Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen?

Jag hade Unna och kompletterade med Staika för vinter. Staika är vår absoluta favorit för två men alltför tungt då man solohajkar. Vi ha även varit två i Unna men saknade då Staikans dubbla ingångar och absider. Ersatte Unna med MSR Hubba som är ett toppentält på lågland men saknade Hillerbergs kvalitet och byggteknik...

Med Rogen hittade vi "hem". Har lite av Staikans stil, relativt lätt och känns hyfsat robust för vårt ändamål. Tältar på fjäll under de snällare månaderna men skulle undvika sen höst med Rogen. På lågland funkar det fulla 3 säsonger.

Således supernöjd med Rogen! Hade tankar på Niak men som många nu sagt så är Rogen förmer de gånger man är två och tillräckligt lätt då man är solo.. Kompletterat med mesh som är väldigt uppskattat de vamaste dagarna.
Avundas nästan langben, det är kul att köpa tält! Synd att man är så nöjd med Rogen+Staika:) Båda skulle kunna ersättas av tex Nallo men vi uppskattar som sagt självstagande och egna absider.
 
Tusen tack för alla svar, många värdefulla råd!

Har nu bestämt mig för att det nog får bli ett Rogen. Som flera varit inne på blir det för bökigt med bara en absid om man ska sova två i mer än bara någon enstaka natt. Niak verkar vara ett toppentält, men för mycket kompromiss för de gånger jag ger mig ut själv i dagsläget. Jag kommer sannolikt att sova fler nätter med sällskap än utan, och som rispalt säger är det ju tillräckligt lätt för en person. Om man inte ska långvandra, möjligtvis. Om mina drömmar om en längre ensamvandring blir av så får jag göra avvägningen då om Rogen är för tung och i så fall köpa ett till, lättare solotält helt enkelt, typ Enan eller liknande (får ta ställning när jag får tummen ur). Som flera tipsat om är det nog bäst att köpa för det jag "vet" att jag kommer att använda tältet för i närtid.

Som joanna var inne på är det just det för norden vanliga tvålagers-tältet jag är intresserad av, och självstagande eftersom jag också vill kunna använda det på skärgårdsklippor vid kajakpaddling, vilket går med tunneltält men är krångligare och mindre stabilt enligt min erfarenhet. Har spanat in de andra tält-tipsen men jag lutar ändå åt Hilleberg just för att jag har mycket goda erfarenheter av dem (Kaitum i ogästvänligt sommarfjällväder och Nammatj i -20°c, dock på låglandet) och vet vilken otrolig kvalitet de har. Visst, det finns lättare tält, men 2,1 kg för ett riktigt stabilt tvåmannatält är helt klart okej tycker jag, och att gå ner i pris och därmed tumma på kvaliteten tycker jag är fel väg att gå. Dels är säkerheten det viktigaste, dels kan det löna sig i längden att betala lite mer (tältet håller längre).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.