Vem räddar min kniv?

Hej alla.

Jag vill börja med att be alla om överseende med att jag helt enkelt inte har pallat att söka igenom alla knivtrådar efter ett svar på min fråga, det känns som det fanns för mycket att rota i helt enkelt, sorry.

Så här är det:
Jag har via ett dödsbo fått ta över en kniv, en Cold Steel Trailmaster. Jag tycker mig tyvärr kunna ana att min kniv blivit misshandlad genom slarvig/felaktig slipning.

Jag har skummat igenom en del om knivar här på Utsidan och har trots mitt knivointresse/okunskap förstått att detta kanske inte är en kniv man hittar i det vanliga lågprisvaruhuset.

Någon som har bra tips på vart jag ska vända mig för att eventuellt kunna få kniven fixad?

Om den skall kunna restaureras eller inte beror ju på hur misshandlad den är. Men en knivsmed kan göra det, men så kan även du med tålamod och slipduk. En eller flera bilder kan berätta om det är värt det eller inte.
Kniven är relativt vanligt förekommande och falska kopior finns även i omlopp. Nypriset indikerar att kniven framställs i SOA.

Ett alternativ är att skicka den till Fällkniven i Boden så ser dom till att den blir rätt slipad, kostar runt 200kr.

Fredrik

Svårt att få en vettig bild men denna illustrerar min känsla av att man har "flängt omkring" på bladet med något bryne/annan slipmetod.
Jag är ju som jag nämnde i mitt första inlägg inte alls insatt i vinklar och annat som är viktigt vid slipning av knivar men om inte annat ser kniven ganska tråkig ut...

Bilagor

• WP_000155.jpg
    WP_000155.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,652
Kniven är helt uppenbart slarvigt maskinslipad. För att rätta till det här så krävs restaurering i flera steg.

1. Ta bort alla slipspår med exempelvis vattenkyld bandslip. Det går att fixa för hand med sandpapper men det är en slavgöra. Metoden går ut på att gå från grovt till fint. I det här fallet hade jag börjat på 120 och slutat på 2000 strävhet.

2. Nu är det dags för polering. Det gör man också bäst på en maskin. Återigen det går att fixa för hand men ett så stort blad som på CS Trailmaster tar försvarligt lång tid att gnugga.

3. När glansen är där så är nästa steg att rekonstruera själva eggen. Det gör man lämpligast med hjälp av ett system som håller reda på vinklarna. Det vill säga såvida man inte är riktigt dukti på att slipa på frihand. Det finns tiotals för att inte säga hundratals system som kan hjälpa till med det här. En del avverkar fortare, andra saktare. Hur som helst så är det en slitgöra om man inte har maskiner till hjälp.

Observera att en högvarvig maskin har en förmåga att sabba härdningen pga den värme som utvecklas. Det gäller således att ha en perfekt kylning under hela proceduren. Jag har en Mado Superschliff som är vattenkyld. Något liknande bör du använda om du funderar på både grovslipning och eggrestaurering.

4. Det här steget går ut på att restaurera spetsen. Det är bland de svåraste momenten om man är petig. Metoden är att slipa/bryna och polera för hand. Ingen maskin klarar det här bättre är den manuella metoden.

5. Slutligen bör du slutpolera hela bladet med ännu finare strävhet för att få en jämn och obruten yta.

Tänk på att maskera de delar av bladet, samt parerskyddet som du inte behandlar så det inte uppstår onödiga slipspår på dessa detaljer.
▬▬▬
Med tanke på allt detta arbete så är det kanske en bra idé att få kniven restaurerad av en kompetent knivmakare eller firma. Det finns "gubbar" på den här sektionen som utför dessa arbeten, liksom en del företag, kända i knivkretsar ;). Jag kan av självklara orsaker inte ge dig råd i den här öppna tråden. Om du vill så kan jag skicka PM.

~Paul~

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Finns det en risk att den som sabbat kniven också redan sabbat härdningen? Den ser ju ut som någon gått på den med vinkelslip och smärgelskiva...

Av fotot framgår att härdning blivit påverkad av felaktig maskinslipning. Kniven behöver därför härdas om. Att slipa upp den är inget större bekymmer, men att återställa finishen blir svårare då material saknas.
Du bör nog be om ett överslag från en knivsmed innan du bestämmer dig.
go tur

Av fotot framgår att härdning blivit påverkad av felaktig maskinslipning. Kniven behöver därför härdas om. Att slipa upp den är inget större bekymmer, men att återställa finishen blir svårare då material saknas.
Du bör nog be om ett överslag från en knivsmed innan du bestämmer dig.
go tur

Hur kan du vara så säker på att härdningen har påverkats? Jag håller med om att det finns en risk att den har det men med tanke på att bilden med största sannolikhet är tagen med en mobiltelefon med "led-blixt" så ser jag inte hur man så säkert kan säga att härdningen är körd på kniven.

gro

Avstängd
Nej, man ser inte att härdningen är påverkad i detta fall. Var bor trådskaparen? Jag hade testat hårdheten hos lämplig verkstad.

Nu när ni säger det så ser jag också att knivspetsen ser helt blånerad ut på bilden, så är det alltså INTE.
Hårdheten skulle jag nog kunna få testad på den mekaniska verkstad som ligger intill min arbetsplats, vad ska hårdheten vara ungefär?

Och när det gäller duktiga knivslipare, har ni några tips?
Jag bor i Skövde och vet att det finns en smed i Karlsborg som bland annat sägs vara duktig på knivar, annars går det ju alltid att skicka grejer...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips