Hjälp med val av Hillebergstält

Hur upplever du Kaitum?

Nu var frågan inte ställd direkt till mig, men jag kan som Kaitum 2 ägare komplettera.
Jag hade inte planerat köpa ett Kaitum 2, men då jag "snubblade" över ett på rea till ett pris jag inte kunde tacka nej till blev jag ägare till även ett sådant i min tältsamling. För längre vandringar på 2 personer i fjällen har vi tidigare använt mitt Nammatj 2GT. Jag var lite tveksam att ta med Kaitum 2 som ersättare för Nammatj 2GT på en längre sommartur i fjällen, tänkte att jag skulle sakna GT-absiden och dess flexibilitet. Men efter att prövat uppskattar jag mycket Kaitum 2 pga dess betydligt rymligare innertält, lägre vikt och dubbla ingångar som gör att man i varmt väder effektivare kan vädra tältet. Vi brukar förvara våra ryggsäckar (80+65 liter) i ena absiden och ha utgång, kängor och matlagning i den andra.
Visst får man vara betydligt försiktigare vid matlagning i tältet i Kaitum 2 pga den sluttande och mindre absiden, och skulle jag planera en vandring där det finns större risk för att bli inregnade längre tid har jag alltid Nammatj 2GT att välja.
Vintertältning i snö har jag ingen större erfarenhet av, men jag hade defintivt värdesatt GT-absiden då för att effektivare kunna laga mat, smälta snö och förvara prylar flexiblare under tak.

Mitt nystartade friluftsföretag (www.hikehire.se) hyr ut bland annat Unna och Allak om du vill testa innan du köper, bor du i närheten av Stockholm kan vi bestämma ett tillfälle och resa tälten så du får se och känna på dom båda två.

Om du bestämmer dig för ett enmanna så är Både Soulo och Unna bra självstagande alternativ, att ensam resa Soulo med dess kroksystem är lättare i svåra förhållanden än Unna med dess slutna kanaler. Du skrev att Unna gick bort men det kan passa dig bättre om du ibland men sällan behöver utrymme för att sova 2 personer då den är tillräckligt stor invändigt, den saknar absid men innertältet kan vikas undan och ge absidyta för te.x matlagning i dåligt väder genom att haka loss en sida från yttertältet.

Om du istället väljer tvåmanna så är Allak ett utmärkt självstagande tält med dess kroksystem, dubbla ingångar och absider dock 1kg tyngre än Soulo och Unna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Ursäkta om jag svär i Kyrkan... Hilleberg är suveräna tält i mkt svåra förhållanden i fjällen. Men också alltför dyrt. Det finns numera många bra och billigare och lättare alternativ som funkar i nästan alla vanliga situationer.

Har numera ett Unna (rymligare än Suolo) och ett Nallo 4GT .
Bägge anser jag vara optimala för 1-2 pers och 4 pers året runt. Unna gör man stor "matlagning absid" genom att klicka ned ena hörnet av innertält. Nallo är ett slott som pallar vinterstorm :) ändå bara 2050g för Unna och 3.6kg för Nallo

Ursäkta om jag svär i Kyrkan... Hilleberg är suveräna tält i mkt svåra förhållanden i fjällen. Men också alltför dyrt. Det finns numera många bra och billigare och lättare alternativ som funkar i nästan alla vanliga situationer.

TS vill ha råd om vilket Hillebergtält sompassar hans behov. Men, det är nog bättre att köpa en morakniv, den kan man ju spänta ved med. Det går ju inte med Hillebergtält. Det är hur relevant din kommentar om andra tält är.

TS vill ha råd om vilket Hillebergtält sompassar hans behov. Men, det är nog bättre att köpa en morakniv, den kan man ju spänta ved med. Det går ju inte med Hillebergtält.
Det är hur relevant din kommentar om andra tält är.

Alla råd är välkomna! Men jag har bestämt mig för Hilleberg. Dels tältar jag året om, dels har HBs tält mycket lång livslängd och HB har extremt god kundservice. Dessutom är varje liten detalj på deras tält genomtänkta. Jag har ägt ett antal billigare tält genom åren som jag inte varit nöjd med.

