Ventilation i tält

Hej.
Tänkte eventuellt sälja mitt Hilleberg Akto och köpa ett aningens större tält.
Funderade på det här med ventilation och kondens. Jag kikade på ett Hilleberg Nallo 2 men hörde i nån rencension att det kan bli mycket kondens i den modellen.
Vad säger ni om kondens i Tunneltält vs kupoltält? Är det viktigt med ventil i taket som t.ex Hilleberg Soulo, eller är det viktigare med luftflöde från under ytterduken? Som tex Hillebergs yellow label serie som har mer luftspalt mellan marken och ytterduken.
Ska man ha full ventilation när det är minusgrader ute? Då borde väl de tält som har hela myggnättsdörrar på innetältet vara bra vid vintertältning?
Många frågor, men ge mig era 5 cents.

Mvh Björn
 
Jag har själv ett tunnel och ett kupol från Hilleberg (Nammatj och Allak), men kan ärligt talat inte säga om jag märker nån skillnad med kondensen. Men varje tält är unikt, så jag kan inte uttala mig generellt. Jag har även ett Tarptent Notch som är väldigt luftigt med (reglerbar) luftspalt nertill samt nät i övre delen av innertältet. Det är nog det bästa av dessa tält ur kondenssynpunkt.

Det är en balansgång mellan kondens och ventilation (kallare). Man får kompensera genom att ha en sovsäck med större marginal, vilket förstås är att rekommendera hur som helst, speciellt på fjällvandring. Själv upplever jag fukt och kondens som ett större problem än ökat drag. En fuktig sovsäck är kallare än en torr.
 
Jag har använt många Hilleberg och flera amerikanska lättviktstält / tarptält (Duplex, Ultamid och Trailstar). Baserat på det tror jag att konstruktioner som är öppna nertill är mer effektiva. Det är bra att det blåser rakt igenom om man vill minimera fukt. Man kan inte få både varmt och torrt i ett tält, du får välja en, och jag kompenserar hellre med varmare sovsäck och kläder enligt ovan.
 
Tack för svaren. Jag har också använt så mycket ventilation som möjligt vid tältning i kallt väder.
Det är lite därför jag funderar om de tält som ofta klassas som 3 säsongers och har mer myggnät osv, kanske inte är så dumma till vintertältning. Sålänge det inte blir för hård vind i kombination med snöfall såklart. Då yr det väl in under tältduken.
Tänker jag fel?
 
Har Anjan med ventilationen nedtill. Det är bra ventilation men om det snöar 10cm så täpps den igen, så som vintertält är det nog inge vidare.
 
Ok det förstår jag. Då är det bra med ventilation upptill som Nallo har. Nöjd med ditt anjan annars?
 
Jag är ganska övertygad om att en toppventil ventilerar bra, men ett tält som har hög duk (som inte går ända ner dvs) är nog svårslaget.
Undantaget ska väl vara i helt vindstilla förhållanden. Då är nog högt placerade ventiler bra.
Om gräs, ris eller snö blockerar luftspalten under duken blir det naturligtvis sämre.

Jag har hittills inte upplevt besvärande kondens i mitt soulo med toppventil.
Hilleberg unna har en bra lösning. Duken är tillräckligt tilltagen för att man ska kunna spänna upp den på en långsidan, ungefär som man gör på nallos kortsida. Dessutom har unna en toppventil.

Det är också aningen rymligare än akto.
Visserligen i stort sett samma vikt som nallo 2, men det har andra fördelar. Kräver inte så stor yta, och är självstagande.
 
När jag köpte mitt Akto så funderade jag mycket på Unna. Men jag saknade absiden. Jag har nog dock tänkt om där, så Unna är nog det ledande alternativet som ersättare till mitt Akto. Den ganska mycket större inne volymen är tilltalande.
 
unna har dörr som går att öppna uppifrån, men det har ingen speciell toppventil. saknar att man inte kan dra upp kortsidorna som på långsidan
 
Upptill och nedtill
Det behövs ventilation både upptill och nedtill. Upptill - det kallas "frånluft"- för att den varma luften från utandning och kroppsvärmen stiger uppåt och måste ha någonstans att ta vägen. Nedtill -"tilluft"- för att den varma luften skall ersättas med kalluft. I stället för upptill och nedtill ser man ofta en ventil i vardera änden av tältet vilket fungerar skapligt om det blåser litet. Det riktigt viktiga är att det finns en ingång och en utgång för luften.
 
När jag köpte mitt Akto så funderade jag mycket på Unna. Men jag saknade absiden. Jag har nog dock tänkt om där, så Unna är nog det ledande alternativet som ersättare till mitt Akto. Den ganska mycket större inne volymen är tilltalande.

Jag valde bort Unna av samma skäl, men såhär i efterhand har jag insett att det hade gått bra ändå. De gånger man verkligen måste ha en absid knäpper man ju bara lös innertältet.
Jag är dock väldigt nöjd med Soulo. Jag upplever det som betydligt rymligare än Akto. Innertältsmåttet är något större i ena änden, men fr.a. är det takvinkeln som gör skillnad. Unna är ju ännu längre, men har brantare lutning som stjäl litet.
Innertältet på Soulo är, åtminstone på mitt exemplar, överdimensionerat, och spänner man ut det mot absiden så blir även innertältet väldigt rymligt.
Nackdelen är ju vikten, men Unna är nästan lika tungt det.


unna har dörr som går att öppna uppifrån, men det har ingen speciell toppventil. saknar att man inte kan dra upp kortsidorna som på långsidan

Nja. Ventilen är ju integrerad i dörren och dörren går ju ändå upp till bågkrysset så nog tycker jag att man kalla det för toppventil, även om det kanske inte är helt korrekt =) Toppluvan täcker ju dessutom hela toppen och leder effektivt förbi vinden förbi ventilen.

Upptill och nedtill
Det behövs ventilation både upptill och nedtill. Upptill - det kallas "frånluft"- för att den varma luften från utandning och kroppsvärmen stiger uppåt och måste ha någonstans att ta vägen. Nedtill -"tilluft"- för att den varma luften skall ersättas med kalluft. I stället för upptill och nedtill ser man ofta en ventil i vardera änden av tältet vilket fungerar skapligt om det blåser litet. Det riktigt viktiga är att det finns en ingång och en utgång för luften.

Helt rätt, men har man nog mycket ventilation under duken så lär fukten diffundera ut ändå, även om det såklart är effektivare med inluft nere och utluft uppe.
Klassiska tricket för förbättrad ventilation är ju att lägga något under duken på vindsidan, så att man får en låg inluft. Det funkar också bra att placera vindsidans duk precis ovanför en lämplig grop i marken.
 
Nja. Ventilen är ju integrerad i dörren och dörren går ju ändå upp till bågkrysset så nog tycker jag att man kalla det för toppventil, även om det kanske inte är helt korrekt =) Toppluvan täcker ju dessutom hela toppen och leder effektivt förbi vinden förbi ventilen.
Det lilla svarta tyget längst upp ovanför dörren kanske ventilerar lite, men skulle hellre va utan den och det lilla onödiga "taket". De kunde gott tätat sömmarna istället. Antar att det är det på Niak som väl är utan tak?

Innrtältet är annars unnas svaghet iom tyngden och dåliga ventilation så jag använder sällan det på sommaren. Har ett enklare myggtält hängades där inne istället. sparar 300 g på det plus att jag får större absid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält? Bo och sova 26
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
dmchris Nordisk Telemark ventilation Bo och sova 3
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
skogsbaronen Stängningsbara vindstrutar/ventilation Bo och sova 5
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
myggan i tältet Staika (avkrokning, ventilation, högsommarklimat) Bo och sova 2
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
jamo Sämre ventilation på högre höjd Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.