Ventilation i tält

Det lilla svarta tyget längst upp ovanför dörren kanske ventilerar lite, men skulle hellre va utan den och det lilla onödiga "taket". De kunde gott tätat sömmarna istället. Antar att det är det på Niak som väl är utan tak?

Innrtältet är annars unnas svaghet iom tyngden och dåliga ventilation så jag använder sällan det på sommaren. Har ett enklare myggtält hängades där inne istället. sparar 300 g på det plus att jag får större absid.

Tyget är "ventilerande" och impregnerat, men den luckan öppnar man ju upp för att få bättre ventilation. Att det svarta tygbiten överhuvudtaget finns är väl mest för skydd mot drevsnö.
Sömmarna är såklart täta även utan det lilla taket. Det är ju enbart till för att det inte ska regna in genom ventilen.

Niak har ju ingen ventil så det behöver ju inget tak. Det ventilerar ju genom att duken är uppdragen.
 
Tack för svaren. Jag har också använt så mycket ventilation som möjligt vid tältning i kallt väder.
Det är lite därför jag funderar om de tält som ofta klassas som 3 säsongers och har mer myggnät osv, kanske inte är så dumma till vintertältning. Sålänge det inte blir för hård vind i kombination med snöfall såklart. Då yr det väl in under tältduken.
Tänker jag fel?
Du får in mängder av snö!
 
Behövs mer ventilation mellan yttertält och innertält är det lätt att med gren eller kastrull lyfta ytterduken. Var inte fast i insydda ventiler.

go tur
 
ibland fäster jag en extra lina i linfästet utanför och drar den sen under kortsidan in till innerfästena för att lyfta upp duken lite. Inte så snyggt, men funkar.
 
Har HB Soulo och Staika. Upplever att det blir kondens i fr.a Soulon speciellt om det är vindstilla/ lä. Brukar då liksom flera nämt "palla" upp ytterduken med kastruller, paddlar eller vad naturen har till hands. Mitt bästa tält vad gäller kondens är ett Malmbergs Tarfala som jag haft i nästan 50 år. Ett ryggås-tält med innertält i bomull och ett yttertält som på kortsidorna slutade 10-15 cm ovan märken dvs mycket bra ventilation.
Här tältet kvar och det är helt funktionsdugligt fortfarande men det används inte så ofta längre mer än av nostalgi-skäl
 
Mest av fukten i ett tält kommer från marken under tältet, ett tätande undergolv av byggplast minskar avdunstningen rejält.

go tur
 
Jag har flera tält men det senaste är ett Hilleberg Enan. Det har fungerat som det ska sommartid. Mygg och regnskydd. Nu i september har jag haft tre nätter vindstilla och temp precis under nollan. Både ytter och innertältet har varit plaskvått både på ut och insidan. Det var till och med kondens på myggnätet!
Jag tror det hade blivit kondens på alla tält men det blir ett större problem i ett så litet tält. Det är svårt, nästan omöjligt att inte komma åt tältduken. Jag har börjat ifrågasätta om jag skall ha tält överhuvud taget i liknande situationer. Troligen bättre med en stor tarp. Vad tror ni andra?
 
Hilleberg Unna är väldigt bra. Kör med nät-innertält på sommaren och vanliga innertält resten av året. Många olika möjligheter till både ventilation och att få det vädersäkert mot storm,snö och regn.
Bra innerhöjd för att vara litet och man kan till nöds sova 2 i det, men då kan man inte fixa en absid på samma sätt som när man är själv i det.
Har även Nallo4GT och kondens med 4personer är nog svårt att undvika..

Enda nackdelen som jag ser det är priset om man ska ha både mesh och vanligt innertält.
 
Jag har flera tält men det senaste är ett Hilleberg Enan. Det har fungerat som det ska sommartid. Mygg och regnskydd. Nu i september har jag haft tre nätter vindstilla och temp precis under nollan. Både ytter och innertältet har varit plaskvått både på ut och insidan. Det var till och med kondens på myggnätet!
Jag tror det hade blivit kondens på alla tält men det blir ett större problem i ett så litet tält. Det är svårt, nästan omöjligt att inte komma åt tältduken. Jag har börjat ifrågasätta om jag skall ha tält överhuvud taget i liknande situationer. Troligen bättre med en stor tarp. Vad tror ni andra?
Jag har samma problem med mitt Enan. Väldigt mycket kondens i innertältet vid minusgrader. Har funderat på om det är tyget i myggnätsdörren som är för finmaskigt för att kunna släppa igenom kall fuktig luft. Har köpt en bit rörisolering på Biltema som jag tänker sätta som en horisontell skorsten från innertältet ut genom yttertältet. Ska prova om det funkar när det blir kallare ute.
 
Jag har samma problem med mitt Enan. Väldigt mycket kondens i innertältet vid minusgrader. Har funderat på om det är tyget i myggnätsdörren som är för finmaskigt för att kunna släppa igenom kall fuktig luft. Har köpt en bit rörisolering på Biltema som jag tänker sätta som en horisontell skorsten från innertältet ut genom yttertältet. Ska prova om det funkar när det blir kallare ute.
Som Fjällkjell så glasklart beskriver hänger det på att säkra termiskt och/eller tryckskillnadsdriven luftcirkulation, så det mest effektiva vore att fixa till någon sorts toppventil - vilket Enan saknar såvitt jag kan se. Har själv ett enbågstält med i princip samma arkitektur, men med en rejält tilltagen, regnskyddad toppventil i högpunkten - och det är dramatisk skillnad på att hålla den öppen resp. stängd.
Det man ska sträva efter är alltså största möjliga höjdskillnad på till- resp. frånluften.

Blåser det, så kan man i stället fixa in/ut-cirkulation med att genom tältets placering säkra största möjliga tryckskillnad mellan de ventilförsedda tältsidorna. Men till skillnad från den termiskt drivna cirkulationen ("skorstenseffekten") funkar det ju inte om vinden vänder eller mojnar, .

Ditt rör skulle alltså egentligen göra mest nytta om de kunde monteras vertikalt som en riktig skorsten, men då blir ju regnskyddet ett problem. Horisontellt kan det kanske ändå bidra litet, om det placeras högt uppe i "nocken" med utgång på frånvindssidan. Men då kan man lika gärna bara lämna blixtlåsen i inner- och yttertältet lite öppna längst upp (och vid behov fixa lite DIY myggnät- och regnkåpa). För att röret ska bidra mer än så, måste det ha "rätt" diameter, inloppsgeometri m m, men man kan ju ha tur. Kul om du återkopplar när du har testat lite.

Att tyget i myggnätsdörren är mycket finmaskigt stoppar ju inte diffusionen, så länge det är den lite kroppsvarma inneluften (med högre ånghalt) som ska ut. Ur den synvinkeln är det bra att sluta till absiden, så kondenspunkten förflyttas till yttertyget. Men för att förbättra till/frånluftscirkulationen är det bara en liten yta längst upp som ev. behöver öppnas/ersättas med glesare nät. Att byta hela dörrytan skulle snarast försämra skorstenseffekten (och så vill man ju minimera drag längst ner, där man har sin kropp).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält? Bo och sova 26
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
dmchris Nordisk Telemark ventilation Bo och sova 3
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
skogsbaronen Stängningsbara vindstrutar/ventilation Bo och sova 5
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
myggan i tältet Staika (avkrokning, ventilation, högsommarklimat) Bo och sova 2
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
jamo Sämre ventilation på högre höjd Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.