Hallå! Jag har kört på Kaitum 3 året runt nu i snart 10 år. Supernöjd med det måste jag säga. Det har varit med ett par veckor om året på sommar och vinterfjäll (inkl ett par nätter med vindstyrka >25m/s) samt ett par veckor i skärgården (har fått anpassa tältplats lite grand efter tältet men man hittar ju nästan alltid i värsta fall stenar att stapla kring linorna...) totalt. Sammanfattningsvis älskar jag det och alla dess funktioner!

Ventilationsmöjligheterna är mycket bra inom att man kan rulla upp båda absiderna helt så att det blir mycket bra luftgenomströmning om det skulle behövas. Är man som mig 191 cm så ligger ofta sovsäck en emot den sluttande delen av innertältet på exv nalloliknande modeller och den har emellanåt blivit fuktig då.

Tanken med att ta ett 3 personers tält var att det skulle vara ganska rymligt och bekvämt på vintern för 2 och fungera bra på sommarn för 3. Tack vare stort innertält fungerar det ju att vara 3 i tältet även vintertid utan problem tycker jag. Som tidigare inlägg nämnt är det välkommet med dubbla absider (som fungerar utmärkt för matlagning, men jag är mycket försiktig/nojjig med bensin köket när man förvärmer det med flamman....) Nyss hemkommen från regnigt Sarek med flickvännen och då fick vi god nytta för att koppla av delar av innertältet vid matlagning och vips så har man en GT-absid.

Har nu på senare år börjat ifrågasätta vikten (3.2 kg) pga nyvunnet intresse för lättviktsprylar - men som ett allroundtält är det ett mycket bra alternativ i min mening. Har inte testat 2 pers modellen men det skiljer säkert ej mycket....

Hör av dig vilket det blir! Lycka till!

Jag har funderat en del på Nallo 2 - eftersom det är mycket tält i förhållande till vikten. Dock har jag tänkt på den nackdel du nämner - att sovsäcken ligger emot innertältet.

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk

HasseQ

Temp. avstängd
Bestämm först om du vill ha ett självstagande kupoltält eller inte. För klippor i skärgården tex. Därefter hur stort du behöver, jag tycker det är skönt med lite extra space, 2 personers tält även om man är själv.

Jag har haft två Nallo2, och ett Akto. Mitt första Nallo2 blev utslitet, så jag köpte ett till, sen ett Akto för att testa något mindre och lättare. Funkade bra i fjällen, men lite dålig ventilation, och tycker att Akto är lite för litet och trångt. Men Nallo2 är ett suveränt tält.

Provade även dessa tält på campingturer i Europa, då funkade dom sämre, dålig ventilation, det blir för varmt och mkt kondens. Därför har jag gått över till tex tarptents, lättare och enklare och bättre, dom funkar mkt bättre för min typ av camping, klarar vind och regn men kanske inte storm i vinterfjällen ---

Viker bort

erito;830012 Unna gör man stor "matlagning absid" genom att klicka ned ena hörnet av innertält.[/QUOTE sa:
Hur mycket viker du bort av innertältet i unna vid matlagning?
Viker man bort ett hörn är det inte någon större takhöjd över köket.

Sedan på vintern gör du någon grop för fötter i unna när det är djupare snö?

Vilket håll har du huvudet?

Är unna ägare men har bara tältat med matlagning utomhus ännu och vintertid bara med liten snömängd. Men unna är för mig ett bra tält som rymligt enmanstält på klippor och på snö är det smidigt.

Jag har nu inhandlat tältet. Unnade mig ett Unna. Tindeberg sålde ett för 7.200 kr, men om man anmälde sig till deras nyhetsbrev fick man 20% rabatt på ett köp. När 20% beräknas på 7.200 kr. blir det mycket pengar - så jag slog till. Jag tror att jag får tältet nästa vecka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips