Ventilation i tält

Senaste åren har HMG haft 20% på allt någon gång på hösten. Men ja, dyrt ändå så klart. Skaffa den tjocka 820-stången om du slår till. Jag orkade inte hålla på och krångla med stavarna. Bor du i Stockholm, vilket jag gissar du inte gör baserat på namnet, kan du få kolla på mitt (jag har 4:an också).

Här en bild där du ser hur det ser ut med innertältet för två. Utöver sovsäckarna har vi en HMG 4400 och en 2400-rygga inne i tältet. De får plats mellan inner och ytter också om blöta. Det funkar för två med packning inne men blir trångt. Ensam är det ett palats. Är man oftast två och ”bara” kan köpa ett rekommenderar jag fyran.


Visa bilaga 33550
Bor inte i Stockholm men tack ändå :)
Ser väldigt rymligt ut. Mitt Enan (Kerlon 600) väger inkl extra linor, linspännare, tältspik och footprint ca1450 gram. Så ett Ultamid 2 skulle bara väga lite mer.
Jag gillar att Enan tar väldigt lite plats, så att man kan sätta upp det på lite roliga ställen där ett större inte skulle få rum. Men det är ju lite knepigt att tältet ”ska” sättas upp i ett skyddat läge (för det bullrar när det blåser) och samtidigt borde det stå på ett blåsigare ställe för att det inte ska bli så mycket kondens.
Ska hålla koll på när det blir rabatt på HMG.
 
På vilket sätt är det krångligt med stavarna? Att skaffa sig den 820-stången ökar ju ytterligare vikten när man ändå har stavar med sig.

Två stavar ska sättas ihop till en stång och det ska bli rätt höjd och sedan kan du inte justera höjden vilket du kan göra med RL-stängerna. Med Ultamid 4, där stången ska vara 190 cm, blir det dessutom rätt klent eftersom det blir så kort överlapp. Det funkar så klart med stavar men jag tycker oftast att det är värt att bära på 250 g för bekvämligheten med en justerbar stång som det bara är att veckla ut.

Tillägg: Ultamid som solotält är ju inte superlätt hur man än gör. Jag gillar det för att det är stort och bekvämt. Om / när vikten är prio ett på en solotur skulle jag skaffa något mindre som Solomid XL eller Notch Li, där behöver man ju inte sammanfoga två stavar heller.
 
Senast ändrad:
Kan bara hålla med seobserver att Malmbergs Tarfala tält är det bästa jag haft vad gäller lite besvär med kondens. Vet om någon liknande modell tillverkas idag. Jag köpte mitt 1972 och det tjänstgjorde fint i många år.
Viktigt också för alla tält är var man sätter upp tältet. Vilket underlag, vind å vindriktning samt temperatur mm
 
Bonfus solo eller duo är ett enkelväggstält. Solon som jag har väger ungefär inkl. allt 550 g. Pegsen köpte jag från Sea to Summit 8 stk (de med en ombonad loop på för att lättare kunna dra ut). Sedan finns det 4 fästpunkter till för extra förankring vid storm. Jag upplever inte att kondensen är ett större problem. Är det vindstill blir det dagg på duken men inget som droppar ner direkt. Jag använder en duk på morgonen för att ta bort dagget på duken. Och det är lätt att komma åt. Dock är tältet något dragigt. Det var inga problem vid mina senaste vandringar, temperaturen kröp aldrig ner till nollan. Jag har köpt till ett underlag från HMG som är enkelt att pinna fast innan jag sätter upp tältet, dyrt som fan men värt sina pengar (går säkert att fixa med en enkel presenning också). Tältet är litet, 75 bredd, så jag har ryggan, skorna, mm utanför. Jag är 170 cm och längre bör man inte vara för att det ska kännas att man inte stötar på duken när man ligger ner. Sitthöjden är inga problem. Om jag inte skulle ha varit så viktfixerat hade jag valt duon som väger 100 g mer för att få mer space. Men jag har ju Stratospire Li från Tarptent också.
Det som är mindre bra med tältet är att ytterduken inte har ett blixtlås. Det stängs med "magic tape" på toppen och botten. I mitten är det knapp/loop. Glipan gör att vid storm och regn (som det var den 8. Augusti) kommer in lite regnstänk. Det var inget större problem för jag hade regnskydd på ryggsäcken, men ändå.
På grund av att tältet är något dragigt har jag kompenserat med ett varmare liggunderlag R 5 värdet, vad i sin tur ökade vikten igen. Det liggunderlaget användes vid min senaste tur i Lappland men med facit i hand var det aldrig så kallt. Vet ej om jag skulle använda tältet vid vandring i September i Lappland. Tältet var främst köpt för vandring av PCT.
 

Bilagor

  • IMG_7967_1.jpg
    IMG_7967_1.jpg
    2.5 MB · Visningar: 127
Jag har nu Tarptent Rainbow, som jag gillar skarpt. Enkeltält med väldigt bra ventilation, men då blir det enligt tidigare lite kyligt och dragigt i tältet om det blåser mkt, och om man campar i en utsatt position.

Det blir såklart en del kondens här oxå vid vissa förhållanden, men mkt mindre än i sämre ventilerade tält. Stora fördelen med enkeltält imho är att det är väldigt lätt att torka av kondensen. När man vaknar på morgonen efter en kall natt är det en del kondens på insidan, då är det bara att torka av med tex en wettextrasa, snabbt och enkelt, problem solved.

Hilleberg odyl är ju suveräna för svåra förhållanden, men dåligt ventilerade jmfrt med tex tarptent, och det blir mkt mer kondens. Och då kan man inte torka av det utan att ta bort innertältet, extra jobb & tid. Packa ihop blött istället eller ?

cq5.jpg
 
Bonfus solo eller duo är ett enkelväggstält. Solon som jag har väger ungefär inkl. allt 550 g.
[...]
Tältet är litet, 75 bredd, så jag har ryggan, skorna, mm utanför. Jag är 170 cm och längre bör man inte vara för att det ska kännas att man inte stötar på duken när man ligger ner. Sitthöjden är inga problem.
[...]
Jag är 187 cm och hade inga större problem att få plats de två nätter jag testade Bonfus Solus tältet. Sov på uppblåsbart liggunderlag.
/OJ
 
Jag har både ett Unna och ett Nallo 3 GT. På Unna har jag alltid övre delen av dörren öppen. På "myggsäsongen" med myggnätet stängt - annars kan det vara mer eller mindre helt öppet. Gör inte så mkt på värmen men gott för ventilationen. Jag brukar också öppna upp den sidan som vinden kommer ifrån genom att spänna ut yttertältet - ibland med hjälp av en dm-lång Y-pinne så att luften kommer in. I snöväder får det bli kondens! På Nallotältet, som jag aldrig använt med mer än två personer i tältet, öppnar jag upp i fotändan och får så drag att jag inte heller där besväras av särskilt mycket kondens. Kanske för att jag även där har båda ventilerna fullt öppna. Har ytterst sällan något annat än bara myggnätet i dörren. Tältar inte heller så ofta när det är riktigt kallt, men tälta i snö är kul.
 
Jag är 187 cm och hade inga större problem att få plats de två nätter jag testade Bonfus Solus tältet. Sov på uppblåsbart liggunderlag.
/OJ

Visst man får plats, dock vill man ha lite space mellan ansiktet och tältduken, också mindre risk för att sovsäcken "tatcha" tältduken. Jag använder ett vikbart underlag från Relags och över ett uppblåsbart, totalt höjd ca. 8-9 cm.
 
Det var samma med Zpacks Duplex tyckte jag. Jag (180 cm) fick plats men inte tillräckligt med utrymme för att inte blöta ner sovsäcken när det var fuktigt.
 
När jag köpte mitt Akto så funderade jag mycket på Unna. Men jag saknade absiden. Jag har nog dock tänkt om där, så Unna är nog det ledande alternativet som ersättare till mitt Akto. Den ganska mycket större inne volymen är tilltalande.
Hur ser ni på Niak som alternativ mellan dessa. Går i samma tankar som er att skaffa ett vettigt solotält, som komplement till mitt 2 pers Allak.
 
Hur ser ni på Niak som alternativ mellan dessa. Går i samma tankar som er att skaffa ett vettigt solotält, som komplement till mitt 2 pers Allak.
Eftersom tråden handlar om ventilation så tittar jag särskilt på den aspekten - och blir återigen förvånad över bristen på högt belägna frånluftsventiler. Skulle vara intressant att höra hur Hilleberg tänker kring detta. De är ju ändå väldigt erfarna tältbyggare men verkar genomgående skippa toppventiler i det här tältsegmentet - jfr Unna, Akto m fl - vilket skiljer dem från motsvarande modeller från t ex Helsport.

Jag har fått på nosen för alltför teoretiska resonemang här i tråden, så kanske bäst att påpeka att mitt tjat om hur viktigt det är med största möjliga höjdskillnad på till- och frånluftsöppningar inte bara bygger på förståelse för grundläggande fysiklagar, utan också bekräftas av lång praktisk erfarenhet. Det blir som sagt dramatisk skillnad på om jag stänger resp. öppnar toppventilen på min Ringstind SL.

Sammanfattningsvis skulle jag personligen aldrig köpa ett tält utan (regn- och myggskyddade) toppventiler.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält? Bo och sova 26
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
dmchris Nordisk Telemark ventilation Bo och sova 3
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
skogsbaronen Stängningsbara vindstrutar/ventilation Bo och sova 5
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
myggan i tältet Staika (avkrokning, ventilation, högsommarklimat) Bo och sova 2
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
jamo Sämre ventilation på högre höjd Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.