ju inte om vinden vänder eller mojnar, .

Ditt rör skulle alltså egentligen göra mest nytta om de kunde monteras vertikalt som en riktig skorsten, men då blir ju regnskyddet ett problem. Horisontellt kan det kanske ändå bidra litet, om det placeras högt uppe i "nocken" med utgång på frånvindssidan. Men då kan man lika gärna bara lämna blixtlåsen i inner- och yttertältet lite öppna längst upp (och vid behov fixa lite DIY myggnät- och regnkåpa). För att röret ska bidra mer än så, måste det ha "rätt" diameter, inloppsgeometri m m, men man kan ju ha tur. Kul om du återkopplar när du har testat lite.

Att tyget i myggnätsdörren är mycket finmaskigt stoppar ju inte diffusionen, så länge det är den lite kroppsvarma inneluften (med högre ånghalt) som ska ut. Ur den synvinkeln är det bra att sluta till absiden, så kondenspunkten förflyttas till yttertyget. Men för att förbättra till/frånluftscirkulationen är det bara en liten yta längst upp som ev. behöver öppnas/ersättas med glesare nät. Att byta hela dörrytan skulle snarast försämra skorstenseffekten (och så vill man ju minimera drag längst ner, där man har sin kropp).
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips